• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
4

غربت “آقای شهید”!

  • کد خبر : 8126
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۵۹
غربت “آقای شهید”!
صدای خاوران-طی آمار غیررسمی، بیش از سه میلیون نفر از شیفتگان و محبان اهل‌بیت(ع) با وجود شرایط محدود رفاهی، سالانه به مراکز مذهبی منطقه مشرف می‌شوند که می‌طلبد با شفاف‌سازی درآمدهای بقاع متبرکه شهرستان و اطلاع‌رسانی دقیق در این زمینه به مردم، کاشمر به چهارمین قطب فرهنگی و مذهبی کشور تبدیل شود، تا خدای نکرده مردم چنین برداشت نکنند با این‌که این مجموعه زیرنظر آستان مقدس امام رضا اداره می‌شود با مشکلات مالی روبروست، هرچند در گذشته‌های دور فعالیت‌های بیشتری انجام می‌شد و گمان مردم به ساختار مدیریتی این مجموعه بیشتر بر می‌گردد!

غربت آقای شهید!

نکته اول:

همه‌ساله با فرارسیدن دهم آذرماه، سالروز شهادت شهید آیت‏ا…مدرس(ره)، شاهد مراسمی با حضور شخصیت‏های برجسته کشوری و استانی در کاشمر هستیم. امسال نیز ستاد برگزاری مراسم سالگرد شهیدمدرس تشکیل و طبق روال همه‌ساله بر برگزاری باشکوه این مراسم تأکید نمود! هدف همه این عزیزان هم بهره‌ بردن مردم شهرستان از وجود این عالِم بزرگ است. امسال هم، برنامه‏هایی برگزار شد! از شب‌شعر گرفته تا محفل انس با قرآن و قرائت دعای ندبه و زیارت عاشورا، و باز دریغ از یک نوآوری جدید! اما طبق روال همیشه شاه‌بیت این مراسم، سخنرانی یکی از شخصیت‌های کشوری در محل زیارتگاه شهید مدرس بود که البته هیچ ربطی به ستاد برگزاری مراسم ندارد و نماینده منطقه است که در تمامی این سال‌ها این زحمت را به دوش می‌کشد. این‌که چرا هرسال تبلیغات برگزاری این مراسم کم و حتی اطلاع‌رسانی این مراسم در سطح نصب بنر هم کاهش پیدا می‌کند را به‌خوبی متوجه نشدیم ـ شاید مشکل مالی باشد!!ـ، اما به هرجهت انگار متولیان امر قانع به برگزاری جلسه‌ای با همین کیفیت و جمعیت هستند و زیاد برای‏شان مهم نیست که می‌توان بهتر از این هم از برگزاری سالگرد شهیدمدرس بهره برد. حال این پرسش مطرح است که چرا مدیریت آرامگاه و یا برگزارکنندگان مراسم نمی‌توانند مراسمی بهتر، جذاب‌تر و مردمی‌تر برگزار نمایند؟!

نکته دوم:

سال‏های گذشته هم نگارنده همین قیاس را در خصوص برگزاری مراسم گرامی‌داشت سردار جنگل در گیلان و شهیدمدرس در کاشمر که همزمان برگزار می‌شود را انجام دادم و تأسف‏انگیز این‌که همواره شکوه و عظمت کنگره بزرگداشت سردار جنگل همه‌جا می‏پیچد و میهمانان کشوری در آن حضور می‏یابند! و حالا این را به‌حساب نزدیکی گیلان به پایتخت، آب‌وهوای خوب مکان برگزاری مراسم، وجود امکانات زیرساختی و… می‏توان گذاشت یا نه، برای دو سه ساعت حضور مسئولان، مسائل فوق‏الذکر چندان اهمیتی نداشته و به ضعف رایزنی مدیران برگزارکننده خودمان یا توان آنها در برگزاری چنین مراسمی بر می‌گردد؟! در هر حال به خاطر همین کم ‏لطفی‏هاست که هم‏چنان بسیاری از نمایندگان مجلس و حتی چهره‌های فرهنگی هنری که سریال‌های مختلفی از این شهید را ساختند، مدرس را نمی‏شناسند و حتی یک‌بار به زیارت قبر آقای شهید نیامده‏اند!

یادم می‏آید، سال‏های قبل حرف‌وحدیث‌هایی مطرح بود در خصوص تشکیل دبیرخانه دائمی تبیین شخصیت شهیدمدرس و برگزاری کنگره‏های ملی اما این ایده‏ها در حد همان شعار باقی ماند و در سطح برنامه‏هایی تکراری متوقف شد، هرسال هم تعداد مدعوین کشوری آب رفت به‌طوری‌که سال‏های نه‌چندان قبل، شاهد حضور شخصیت‏های متعدد از ائمه‌جمعه و اعضای شوراهای شهر حتی سایر استان‌ها گرفته تا نمایندگان متعددی از مجلس شورای‌اسلامی بودیم، اما هر سال که می‌گذرد مدعوین کمتر می‌شوند. شاید بهتر باشد در این زمینه مدیران حساسیت و دست و دل‌بازی را بیشتر کرده و نسبت به اثرات برگزاری این مراسم در حد ملی فکری کنند.

نکته سوم:

کاشمر تجلیگاه وجود امام‌زادگانی است که در این خطه آرمیده‌اند و افتخار مردم این منطقه است که جزء پیروان و شیعیان شیفته اهل‌بیت(ع) هستند. با این حال، گویی ارادت مردم منطقه به شهیدمدرس و حضور هزاران زائر در مناسبت‌ها و ایام خاص در این مکان، برای بسیاری از مردم ایران ناشناخته است، که باید با کمک رسانه‌ها و برگزاری کنگره‌های مختلف زمینه آشنایی مردم را با ابعاد مختلف شخصیت این بزرگ‌مرد و سایر امامزاده‌ها آشنا کرد.

مدیران بقاع متبرکه از امامزاده‌ها گرفته تا متولیان آرامگاه شهیدمدرس باید به‌طور شفاف و صریح به مردم بگویند آیا وظیفه‌شان صرفاً برگزاری چند مراسم مذهبی و دینی و نمازجماعت و دفن اموات! است یا نه باید فعالیت گسترده فرهنگی نیز در این اماکن انجام گیرد؟ زیرا در این‌که باید بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی تبدیل شوند، شکی نیست.

مطمئناً برگزاری کنگره ملی شهیدمدرس در شهرستان کاشمر زمینه رشد گردشگری مذهبی کاشمر را فراهم خواهد کرد و سرمایه‌گذاری در این راستا باعث توسعه منطقه در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.

طی آمار غیررسمی، بیش از سه میلیون نفر از شیفتگان و محبان اهل‌بیت(ع) با وجود شرایط محدود رفاهی، سالانه به مراکز مذهبی منطقه مشرف می‌شوند که می‌طلبد با شفاف‌سازی درآمدهای بقاع متبرکه شهرستان و اطلاع‌رسانی دقیق در این زمینه به مردم، کاشمر به چهارمین قطب فرهنگی و مذهبی کشور تبدیل شود، تا خدای نکرده مردم چنین برداشت نکنند با این‌که این مجموعه زیرنظر آستان مقدس امام رضا اداره می‌شود با مشکلات مالی روبروست، هرچند در گذشته‌های دور فعالیت‌های بیشتری انجام می‌شد و گمان مردم به ساختار مدیریتی این مجموعه بیشتر بر می‌گردد!

القصه باید منابع درآمدی به سمت زیرساخت‌ها هدایت شود هرچند هنوز عملکرد خوبی در چند سال اخیر اصلاً صورت نگرفته است. باید قبول کنیم که مدرس در سطح کشور به‌خوبی شناخته ‌شده نیست. لذا تقویت زیرساخت‌های گردشگری و رفاهی برای زائران آرامگاه شهیدمدرس ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. امید است مدیران آرامگاه مدرس با نوآوری جدید دست به اقدامات ماندگاری بزنند وگرنه هرکسی می‌تواند در این مکان مرده‌ای را دفن کند!

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8126
  • نویسنده : علیرضا افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.