• امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
پارس وی دی اس
10

بازهم یک وعده شهریوری؛ جاده مرگ؛ آرزو نشود!

  • کد خبر : 7196
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
بازهم یک وعده شهریوری؛ جاده مرگ؛ آرزو نشود!
صدای خاوران-پروژه دو بانده کردن محور شادمهر به انابد از مصوبات دور اول سفر دولت نهم در سال 1385 به شهرستان کاشمر است اما همچنان از نبودِ اعتبار رنج می‌برد. ظاهراً وعده‌های محقق نشده مسئولان برای بهره‌برداری از باند دوم جاده کاشمر به سه‌راهی شادمهر که به جاده مرگ شهرت یافته است پایانی ندارد و خبری از افتتاح این 53 کیلومتر نیست.

سال‌هاست برای به سرانجام رساندن پروژه باند دوم محور کاشمر به شادمهر وعده‌های بسیاری داده می‌شود، وعده‌هایی که هنوز رنگ و بوی عملی به خود نگرفته است و تکرار آن درباره دوبانده‌سازی محور شادمهر ـ کاشمر انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است.

با وجود این‏که مصوبه دوبانده شدن این محور مربوط به حدود 16 سال قبل است، اما سال‌هاست از عملی‌نشدن آن می‌گذرد. هربار مسئول استانی و کشوری که به منطقه می‌آید وعده دیگری می‌دهد و این بار نوبت استاندار بود که وعده بهره‌برداری از این محور را تا شهریور سال آینده بدهد.

او که در سفر خود به منطقه از به بهره‌برداری رسیدن قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر تا هفته دولت سال 1402 خبر داد، گفت: کاری که تاکنون شده قابل ‏قبول نیست و باید برنامه زمان‌بندی صورت گیرد.

یعقوبعلی نظری اظهار داشت: هرچند منابع سفر ریاست‌جمهور به خراسان‌رضوی محقق خواهد شد، اما اصرار داریم که در سال 1401 تأمین شود.

وی با تأکید بر این‏که باید در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ شود تا دچار چالش زمان نشویم، عنوان کرد: تا هفته دولت سال آینده خودمان را مکلف به بهره‌برداری از محور سه‌راهی شادمهر به کاشمر کرده‌ایم.

استاندار خراسان‌رضوی با بیان این‏که در قطعات دو و سه باید مشکل زیرگذرها رفع شود، بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی ضمن این‏که پروژه را تعیین، انتخاب و طراحی کند، باید پیگیر منابع موردنیاز هم باشد.

وی مطرح کرد: طی 15 ماه آینده بر اساس برنامه زمان‌بندی، محور سه‌راهی شادمهر به کاشمر باید به اتمام برسد؛ در این خصوص مسئولان شهرستانی و استانی به‌خصوص نماینده مردم در مجلس شورای‌اسلامی کمک کنند.

نظری با اشاره به این‏که50 تا 60 درصد منابع آماده است ولی باقی منابع باید پیگیری لازم صورت گیرد تا محقق شود، از مسئولان مربوطه خواست قطعه دوم را به‌سرعت آماده کرده تا به بهره‌برداری برسد.

وی تأکید کرد: نهایت تا پایان سال 1403 کل محور110 کیلومتر سه‌راهی شادمهر تا انابد باید به پایان برسد.

بهره‌برداری از قطعه دوم در صورت تخصیص اعتبار

شاه‌بیت سخنان مسئولین همیشه نبودِ اعتبار درباره این پروژه بوده اما با وجود این‏که از سال ۹۵ محور کاشمر به شادمهر دارای ردیف ملی شد، بازهم نبودِ اعتبار عامل سرعت کم این محور اعلام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی در همین خصوص، طول محور سه‌راهی شادمهر تا انابد را 110 کیلومتر اعلام کرد و گفت: بخش اول پروژه در قالب 53.5 کیلومتر از سه‌راهی شادمهر تا کاشمر است.

عباس یوسف‌زاده افزود: عملیات قطعه اول از کاشمر تا کیلومتر 16 انجام‌شده و در حال بهره‌برداری است، فقط موارد مختصری دارد که سعی می‌شود رفع شود. قطعه دوم نیز به طول 20 کیلومتر و قطعه سوم هم به طول 20 کیلومتر می‌باشد.

وی پیشرفت قطعه دوم را 15درصد اعلام نمود و اظهار کرد: امیدواریم با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای مسائل مالی، در بهترین زمان ممکن پروژه به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی افزود: قطعه آخر پروژه با توجه به مصوبات سفر ریاست‌جمهور به استان، مناقصه آن برگزار و در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم که امیدواریم طی هفته‌های آتی پیمانکار قطعه سوم انتخاب و عملیات آغاز شود.

وی عنوان کرد: بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته با توجه به سفر ریاست محترم جمهور به خراسان‌رضوی، تلاش می‌شود منابع جذب و پنج کیلومتر قطعه دوم تا پایان مردادماه و پنج کیلومتر دیگر تا پایان آبان امسال افتتاح شود.

یوسف‌زاده تصریح کرد: در مجموع 10 کیلومتر از قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر امسال به بهره‌برداری می‌رسد و 10 کیلومتر دیگر قطعه دوم سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: اگر تخصیص اعتبارات به‌موقع انجام شود تا شهریور سال آینده قطعه دوم به بهره‌برداری خواهد رسید، اما برای قطعه سوم با پیش‌بینی منابعی که صورت گرفته، هفته آینده مناقصه آن انجام می‌شود.

وی افزود: تلاش می‌شود سال آینده 20 کیلومتر از قطعه سوم را افتتاح کنیم و یک‌فاز را یا در اواخر 1402 یا اوایل 1403 به بهره‌برداری برسانیم.

وی بیان کرد: با توجه به جذب منابع، اگر 700 میلیارد تومان منابع را بتوانیم جذب کنیم تا 15 ماه آینده می‌شود کل محور سه‌راهی شادمهر به کاشمر را به بهره‌برداری رساند.

پروژه دو بانده کردن محور شادمهر به انابد از مصوبات دور اول سفر دولت نهم در سال 1385 به شهرستان کاشمر است اما همچنان از نبودِ اعتبار رنج می‌برد. ظاهراً وعده‌های محقق نشده مسئولان برای بهره‌برداری از باند دوم جاده کاشمر به سه‌راهی شادمهر که به جاده مرگ شهرت یافته است پایانی ندارد و خبری از افتتاح این 53 کیلومتر نیست.

با توجه به این‏که محور شادمهر یکی از محورهای اصلی و ارتباطی است که اکثر وسایل نقلیه نظیر سواری، موتورسیکلت، کامیون و تریلی در این مسیر عبور و مرور دارند، دوبانده شدن این محور یک ضرورت جدی است و مسئولان باید پیگیر این موضوع باشند تا این خواسته به حق مردم جامه عمل بپوشانند.

بدون شک این‏که هر بار وعده جدیدی برای اتمام باند دوم به مردم بدهیم قطعاً پذیرفتنی نیست، مردم از مسئولان انتظار دارند در عمل خود را ثابت کنند.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7196
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.