• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
12
دکتر حبیب‌الله ترشیزیان

توجه به صنعت، معدن و گردشگری مذهبی در کنار کشاورزی، توسعه پایدار در ترشیز را به همراه دارد

  • کد خبر : 2399
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
توجه به صنعت، معدن و گردشگری مذهبی در کنار کشاورزی، توسعه پایدار در ترشیز را به همراه دارد
بی‌شک بخش معدن و صنایع معدنی یکی از منابع مهم و اقتصادی کشور به شمار می‌آید که می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی نقش به‏‌سزایی ایفا کند. بهره‌برداری از این ظرفیت عظیم برای رشد و توسعه اقتصادی، مستلزم نگاهی تخصصی به مسائل فراروی این عرصه است.

در این راستا، نخستین همایش بررسی مشکلات و چالش‌های بخش معدن و صنایع معدنی منطقه ترشیز بزرگ به همت سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌رضوی و همکاری خانه معدن استان با هدف شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و به‌منظور ایجاد اشتغال در مناطق کاشمر ـ خلیل آباد و بردسکن، در محل سالن اجتماعات دانشگاه پیام‌نور کاشمر برگزار شد.

در این رویداد که مقامات استانی و مسئولین شهرستان کاشمر، فعالین و متخصصین بخش معدن منطقه و اعضای سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی حضور داشتند؛ دکتر ترشیزیان، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌رضوی و دبیر این همایش ضمن تبریک ایام ولادت حضرت رسول‌اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، به معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش معدن و صنایع معدنی منطقه پرداخته و از مشاهیر ادب و هنر و علم سرزمین ترشیز به نیکی یاد نمود.

وی در تبیین جایگاه اقتصادی منطقه ترشیز بزرگ ابراز داشت: گرچه اولویت نخست این منطقه کشاورزی است، لیکن متأسفانه به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر و افت سطح آب‌های زیرزمینی باید سایر زمینه‌های اقتصادی منطقه مانند معادن و صنایع معدنی و بخش خدمات به‌ویژه جذب گردشگر مذهبی در این منطقه را تقویت نمود.

دبیر همایش بررسی مشکلات و چالش‌های بخش معدن و صنایع معدنی منطقه ترشیز بزرگ افزود: اگر به دنبال توسعه اشتغال و ریشه‌کنی بیکاری هستیم باید صنایع به‌ویژه صنایع بزرگ را در منطقه گسترش دهیم، به‌ویژه آن‌که منطقه کاشمر و به‌ویژه بردسکن، پتانسیل عظیمی از معادن با ارزش مس، طلا، آهن، خاک‌های صنعتی و… دارد که با راه‌اندازی آن‌ها و احداث کارخانه‌های فرآوری در کنار معادن که ارزش‌افزوده‌ای چهل برابری به ماده معدنی می‌دهد، می‌توان اشتغال پایدار به وجود آورد.

وی به بازدید انجام شده اعضای سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌رضوی از مجتمع عظیم معدن و کارخانه فرآوری مس نسیم متعلق به شرکت کومه معدن پارس اشاره و ابراز کرد: فقط یک معدن توانسته 700 نیروی کار که بیش از 90 درصد آنان بومی منطقه هستند را جذب نماید.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌رضوی گفت: ده‌ها معدن و اندیس معدنی دیگر در این منطقه وجود دارد که با جذب سرمایه‌گذار و راه‌اندازی آن‌ها و ایجاد کارخانه‌های فرآوری می‌توان یک اشتغال مولد و پایدار در منطقه به وجود آورد.

دکتر ترشیزیان در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع توسعه پایدار در بخش معدن اشاره و ابراز کرد: بر اساس نظریه متخصصین موضوع توسعه پایدار معادن، در صورتی توسعه پایدار توسط بخش معدن در یک منطقه ایجاد می‌شود که اولاً معدن کار در حفظ و صیانت از منابع خدادادی معدن و محیط‌زیست که متعلق به این نسل و نسل‌های آینده است همت گمارده و در این راه تلاش نماید، ثانیاً مردم منطقه خود را در منافع حاصل از بهره‌برداری از معادن شریک و سهیم بدانند. این احساس وقتی به وجود می‌آید که جوانان بومی منطقه در اولویت جذب و استخدام آن معدن باشند و نیز انجام خدمات اجتماعی مانند ساخت مدرسه و مسجد و مرکز بهداشت و… در دستور کار معادن قرار گرفته و معادن از این راه به وظیفه و مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل نمایند.

دکتر ترشیزیان در ادامه، به‌منظور پربار و کارآمد نمودن آن، پیشنهاد برگزاری پنل پرسش و پاسخ را ارائه و از میهمانان ویژه این رویداد جهت حضور در پنل دعوت نمود.

وی افزود: مسئولین را از مرکز استان به شهرستان آورده‌ایم تا معدن‌کاران و صنعت‏گران عزیز مستقیم و بی‌واسطه سئوالات و دغدغه‌های خود را با آنان در میان گذاشته و مطالبات خود را طلب نمایند.

مهندس نازپرور رئیس خانه معدن استان، دکتر عزمی مدیر ارشد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور، دکتر صفا معاون اعتبارات بانک ملی و مسئول کمیته تأمین اعتبار در استانداری، مهندس اعتمادی مقدم کارشناس ارشد سازمان صمت استان در امور معادن منطقه ترشیز بزرگ، مهندس طلوع فکور مسئول اداره صمت و مهندس هزاره مسئول اداره منابع طبیعی شهرستان بردسکن، دکتر ترشیزیان را در این پنل همراهی و در ابتدا هرکدام توضیحاتی در خصوص بخش معدن و صنایع معدنی و حیطه اختیارات و فعالیت‌های سازمان مربوطه خود ارائه نمودند.

مهندس نازپرور ضمن خیرمقدم به مهمانان جلسه، در ابتدا به معرفی خانه معدن پرداخت و گفت: این مجموعه با سابقه بیش از 17 سال در حال فعالیت است و از مهم‌ترین اهداف این تشکل، ارتقاء سطح علمی و فناوری در تولید بخش معدن و صنایع معدنی، افزایش بهره‌وری و کمک به احداث و ایجاد کارخانه‌های فرآوری، بالا بردن سطح فعالیت‌های تخصصی و گسترش بازاریابی و ایجاد زمینه‌های لازم جهت حضور در عرصه‌های جهانی، ایجاد بانک‌های اطلاعاتی مرتبط، تسهیل تبادل و گردش اطلاعات فی‌مابین اعضای خانه معدن و سایر تشکل‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی، انتشار نشریات، برگزاری نمایشگاه تخصصی از جمله کانمین و به‌طورکلی بررسی، ارزیابی و مشاوره تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

وی همچنین از خانه معدن به‌عنوان یک بازوی مشورتی سازمان صمت در بخش معدن و صنایع معدنی یاد نمود.

وی در ادامه با اشاره به ابتکار دکتر ترشیزیان در برگزاری همایش‌های تخصصی بررسی چالش‌های بخش معدن و صنایع معدنی افزود: این نشست با همکاری خانه معدن در منطقه ترشیز بزرگ کلید خورد و بعد از این ما در شهرستان‌هایی که از نظر پتانسیل مواد معدنی غنی هستند همایش‌های مشابه برگزار می‌کنیم.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که منطقه ترشیز بزرگ دارای تنوع و ذخایر بسیار خوبی از مواد معدنی است؛ شروع این نشست‌های تخصصی با پیشنهاد دکتر ترشیزیان از منطقه ترشیز آغاز شد.

وی در ادامه به تبیین طرح احیاء و فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط مقیاس که مجری آن شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران وابسته به وزارت صمت است، پرداخت.

دکتر صفا معاون اعتبارات بانک ملی استان و مسئول توزیع اعتبارات استانداری نیز در خصوص تقاضاهایی که از سوی تمامی بخش‌های اقتصادی از جمله صنعت، معدن، گردشگری و کشاورزی جهت تخصیص تسهیلات، ارائه می‌گردد و نیز در خصوص تشکیل کمیته تأمین اعتبار و همچنین طراحی سامانه مربوطه برای ثبت درخواست‌ها و روند رسیدگی به آن‌ها توضیحاتی ارائه نمود.

دکتر عزمی نیز در ادامه به سابقه انجام پروژه‌های مهم اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق از سال‌های گذشته در منطقه ترشیز بزرگ اشاره کرد و گفت: بازخورد مثبت اشتغال‌زایی در این پروژه‌ها مشهود است.

وی با معرفی محدوده‌های شناسایی‌شده با پتانسیل‌های بسیار بالا در زمینه فعالیت‌های معدنی در منطقه ابراز امیدواری کرد؛ از وجود ظرفیت بالای منطقه در پیشرفت فعالیت‌های بخش معدن کشور استفاده شود.

وی در خصوص مبحث آزادسازی پهنه‌ها بیان کرد: به مناطقی که از سوی سازمان زمین‌شناسی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است ترجیحاً ورود پیدا نکرده و سعی بر انجام فعالیت‌های حاکمیتی در حوزه خود دارد.

مهندس طلوع فکور نیز ضمن ابراز سپاس از برگزاری این نشست و به لزوم برگزاری جلسات تخصصی در حوزه معدن، تأکید و از بردسکن به‌عنوان قطب مس شرق کشور یاد کرد.

وی افزود: این منطقه دارای 33 واحد معدن دارای پروانه عملیات بهره‌برداری است. همچنین در استان 6 معدن طلا وجود دارد که دو مورد آن در بردسکن واقع شده است. در زمینه ماده معدنی مس نیز تعداد 9 کارخانه فرآوری در منطقه موجود و یا در حال احداث است که زمینه اشتغال بسیار خوبی را فراهم نموده است.

وی همچنین به وجود معادن دیگری از جمله سنگ‌آهن که فعال هستند اشاره کرد و گفت: بحث خام فروشی جایگاهی در فعالیت این واحدها ندارد، البته موضوع معادن غیرفعال نیز برای شروع فعالیت در دست پیگیری است.

وی ضمن بیان ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطلوب در منطقه، از بردسکن به‌عنوان بهشت سرمایه‌گذاری بخش معدن و صنایع معدنی یاد کرد و افزود: قریب به هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش معدن بردسکن انجام گردیده که این رقم می‌تواند به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد.

مهندس اعتمادی کارشناس ارشد مسئول منطقه ترشیز در سازمان صمت استان نیز در ادامه بیان کرد: منطقه ترشیز بزرگ دارای حدود 80 معدن دارای پروانه بهره‌برداری و حدود 70 پروانه و مجوز اولیه اکتشاف فعال است.

وی افزود: در این منطقه حدود 30 نوع ماده معدنی اکتشافی و بهره‌برداری از 46 نوع ماده معدنی استان و 64 نوع کشور را داراست که عمده موادمعدنی ترشیز بزرگ شامل (کانسنگ طلا، مس، هماتیت، مگنتیت، اولیژیست، انواع گرانیت‏ها، مرمریت، آرسنیک، جیوه، سنگ لاشه، نمک‌های آبی و سنگی، باریت، منگنز، کرومیت، سیلیس، خاک صنعتی، بنتونیت، کائولن، آنتیموآن، آهن پلاسری، مرمر، تراورتن، فلدسپات، مخلوط کوهی، سرب، روی، دولومیت، ژیپس خالص) بوده و از این نظر منطقه ترشیز بزرگ یکی از پرپتانسیل‏ترین مناطق معدنی ایران به شمار می‌رود.

اعتمادی با اشاره به این‌که در حال حاضر دو پهنه بزرگ اکتشافی توسط شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران و شرکت کومه معدن پارس در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد؛ که این مطالعات در آینده نتایج درخشانی برای منطقه در برداشته باشد.

مهندس هزاره مسئول اداره منابع طبیعی شهرستان بردسکن، نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست تخصصی، گفت: ادارات منابع طبیعی همسو با سازمان‌های صمت، دست همکاری به‌سوی معدن‌کاران و صنعت‏گران بلند کرده و برای افرادی که تقاضای فعالیت در این حوزه دارند و هم‏چنین در چهارچوب ضوابط تعیین شده حرکت می‌کنند فرش قرمز پهن خواهد کرد.

وی افزود: معدن‏کاران اگر همسو با منابع طبیعی فعالیت کنند بسیاری از مشکلات آنان حل خواهد شد و هیچ‌کدام از دستگاه‌های دولتی خارج از دستورالعمل‌ها و ضوابط تعیین شده نمی‌توانند عمل کنند.

وی بیان داشت: منطقه ترشیزکهن کمترین تخریب را از نظر زیست‌محیطی داشته چرا که اعتقاد داریم معادن جزء منابع طبیعی و ثروت‌های ملی محسوب می‌شوند.

گفتنی است؛ در ادامه فرصتی در اختیار حاضرین نشست اعم از دارندگان محدوده‌های معدنی، مدیران‌عامل شرکت‌های معدنی منطقه و هم‏چنین اعضای سازمان برای معرفی زمینه فعالیت و نیز بیان مشکلات و چالش‌های فرا روی ایشان در بخش معدن و صنایع معدنی قرار داده شد و مسئولان پنل به نحو مقتضی به ارائه پاسخ و راهکاری‌های مناسب پرداختند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=2399
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.