• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
9

با افت تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا چه باید کرد؟

  • کد خبر : 5516
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۸:۵۲
با افت تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا چه باید کرد؟
صدای خاوران-آنچه حیاتی به نظر می آید لزوم تدوین برنامه های برای رفع نواقص در حوزه آموزش مجازی است و یکی از متولیان مهم این حوزه نیز وزارت آموزش و پرورش می باشد .

هیچ چیز نمی‌تواند جای آموزش حضوری در مدارس را بگیرد، جبر حاصل از بیماری کرونا معضلاتی را از جمله افت تحصیلی پیش روی دانش آموزان به ویژه در سنین و پایه‌های پایین تر، خانوداه‌ها و نظام آموزشی قرار داده است که در سال‌های آینده متوجه اثرات آن خواهیم شد.

با وقوع بحران کرونا و آموزش مجازی طی تقریبا دو سال ،افت تحصیلی دانش آموزان دغدغه جدی خانواده ها و نظام آموزشی در سال تحصیلی جدید خواهد بود.

با توجه به اینکه شیوه غالب آموزشی در کشور آموزش حضوری بوده است و دانش آموزان تا قبل از آن از این نوع آموزش بهره مند میشده اند لذا با وقوع همه گیری بحران کرونا و چاره اندیشی نظام آموزشی برای جلوگیری از تعطیلی آموزش در فضای مجازی تمهیداتی برای ادامه آموزش به شکلی غیر حضوری با پلتفرم های خاص اجرایی شد.

بر همه آشکار و مبرهن است که هیچ چیز نمی تواند جای آموزش حضوری در مدارس را بگیرد، جبر حاصل از بیماری کرونا معضلاتی را پیش روی دانش آموزان به ویژه در سنین و پایه های پایین تر،خانوداه ها و نظام آموزشی قرار داده است که در سال های آینده متوجه اثرات ان خواهیم شد.

اگر چه که افت تحصیلی دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی با مجازی شدن آموزش متفاوت بود ، اما آنچه که آشکار بود مشکلاتی است که دانش آموزان ابتدایی به ویژه درپایه اول و دوم  طی این دوسال داشته اند.
کودکان و نوجوانانی که در مقاطع مختلف تحصیلی به حضور در کلاس درس و نظارت مستقیم معلمان عادت داشتند با تغییر فضای آموزش از مدرسه به دنیای مجازی، علاقه کمتری به آموزش نشان داده اند.اما دانش آموزانی که هنوز درک صحیحی از فضای کلاس ،مدرسه و آموزش نداشته اند مشکلات بیشتری را تجربه کرده اند.

این دانش آموزان با توجه به اینکه درک درستی از مدرسه و کلاس نداشتند از همان آغاز سال تحصیلی به جای معلم یک وسیله هوشمند و به جای همکلاسی ها والدین را کنار خود داشتند از این رو نه فضای آموزشی را حس کردند و نه خود را در فضای رقابتی دیدند.
علی رغم تلاش های شبانه روزی کادر آموزشی و معلمان و مربیان اما تدریس‌های مجازی آنچنان کیفیتی نداشته است. همین موضوع موجب شد تا بسیاری از دانش‌آموزان در مقاطع پایه ای دچار مشکل شوند.

تدوین برنامه منظم از سوی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید
آنچه حیاتی به نظر می آید لزوم تدوین برنامه های برای رفع نواقص در حوزه آموزش مجازی است و یکی از متولیان مهم این حوزه نیز وزارت آموزش و پرورش می باشد .
رضوانه حکیم‌زاده معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افت تحصیلی دانش‌آموزان را تأیید می‌کند و می‌گوید: چندی پیش به استان‌ها ابلاغ کردیم تا مدیران مدارس دانش‌آموزان را مورد ارزیابی کیفی قرار دهند. بر اساس این ارزیابی دانش‌آموزانی که از حمایت خانواده‌هایشان برخوردار بودند و اولیای آنها وقت بیشتری برایشان می‌گذاشتند به لحاظ علمی در سطح بالاتری از دانش‌آموزانی بودند که خانواده‌هایشان بی‌سواد بودند. متأسفانه دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی در مهارت‌های خواندن و نوشتن دچار مشکل شده‌اند.

وی درباره برنامه‌های جبرانی وزارتخانه برای این افت تحصیلی می‌گوید: برنامه‌ریزی برای استان‌ها بویژه استان‌های محروم داریم تا دانش‌آموزان بتوانند خواندن و نوشتن را تقویت کنند. از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و خیرین فرهنگی در مناطق کمک خواهیم گرفت تا برنامه‌های آموزشی ما را در مناطق اجرایی کنند البته برای سال تحصیلی آینده هم برنامه‌ریزی خواهیم کرد و در حال حاضر در حال تنظیم برنامه سال بعد هستیم و حتماً به این موضوع هم رسیدگی می‌کنیم.

ابراهیم مولایی کارشناس حوزه آموزش در این زمینه گفت : دانش آموزان ابتدایی به دلیل شرایط سنی و مقطع آموزشی که دارند باید در کلاس های حضوری آموزش ببینند و ارتباط موثری با معلم برای آموزش بهتر برقرار کنند .

وی ادامه داد: آسیبی که متوجه نو آموزان در مدارس شده است در سال تحصیلی جدید می تواند به عنوان معضلی اساسی نظام آموزشی کشور را درگیر کند .علاوه بر مشکلات روحی و روانی این دانش آموزان به جهت فشاری که از سوی والدین متحمل شدند  و همچنین دوری از هم سن و سالان منجر شد که نوعی بی رغبتی نیز در برخی از آنان به موضوع آموزش و مدرسه نیز ایجاد شود.

وی در پایان گفت : از این رو مدارس می توانند با در نظر گرفتن دوره های کوتاه مدت بر این مشکل تا حدود زیادی فائق آیند.

جبران عقب ماندگی در فرصت باقی مانده

با توجه به اینکه آموزش در اردیبهشت ماه خاتمه یافته است و دانش آموزان زمانی را نیز برای فراغت در اختیار داشته اند لذا ضروری است در ماه پایانی تابستان مدارس زمانی را برای جبران عقب افتادگی و افت تحصیلی دانش آموزان در نظر بگیرند از این رو دانش آموزان پایه های پایین تر از جمله اول ابتدایی و دوم ابتدایی می توانند با رعایت زمان بندی مشخص در قالب گروه های کوچک در مدرسه حضور پیدا کرده و مشکلات اموزشی خود را برطرف کنند.

همراهی والدین
والدین در شرایط موجود نیز می توانند برنامه منظم و مدونی در کنار برنامه ای که مدارس در جهت پیشرفت و جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان است ترتیب ببیند.موانع موجود و موثر در راه تلاش و رغبت کودک خود را کشف کرده و سعی در مرتفع کردند آن نمایند .

از این رو نیاز است برای کاهش اثرات مخرب افت تحصیلی و معضلاتی که می تواند در آینده متوجه نظام آموزشی کشور شود همه و همه تلاش کنند تا در مدت کوتاهی بتوانند به نتیجه مثبت برسند.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5516
  • نویسنده : میزان
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.