• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
4

صدور هرگونه استحکام بنا توسط مهندسین نظام‌مهندسی تخلف محرز است

  • کد خبر : 8713
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
صدور هرگونه استحکام بنا توسط مهندسین نظام‌مهندسی تخلف محرز است
عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی گفت: هرگونه استحکام بنایی که توسط مهندس عضو نظام‌مهندسی تائید شود، تخلف محرز است.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی گفت: هرگونه استحکام بنایی که توسط مهندس عضو نظام‌مهندسی تائید شود، تخلف محرز است.

زهید زارعی در گفت‌وگویی در خصوص امضاهای طلایی که برخی مهندسین نظام‌مهندسی برای استحکام بنا می‌زنند و در قبال آن مبالغ بالایی از افراد دریافت می‌کنند، اظهار کرد: بر اساس نامه‌ای که سال 1396 از سوی معاون وقت وزیر راه و شهرسازی به‌تمامی سازمان‌های نظام‌مهندسی ارسال شده، هرگونه استحکام بنایی که توسط مهندس عضو نظام‌مهندسی تائید شود، تخلف محرز است.

وی اظهار کرد: هرچند بارها این موضوع به نمایندگی‌ها و مهندسین عضو سازمان نظام‌مهندسی اطلاع‌رسانی شده، اما برخی مواقع شهرداری‌ها به‌صورت سلیقه‌ای فرم‌هایی به عناوین مختلف تهیه می‌کنند که به امضاء یکی از مهندسین برسد درصورتی‌که ماهیت آن‌ها استحکام بناست.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی تصریح کرد: تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که با هماهنگی ارگان‌های نظارتی و سازمان شهرداری‌ها این معضل و مشکل رفع و این‌گونه موارد باید به تائید کانون کارشناسان رسمی دادگستری برسد.

وی در ادامه به مهم‌ترین مشکل و معضلی که صنعت ساختمان با آن مواجه است اشاره کرد و گفت: متأسفانه تعرفه‌های خدمات نظام‌مهندسی به‌روز و واقعی نیستند.

زارعی هزینه نظارت و طراحی در کشور ایران را نصف کشورهای توسعه‌یافته اعلام کرد و گفت: این وضعیت کیفیت کار را پائین می‌آورد به‌طوری‌که بسیاری مواقع مهندسین رغبت نمی‌کنند آن‌گونه که باید کار نظارتی خود را انجام دهند.

وی چالش دیگر در صنعت ساختمان‌سازی را ورود افراد فاقد صلاحیت به این صنعت دانست و خاطر نشان کرد: متأسفانه افراد فاقد صلاحیت بسیار راحت به صنعت ساختمان‌سازی ورود می‌کنند.

زارعی اظهار کرد: بعضاً برخی افراد پولدار به‌عناوین مختلف مانند کارآفرین، سرمایه‌گذار و… بدون هیچ صلاحیتی، به این حوزه ورود کرده و خودنمایی می‌کنند و بعد فجایعی مانند متروپل را به وجود می‌آورند.

وی تصریح کرد: افراد فاقدصلاحیت صرفاً منظور سرمایه‌گذار نیست حتی شامل افرادی همچون برق‌کشی، لوله‌کشی، نجار و… می‌شود.

وی با بیان این‌که در کشور ما افراد فاقدصلاحیت در همه حوزه‌ها به‌وفور ورود می‌کنند، افزود: به‌صراحت می‌توان گفت ورود افراد فاقد صلاحیت در100 درصد ساخت‌وسازها دیده می‌شود.

وی همچنین از وجود مصاح ساختمانی غیراستاندارد در صنعت ساختمان‌سازی خبر داد و اذعان کرد: استفاده از مصالح غیراستاندارد به یک معضل تبدیل شده است.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8713
  • نویسنده : زهره احمدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.