• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
پارس وی دی اس
27

رونق بردسکن در سایه فعال شدن معدن اشتغال و آبادانی بردسکن در سایه توسعه فعالیت فرآوری معادن

  • کد خبر : 2393
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۵:۵۴
رونق بردسکن در سایه فعال شدن معدن اشتغال و آبادانی بردسکن در سایه توسعه فعالیت فرآوری معادن
با عبور از شهرستان بردسکن و طی مسیری نزدیک به 40 کیلومتر و با گذشت از بیراهه‌ای که کمتر به ذهن می‌آید بستری از کارآفرینی به وجود آمده است. برای هر عابری نکته جالب این است که چه همتی می‌طلبد تا بتوان از آن بیراهه، آبادگاهی برای زندگی ساخت؟ آبادگاهی با ظاهری متفاوت.

ترکیبی از خانه‌های کاه‌گلی و خانه‌های تازه ساخته‌ شده‌ای در کنار مسجد و مدرسه‌ای، مردم را در تکاپوی زندگی می‌بینیم، و در کنار آن استخری پر از اردک.

با پرس‌وجو از اهالی منطقه و آبادی‌ای که دیده می‌شود، همه پاسخ‌های ما را به معدنی که 700 نفر را دعوت به شغلی آبرومند کرده راهنمایی می‌کند که 90 درصد شاغلین در آن را افراد بومی همان‌جا که قبل‏تر منازل‏شان مشاهده شد، تشکیل می‌دهند. از وضعیت گذران زندگی آن‌ها که می‌پرسیم، می‌گویند؛ «معدن که آمد، امنیت هم آمد». مردمی آمدند که دغدغه‌شان زندگی ما بود. می‌گویند استخر و اردک را معدن به وجود آورده. می‌پرسیم که پس تخریب معادن یعنی چه؟ با تعجب سرشان را تکان می‌دهند و می‌گویند؛ «جوان‌های‏مان سر کار می‌روند هر روز و با سرویس اختصاصی!»

خوشحال می‌شویم و به سمت معدن ادامه مسیر می‌دهیم. معدن روبازی را می‌بینیم با مردانی که با شور و اشتیاق مشغول به فعالیت‌اند. معدنی که فضای بزرگی را در برگرفته و علاوه بر این‌که ایجاد اشتغال نموده با جمع‌آوری آب‌های سطحی و تسویه و بازیافت آن و ایجاد دریاچه مصنوعی به محیط‌زیست کمک می‌کند نه آسیبی به آن زند بلکه زیست‌بوم منطقه را حفاظت نماید.

به خود می‌بالیم که در این مسیر از بیراهه و جاده خاکی، به این سمت آورده شدیم. با خودمان می‌گوییم؛ ای‌کاش مسیر این آبادانی و دعاهای خیر هم به خاکی ختم نگردد.

شرکت کومه معدن پارس در سال1370تأسیس و در حال حاضر به‌عنوان یکی از شرکت­های پیشگام در بخش خصوصی در زمینه‌های معدنی، صنعتی، بازرگانی، خدمات  IT، عمرانی، صنایع کشاورزی، حمل‌ونقل و صادراتی در کشور مطرح است. اهدافی چون افزایش کارآفرینی، بهره‌وری و توان تولید، صادرات و افزایش تولید ناخالص ملی در کشور سرلوحه تفکر مدیریتی این شرکت قرار دارد.

مؤسسین مجموعه کومه معدن پارس تجربه­ نزدیک به چهار دهه فعالیت اقتصادی خرد و کلان در عرصه صنعت و معدن، واردات و صادرات را در کارنامه خود دارند.

در ادامه برگزاری دوره آموزشی فرآوری مس در واحدهای کوچک مقیاس از سری دوره‌های ایمیدرو توسط سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌رضوی، بازدید از معدن مس نسیم از سری معادن شرکت کومه معدن پارس در تاریخ 22/8/98 صورت گرفت.

این معدن در 57 کیلومتری غرب بردسکن واقع شده و دارای ذخیره قطعی6 میلیون تن کانسنگ مس است که برای بهره‌برداری از آن بالغ بر 35 میلیارد تومان هزینه شده و حدود شصت هزار متر حفاری عمیق انجام گرفته است.

این بازدید با حضور “دکتر ترشیزیان ریاست سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌رضوی” و “مهندس زادعسگر مدیر عالی شرکت کومه معدن”، “مهندس صفاریان نماینده شرکت” و “مهندس سوسن شاهنده مسئول فنی معدن مس نسیم 2” و اعضای سازمان نظام مهندسی معدن استان انجام شد که در ابتدا از واحد پیت استخراجی معدن مس نسیم 1 بازدید شد و در ادامه از قسمت‌های مختلف فرآوری کارخانه که دارای واحد فلوتاسیون بود و طراحی و ساخت آن کاملاً بومی و در کشور عزیزمان ایران انجام گرفته بازدید شد و در نهایت آزمایشگاه مجهز این مجموعه مورد بازدید قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=2393
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.