• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
پارس وی دی اس
9

ساده‌ترین معنی از بیت‌کوین!

  • کد خبر : 4781
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
ساده‌ترین معنی از  بیت‌کوین!
در چند ساله اخیر یکی از جنجالی‌ترین موضوعات جهان، مسئله ارزهای دیجیتال بوده است، موضوعی که بسیاری از کشورهای جهان را وادار به وضع قوانینی در این زمینه کرده و به خصوص در سال گذشته اهمیت موضوع در کشورمان آن‌چنان بالا رفته است که مجلس نیز وارد این موضوع شده و قوانینی را برای استخراج و خرید و فروش آن وضع کرده است.

در این مقاله کوتاه سعی داریم تا با ساده‌ترین زبان ممکن به توضیح چیستی “بیت‌کوین” و استخراج آن بپردازیم.

بیت کوین چیست؟!

بیت‌کوین اولین ارز دیجیتال جهان بود که در سال 2009 برای اولین بار به جهانیان معرفی شد. اگر بسیار ساده بخواهیم به چیستی بیت‌کوین پاسخ دهیم، باید بگوییم بیت‌کوین هم یک نوع پول است، یک ارز که می‌توانید آن‌را خرج کنید، با آن خرید اینترنتی انجام دهید، هزینه‌های روزمره زندگی خود را با آن بپردازید و یا حتی آن‌را ذخیره و سرمایه‌گذاری کنید. درست مانند طلا و نقره که زمانی برای دادوستد افراد مورد استفاده قرار می‌گرفتند و پس از مدتی اسکانس‌های کاغذی جای آن‌ها را گرفتند، بیت‌کوین نیز آمده تا جایگاه اسکناس را بگیرد.

اما اگر کمی دقیق‌تر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم، بیت‌کوین که آن‌را با نماد (BTC) نیز می‌شناسند، در واقع اولین رمز ارز یا پول رمزنگاری شده در دنیاست، که به صورت کاملا دیجیتالی استفاده و توزیع می‌شود. رمز ارزها، در حقیقت ارزهایی هستند که به کمک رایانه‌های بسیار قدرتمند و از طریق محاسبات پیچیده ریاضی به همراه صرف مقدار زیادی انرژی، کد‌گذاری شده و در عملی به نام استخراج تولید می‌شوند. جالب است بدانید که شبکه رمز ارزها به صورت کاملاً غیرمتمرکز و همتا به همتا اداره می‌شوند و هیچ نهاد یا شخصی آن‌ها را کنترل نمی‌کند، اما میلیون‌ها کاربری که در سراسر دنیا به ‌عنوان توسعه دهنده شبکه بیت‌کوین فعالیت می‌کنند، بر درستی و صحت فرآیند تولید بیت کوین‌ها نظارت دارند. بگذارید موضوع را با زبان ساده‌تری بیان کنیم، فرآیند تایید و صحت‌سنجی تراکنش‌های بیت‌کوین چیزی شبیه به این است که شما در مرکز یک استادیوم 10000 نفری و مقابل چشمان تمام این ده‌هزار شاهد یک قرارداد را ببندید! شاهدانی که تسلط کاملی بر تمامی رفتارها و اظهارات شما حین عقد قرارداد دارند و شرط اعتبار این قرارداد نیز شهادت تمامی این ده‌هزار شاهد بر درستی انجام کار باشد، در این صورت قطعا موافق خواهید بود که هیچ نقصی به این قرارداد وارد نخواهد بود. در بیت‌کوین نیز کامپیوترهای قدرتمند شبکه بیت‌کوین در سرتاسر جهان هرروز با حل کردن معادلات ریاضی پیچیده و مربوط به تراکنش‌ها، خود را به عنوان شاهدی بر فرآیند انجام این تراکنش ثبت و شهادت خود را برای تایید تراکنش مذکور اعلام می‌کنند.

استخراج یا ماینینگ بیت‌کوین به چه معناست؟

همان‌طور که پیشتر گفته شد، شبکه بیت‌کوین برای انجام و تایید تراکنش‌ها نیاز به شاهدانی دارد که با حل مسائل ریاضی، صحت آن‌ها را تایید کنند؛ این درست جایی است که مسئله‌ای به نام استخراج وارد میدان می‌شود. استخراج بیت‌کوین در واقع به این معناست که شما کامپیوتر یا کامپیوترهایی با ویژگی‌های سخت‌افزاری و قدرت کافی، که اصطلاحاً به آنها ماینر نیز می‌گویند، را در اختیار شبکه بیت‌کوین قرار می‌دهید تا با استفاده از قدرت پردازش آنها، شبکه بیت‌کوین به انجام و تایید تراکنش‌های خود بپردازد، به عبارت بهتر شما این سیستم را به شبکه عظیم بیت‌کوین اجاره داده‌اید، بیت‌کوین نیز در ازای این کار هزینه‌ای را مانند اجاره و تحت بیت‌کوین به شما پرداخت می‌کند. به مجموعه این اتفاقات استخراج بیت‌کوین یا ماینینگ می‌گویند. البته باید گفت به تاریخ نگارش این مقاله، استخراج بیت‌کوین مانند گذشته درآمد و صرفه اقتصادی مناسب را ندارد، از طرفی نیز در صورتی که تمایل به فعالیت در این زمینه دارید؛ لازم است به صورت قانونی و برای اخذ مجوز استخراج بیت‌کوین درخواست دهید.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=4781
  • نویسنده : سعید علیخانی
  • منبع : جوانه های ترشیز
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.