• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
9

با توسعه پایدار فاصله داریم

  • کد خبر : 6438
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
با توسعه پایدار فاصله داریم
صدای خاوران-در سال1400 در سفر رئیس مجلس شورای‌اسلامی ـ دکتر قالیباف ـ علاوه بر درخواست‌هایی که شهرستان داشت، که توسط نماینده محترم پیگیری می‌شود، برای اولین بار یک هواپیمای جت فالکن توانست در فرودگاه بخش خصوصی ایجاد شده در کاشمر بنشیند که این رویداد بسیار مهمی بود که رخ داد. این فرودگاه به لحاظ اقتصادی و مواقع بحران، ظرفیتی است که می‌شود از آن استفاده کرد و این پرواز نشان داد که فرودگاه بخش خصوصی کاشمر قابلیت فعالیت برای ایرتاکسی را دارد.

با توسعه پایدار فاصله داریم

مهدی نایه در معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار کاشمر:

 

اشاره: یک‌سال دیگر هم دارد تمام می‌شود. با نو شدن سال، قرن جدید هم آغاز می‌شود. سال1401 که تحویل شود ما آدم‌های قرن قبل هستیم که به قرن جدید پاگذاشته‌ایم. کسی چه می‌داند شاید قرن پانزدهم برای این بوم و بر آبستن رویدادهایی خوشایندتر از قرن چهاردهم باشد که از همان آغازش با کودتا آغاز شد و با فرجامی گُنگ از برجام و ناآرامی در بین همسایه‌های‌مان روبه پایان است. در این سده اگرچه باتحولات پرشماری مواجه شده‌ایم؛ اما هنوز که هنوز است مردان و زنان این سرزمین جهانی فراسوی صلح و سرشار از آزادی و دور از سلطه جهل و ناآگاهی را آرزو دارند. در واپسین شماره نشریه آوای‌کاشمر در سال 1400 به سراغ معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی امورعمرانی فرمانداری کاشمر رفتیم تا او که بیش از سه سال در کاشمر عهده‌دار این مسئولیت بوده برای‌مان از رویدادهای خوب و بد این روزها بگوید. مشروح این گفتگو را با هم می‌خوانیم؛

بازگشایی 13کیلومتر از محور شادمهر به کاشمر

بدون افتتاح رسمی!

مهدی نایه‌در گفت: رویدادهای خوب زیادند اما یکی از رویدادهای شاخص در 13 آبان 98 رقم خورد. حدود ساعت 11و نیم ظهر 13کیلومتر اول محور شادمهر به کاشمر بازگشایی شد. هرچند برای بهره‌برداری آن افتتاح رسمی صورت نگرفت. این خاطره در ذهن من ماندگار شده زیرا با وجود این‌که کار آماده شده بود، برخی افراد به دلیل اختلاف نگاه و سلیقه سیاسی‌شان با شهردار وقت مهندس سلیمانی و دکتر بنیادی تلاش می‌کردند که پروژه به بهره‌برداری نرسد و متاسفانه یک پروژه عمرانی به پروژه سیاسی تبدیل شده بود. آن روز به اتفاق نماینده پلیس راه، اداره کل راه و شهرسازی و راهداری در محور حضور داشتم و خط‌کشی انجام شد.

ارتقا کوهسرخ به شهرستان

نایه‌در از 16بهمن 98 به عنوان یک روز خاطره‌ساز یاد کرد و گفت: ابلاغ موضوع انتزاع بخش کوهسرخ و ارتقا آن به شهرستان جزو رویدادهای خوب بود که پس از سال‌ها پیگیری‌ها به ثمر نشست. کوهسرخ که در سال 1313 به بخش تبدیل شده بود و علاوه بر پیشینه تاریخی، از نظر تقسیمات کشوری هم قدمت زیادی داشت به شهرستان ارتقاء یافت.

آب‌رسانی به روستای عشایری گندم‌بر

اتفاق خوب دیگر، تامین آب شُرب بهداشتی برای  اهالی روستای عشایری گندم‌بر بود. گندم‌بر، تنها روستای بالای بیست خانوار شهرستان بود که تا سال 99 از نعمت آب شرب لوله‌کشی محروم بود و با تانکر آبرسانی می‌شد که با آبرسانی گندم‌بر، صددرصد روستاهای بالای بیست خانوار شهرستان آبرسانی شدند.

استفاده از ظرفیت فرودگاه بخش خصوصی

در سال1400 در سفر رئیس مجلس شورای‌اسلامی ـ دکتر قالیباف ـ علاوه بر درخواست‌هایی که شهرستان داشت، که توسط نماینده محترم پیگیری می‌شود، برای اولین بار یک هواپیمای جت فالکن توانست در فرودگاه بخش خصوصی ایجاد شده در کاشمر بنشیند که این رویداد بسیار مهمی بود که رخ داد. این فرودگاه به لحاظ اقتصادی و مواقع بحران، ظرفیتی است که می‌شود از آن استفاده کرد و این پرواز نشان داد که فرودگاه بخش خصوصی کاشمر قابلیت فعالیت برای ایرتاکسی را دارد.

رقم خوردن سنت تقدیر در

جلسات شورای اداری

یکی از رویدادهای خوب شورای اداری کاشمر رقم خوردن سنت تقدیر بود. سعی کردیم در جلسات این شورا، از افرادی خارج از مجموعه دستگاه‌های اداری و مدیران شهرستان، به مناسبت‌های مختلف تقدیر نماییم. بنا بر اذعان آقای “مرتضوی” از آزادگان سرافراز شهرستان که در جلسه مرداد 98 به نمایندگی از آزادگان شهرستان همزمان با سی‌امین سال ورود آزادگان به مهین اسلامی، دعوت شده بودند، برای اولین بار از آنها برای ایراد سخنرانی در جلسه شورای‌اداری شهرستان دعوت شده بود. ما توانستیم در شورای‌اداری، افراد تاثیرگذار در جاهای مختلف و افرادی خارج از شورای‌اداری و سمن‌هایی که منشأ خدمت هستند را دعوت کنیم و مدیران شهرستان با دغدغه‌ها و مباحث آنها آشنا شوند.

تلخی‌های روزهای خدمت

در کنار رویدادهای خوبی که اتفاق افتاد و کام مردم منطقه را شیرین کرد؛ انصاف این است به برخی موارد که به ثمر ننشسته هم بپردازیم.

مهدی نایه‌در از ناتمام ماندن پروژه شهرک گلخانه‌ای کاشمر گفت و افزود: این پروژه بعد از 12 سال به مراحل نهایی رسیده و تمایل داشتیم سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران بومی بیایند و این ظرفیت ایجاد شده به بالفعل در آید، اما با وجود اقدامات انجام شده هنوز به ثمر ننشسته است. واقع امر این است با توجه به این‌که در دهه 50 اولین چاه موتور عمیق در منطقه زده شده و امروز دشت کاشمر فوق بحرانی است، ضرورت دارد برای تداوم کشاورزی در منطقه به سمت روش‌های مدرن و نوین کشاورزی برویم.

مورد دیگر موضوع کهنه و قدیمی منطقه ویژه اقتصادی شهرستان است که سال‌ها قبل در مجلس تصویب و مورد تائید هیئت وزیران قرار گرفته ولی تا به امروز روی کاغذ مانده است. در یک دهه گذشته دو شرکت به عنوان سازمان مسئول معرفی شده بودند که نتوانستند کاری از پیش ببرند. با توجه به تجارب قبلی، این ایده که شرکت شهرک‌های صنعتی استان، سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی کاشمر شود مطرح و پیگیری شد و در سفر وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت به شهرستان یک نامه سه جانبه با امضا امام‌جمعه وقت، فرماندار و نماینده برای این مسئله به وزیر تقدیم گردید و آقای نیک‌بین هم مکاتبه را پیگیری کرد و وزارت صنعت و سازمان شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک ایران با آن موافقت نمود، این مقوله مستلزم این بود بعد از موافقت گرفتن‌ها از طرف استانداری خراسان به سازمان مناطق آزاد و ویژه اعلام شود و این اتفاق افتاد. در حال حاضر باید در سطح ملی پیگیری شود تا شرکت شهرک‌های صنعتی سازمان مسئول آن شود و این بهترین گزینه است و گام بزرگی در زمینه توسعه منطقه محسوب می‌شود. 

معاون برنامه ریزی فرمانداری کاشمر افزود: یکی دیگر از موارد به ثمر ننشسته این بود که در شورای اداری از دستگاه‌های اجرایی خواستیم برنامه‌ها، فرصت‌ها، چالش‌ها، نقاط ضعف و تهدیدها را اعلام کنند و جدول sowt تهیه شود. علاقمند بودم قبل از شهریور 99 این مقوله انجام شود و دبیرخانه آن با حضور اساتید دانشگاه، نخبگان و مدیران اجرایی شکل بگیرد و داده‌های ارائه شده تجزیه و تحلیل شود و براساس ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به عنوان یک نقشه راه مطرح باشد که در حد ایده ماند و البته دلایل آن هم بماند.

نایه‌در گفت: عمدتاً رویه‌ای هست که عملکرد دستگاه‌های اجرایی و مدیران با اقداماتی که انجام می‌دهند، ارزیابی می‌شود. اما به نظر من عملکرد افراد و مدیریت‌ها را باید با دو شاخص آنچه انجام داده‌اند و آنچه انجام نداده‌اند، ارزیابی کنیم. همانگونه که در حوزه فردی، یک سری از کارها اگر انجام نشود، فضیلت است مثل دروغ نگفتن، غیبت نکردن و پرهیز از انجام گناهان کبیره. در حوزه اجرایی هم اگر مدیران برخی از کارها را انجام ندهند فضیلت است. سعی ما این بوده پروژه‌هایی که انجام می‌شود کارشناسی شده باشد و ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آن دیده شود. به این سمت حرکت کردیم و الزاماً موفق نبودیم اما رویکرد ما این بوده هرچند ممکن است باعث نارضایتی هم شده باشد. مثلاً وقتی جانمایی یک پروژه‌ای اشتباه هست، نباید انجام شود.

وی ابراز کرد: علیرغم فعال شدن کمیسیون ماده 99 و کارگروه ویژه برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز، آن‌چنان که باید و شاید در این زمینه موفق نبوده‌ایم، هرچند که این مساله‌ای چند بُعدی است و در سال‌های اخیر افزایش افسار گسیخته قیمت زمین و مسکن، ساخت و سازهای غیرمجاز را تشدید کرده است.

مشکل کجاست؟

با توسعه پایدار فاصله داریم؛ در حوزه توسعه محلی اعم از توسعه شهری و توسعه روستایی ایرادهایی داریم. شیوه کنونی مدیریت روستایی ما کپی الگوی مدیریت شهری است. در شهر، شورا و شهردار داریم، در روستا دهیار و شورا داریم. متاسفانه برخی پروژه‌های دهیاری‌های ما کپی‌برداری از عمران شهری است.

مصادیق متعددی را می‌توانم در سطح روستاهای شهرستان نام ببرم که از مصادیق حیف کردن اعتبارات و عدم توجه به بستر طبیعی، اجتماعی و فرهنگی روستاها است و اگر توان نقش‌آفرینی داشتم جلوی این پروژه‌ها را می‌گرفتم و متاسفانه به رغم علاقه‌ام نتوانستم در این حوزه کاری بکنم.

از نتوانسته‌ها، مساله حسین‌آباد هست که علیرغم حل مشکل گازرسانی به تعدادی از واحدها و نیز مرتفع شدن برخی از مشکلات برای برخورداری ساکنین این محله از خدمات آب، برق و گاز، همچنان برخی مشکلات آنجا پابرجاست.

اگر بخواهم نقدی بر عملکرد فرمانداران در هشت‌ساله اخیر داشته باشم به نظرم در تیم‌سازی خیلی موفق نبوده‌اند. بالاخره یک فرماندار باید دو دسته هماهنگی ایجاد کند، یکی بین کابینه داخلی در مجموعه معاونین و بخشداران و دیگری در بین مدیران دستگاه‌های اجرایی در شهرستان. وجه هماهنگی درونی در کابینه داخلی فرمانداران کاشمر در سال‌های اخیر هیچ وقت اتفاق نیفتاد و انسجام لازم صورت نگرفت. که البته این خود معلولی است که دلایل مختلفی دارد.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=6438
  • نویسنده : نایه در
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.