• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
پارس وی دی اس
3

از جنگ خیابانی تا  فرار نخبگان

  • کد خبر : 7894
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۲۴
از جنگ خیابانی تا  فرار نخبگان
صدای خاوران-ر گیر و دار هیاهوهای جنگ خیابانی رودررویی‌های خونین در برخی نقاط کشور، از حادثه شاهچراغ گرفته تا حوادث سیستان، هنوز اغتشاش یا اعتراض؛ دو واژه جدل‌آفرین هستند. نهاد‌های رسمی و برخی رسانه‌های مشخص بدون هیچ درنگی ناآرامی‌های اخیر را «اغتشاش» و شرکت‌کنندگان در ناآرامی را فریب‌خوردگان و دست‌نشانده‌های غرب و اسرائیل معرفی می‌کنند و در مقابل،

در این هشت‌روز هفته درست در میان هیاهوهای جنگ خیابانی و رودررویی‌های خونین در برخی نقاط کشور، خیلی آرام، قیمت دلار رکورد جدیدی در دولت رئیسی زد و به 34 هزار تومان رسید؛ اما اختلاف نظرها بر سر دو واژه جدل‌آفرین “اغتشاش” و “اعتراض”ها ادامه یافت. با این حال شنیدیم که همین روزها افزایش ۲۰ درصدی حقوق عملیاتی می‌شود اما هیچ‌کس نگفت که با تحقق این خبر تورم بیشتر در راه است! لذا به قدر مجال این ستون به برخی اخبار ریز و درشت مملکت می‌پردازیم.

نبض میدان سیاست و جامعه

در گیر و دار هیاهوهای جنگ خیابانی رودررویی‌های خونین در برخی نقاط کشور، از حادثه شاهچراغ گرفته تا حوادث سیستان، هنوز اغتشاش یا اعتراض؛ دو واژه جدل‌آفرین هستند. نهاد‌های رسمی و برخی رسانه‌های مشخص بدون هیچ درنگی ناآرامی‌های اخیر را «اغتشاش» و شرکت‌کنندگان در ناآرامی را فریب‌خوردگان و دست‌نشانده‌های غرب و اسرائیل معرفی می‌کنند و در مقابل، بخشی قابل توجه از جامعه، این رخداد را به عنوان اعتراض بازخوانی می‌کنند که نیازمند توجه، پاسخ‌گویی و تعامل مناسب از سوی حکومت با معترضان است؛ کار به جایی رسید که امام‌جمعه زاهدان مدعی گرفتن اعتراف اجباری از اغتشاشگران و آشوبگران مسلح شد و گفت: «پخش اعترافاتی که به اجبار یا با تطمیع گرفته شده جامعه را ملتهب‌تر می‌کند. ما باید بدانیم امروز چه چیزی به فروکش‌کردن احساسات کمک می‌کند. این معترضان سیاسی را زندان نکنید؛ بلکه آن‌ها را دعوت به گفتگو کنید و اگر حرفشان خوب است، آن را بپذیرید و اگر خوب نیست، قانع‌شان کنید.» اما یک روزنامه دولتی، اظهارات او را دشمن‌پسند دانست و گفت: این سخنان که با ولع از سوی رسانه‌های امریکایی و سعودی بازنشر شد، از جمله عوامل تحریک و زمینه‌ساز آشوب‌هاست.

در این میان، پدر علم ژنتیک ایران ربوده شد و اگرچه رئیس پلیس پایتخت این ماجرا را به آدم‌ربایی و اخاذی مرتبط دانست اما پروفسور فرهود گفت: کسانی که مرا ربوده بودند، “می‌گفتند شما به رخداد‌های پزشکی اعتراض می‌کنید و در مقابل تصمیمات مملکتی مطیع محض نیستید.” اما هجوم مردم به بازار سکه و طلا در کنار ارز، ایجاد جهش کانالی در قیمت سکه را در پی داشت و قیمت آن را ۱۶ میلیون تومان رساند جالب اینکه برای اولین بار در تاریخ کشور  قرار شده بخش خصوصی عهده‌دار ضرب سکه طلا شود، فقط خدا کند این بخش خصوصی خصولتی‌ها و بنیادها و خودی‌ها نباشند.

در این اوضاع و احوال رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم درباره شرایط کشور و اعتراضات مردم گفت: هرچند دشمنان خارجی از هر فرصتی استفاده خودشان را می‌برند، ولی واقعیت این است برخی عناصر افراطی داخلی، خدایگان ایجاد چالش و تفرقه افکنی هستند و با طرح برخی از مواضع افراطی‌گری مردم را تحریک می‌کنند به طوری‌که همین افراطی‌ها در اعتراضات اخیر اگر سکوت می‌کردند، فضا تا این اندازه متشنج نمی‌شد. در هرحال به نظر می‌رسد؛ رگ‌های میدان سیاست کشور بدجور گرفته و نیازمند آنژیوگرافی سریع است.

از تکذیب تا تائید فروش پهباد به روسیه

در این اوضاع و احوال درست  بعد از ادعای اوکراین و کشورهای غربی در خصوص ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه و استفاده از آنها در جنگ اوکراین، که مقامات ایران و روسیه به شدت و بارها این ادعا را تکذیب کرده بودند، وزیر امورخارجه کشورمان با تائید فروش پهپاد به روسیه مدعی شد اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهیم بود. با خبر شدیم بعد از افزایش مهاجرت نخبگان موج رو به افزایش مهاجرت، به کشاورزان ایرانی رسیده! جالب این‌که مهارت کشاورزی و باغبانی شرط اول برای دریافت ویزای کشاورزی برخی کشور‌ها نیست بلکه آن‌ها اول باید با فهرست کردن اموال و سرمایه نقدی و غیرنقدی خود ثابت کنند، تمکن مالی لازم برای اجاره زمین و راه انداختن کسب‌وکار در آن سوی مرز‌های ایران را دارند چون در اتحادیه اروپا به ازای هر هکتار زمین زراعی به کشاورز مبلغ قابل توجهی کمک مالی می‌شود، اما در ایران چنین حمایت‌هایی وجود ندارد و کشاورز در مواجهه با تنش‌های آبی و بحران‌های اقلیمی دست تنهاست. تا هشت روز بعدی خدانگهدار

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7894
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.