• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
پارس وی دی اس
13

شورای‌اسلامی شهر کاشمر و لزوم تغییر رویکرد

  • کد خبر : 1877
  • ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۶:۵۱
شورای‌اسلامی شهر کاشمر و لزوم تغییر رویکرد
دو سال از عمر شورای پنجم شهر کاشمر تمام شد و متاسفانه یک‌سال گذشته به جای پرداختن به مشکلات مردم و برنامه‌ریزی برای استفاده بیشتر از نظر اندیشمندان و صاحب‌نظران برای توسعه آبادانی و پیشرفت شهری و به کارگرفتن پتانسیل‌های موجود در دومین شهر زیارتی استان، همواره با کشمکش‌هایی همراه بود که تنها ثمره آن هدر رفتن وقت و انرژی شورائیان و مدیریت شهری بود.

خدای متعال را شکرگزاریم که در انتخابات شوراها یک نهاد دیگر برای خدمت به مردم تأسیس شد و ملت ایران یک گام دیگر به تحقق کامل قانون اساسی مترقی جمهوری‌اسلامی نزدیک گشت. از صمیم قلب آرزو می‌کنم شوراهای‌اسلامی شهر و روستا بتواند در سمت اهداف والا و انقلابی بنیان‌گذار نظام اسلامی تلاش و فعالیت کند و در چارچوب تکالیف قانونی خود به رفع مشکلات مردم بپردازد. بر دولت و مسئولان محترم هم لازم است از این امکان گران‌بها برای جلب مشارکت مردم در اموری که به شوراها محول شده است به سود کشور و ملت حداکثر استفاده را بکنند (بخشی از پیام مقام معظم‌رهبری، 8/2/ 78)   

دو سال از عمر شورای پنجم شهر کاشمر تمام شد و متاسفانه یک‌سال گذشته به جای پرداختن به مشکلات مردم و برنامه‌ریزی برای استفاده بیشتر از نظر اندیشمندان و صاحب‌نظران برای توسعه آبادانی و پیشرفت شهری و به کارگرفتن پتانسیل‌های موجود در دومین شهر زیارتی استان، همواره با کشمکش‌هایی همراه بود که تنها ثمره آن هدر رفتن وقت و انرژی شورائیان و مدیریت شهری بود. کاری که با انتخاب رئیس شورا آغاز شد تصمیمی که به علت فاصله داشتن از منطق و آرمان‌های شورایی، ‌شهر را با چالش‌های بزرگی مواجه ساخت. نگارنده مدعی است که پشت نظر انتخاب ریاست‌شورا که البته کاملا منطبق بر قانون اتفاق افتاده، منطق شورایی قابل دفاعی وجود نداشت چرا که حتی اگر قرار بر انتخاب سیاسی بود در جناح اصولگرایان که به یمن چرخش عضو بالا آمده از لیست اصلاحات در اکثریت بودند هم شهردار مطلع به امور شورائی بود و هم روحانی و مدرس دانشگاهی که سابقه چند دوره در شورای‌شهر را داشتند اما آنچه از این انتخاب به ذهن می‌رسد، این است که رقیب برای تسلط بر شورا چاره‌ای جز بخشیدن ریاست نداشته تصمیمی که منشاء اختلافات شد تا جایی که اخبار بیرون آمده از شورا موجب شرمساری مردم و مسئولان می‌شد و این اختلافات تا جایی پیش‌ رفت که دادستان شهر حکم به برگزاری جلسات بدون حضور خبرنگاران داد و این یعنی محرومیت مردم از حقوق شهروندی و این نتیجه رفتارهای شورایی بود که قرار بود یکی از ارکان اصلی و مترقی دموکراسی باشد. دموکراسی که از نوع غربی آن نیز پیشرفته‌تر بود!! .

مرحوم آیت‌اله طالقانی در خصوص نظام شورایی مورد نظر اسلام چنین فرمودند: «نظام شورایی که در اسلام بدان اشاره شده است به مراتب از دموکراسی غربی بالاتر و بهتر است؛ چرا که در نظام شورایی مردم با دخالت در سرنوشت خویش، حق نظارت بر مجموعه سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها را دارند و این اصل مسلم اسلامی است که هر شهروندی می‌تواند به کارگزاران مطالبی را پیشنهاد دهد»؛ نگارنده در این مقاله قصد واکاوی و شخم زدن وقایع یک‌سال گذشته را ندارد چرا که مردم شریف شهر کاشمر خود در جریان وقایع هستند و با دنبال کردن اخبار منتشر شده از مراجع ذی‌صلاح از صحت و سقم ایرادت و پاسخ‌ها آگاهی یافته و به وقت مقتضی در تصمیمات خود لحاظ خواهند کرد. ولی آنچه انتظار می‌رفت این بود که پس از طرح ایرادات و پاسخ سازمان‌های مرتبط کمر همت برای رفع مشکلات شهری و به خصوص مردم می‌بستند. در جایی می‌خواندم کار شورایی و تصمیمات ناشی از آن ظرایف خاص خود را دارد و مانند خارج کردن عسل از کندو است. عسل را وقتی از کندو استخراج می‌کنند، باید خیلی آهسته و با لطایف‌الحیل عمل کنند که زنبورها تحریک و متواری نشوند تا کم‌کم عسل را بیرون بیاورند؛ به نظر می‌رسد افرادی که می‌خواهند به شور بنشینند باید احساسات‌شان تحریک نشود و در مورد یک مسأله با قدرت فکری، رأی قاطعی که در سرنوشت مردم یک محل و یک کشور مؤثر است، اتخاذ کنند. علاوه بر دستورات الهی و فرمان صریح خداوند در قران نسبت به اهمیت شور و مشورت سیره معصومین نیز علی‌رغم داشتن علم الهی حاکی از تصمیمات شورایی در امور معیشتی و اجتماعی مردم است که باید چراغ راه ما قرار گیرد.

برطرف کردن معضلات شهر و روستا، تسهیل زندگی مردم در کارهای مربوط به شهرداری‌ها، سالم‌سازی محیط زیست، حفظ اصالت اسلامی و ملی در ساخت و سازها، استقرار بخشیدن به جو اسلامی و فرهنگی سالم، پرداخت به نیازهای فوری‌تر در عین اهتمام به کارهای زیربنایی، اولویت دادن به مناطق مستضعف‌نشین، آلوده نشدن به اسراف و هدر دادن بیت‌المال، رعایت تقوا، تدبیر و پشتکار، بهره‌گیری از دانش و تجربه متخصصان بخشی از انتظارات رهبری از شورائیان است که در کنار وظایفی که قانون بر عهده آنان سپرده باید مدنظر قرار گیرد. قطعا اگر روال سال قبل شورای‌شهر کاشمر در سال پیش‌رو ادامه یابد نتیجه‌ای جز خسران عمومی در منطقه نخواهد داشت. اعضای شورایی که رای مردم را گرفته‌اند نباید از آن در جهت مطامع شخصی و منافع حزبی آن استفاده کنند و لااقل اگر قدمی خیری بر نمی‌دارند وقت و انرژی سایر نهادها همچون امام‌جمعه محترم، فرمانداری و دادستانی را صرف کشکمش‌های شخصی خود نکنند و کسانی هم که برای رسیدن به مجلس شورای‌اسلامی، دل به تخریب مدیریت شهری و تفرقه بین اصلاح‌طلبان خوش کرده‌اند، بدانند آسیب‌های این رویکرد بیش از همه متوجه خودشان خواهد شد چرا که مردم نتیجه تلاش و زحمات افراد را مشاهده می‌کنند و بر آن اساس تصمیم می‌گیرند. ایکاش کمیسیون فرهنگی و کمیته‌ی پژوهشی آن تحقیقی میدانی، بی‌طرف و علمی به کمک نیروهای دانشگاهی از عملکرد شورای‌شهر و شهرداری انجام می‌داد و نتایج را به اطلاع مردم می‌رساند.

در پایان برای حسن ختام و یادآوری وعده‌های شورائیان به مردم شعر طنز سروده آقای «حمید شهریوری» را تقدیم می‌کنم.

گر به شورا راه یابد پای من                               

هر چه ویرانی است عُمران می‌کنم

می‌روم هر شب به میدان‌های شهر                      

هر چه ساعت بود میزان می‌کنم

مشکلات شهرتان را رتق و فتق                              

پشت میز و پشت فرمان می‌کنم

چاله‌های شهر را چاه عمیق                             

هرچه دالان را خیابان می‌کنم

تا کش آید پوز اعضای اوپک                             

نفت را فی‌الفور ارزان می‌کنم

مرده‌ها را می‌کنم سامان دهی                         

شهرتان را باغ رضوان می‌کنم

شاعران شهر را در خانه‌ام                                

هفته‌ای یک‌بار مهمان می‌کنم

می‌شوم هر شب سوار بلدوزر                           

هرچه ناصافی است ویران می‌کنم

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=1877
  • نویسنده : حسین نجاتیان شجاعی
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.