• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
7
هشت روز هفته

آرایش انتخاباتی در هاله‌ای از ابهام

  • کد خبر : 9055
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
آرایش انتخاباتی در هاله‌ای از ابهام
صدای خاوران-این روزها در حالی‌که لایحه حجاب با ۱۵۰۰ پیشنهاد به‌جای این‌که در صحن علنی مجلس مطرح شود؛ این موضوع در یک کمیسیون اختصاصی با ۱۲ الی ۱۳ نفره بررسی می‌شود و قرار است بنا به گفته یک نماینده مجلس هر تصمیم در این لایحه با ۸ رأی مثبت تبدیل به قانون ‌شود و البته یک کشور هم باید آن را به گردن بگذارند.

 

 

 در این هشت‌روز هفته  در حالی‌که بار دیگر دو مهاجم مسلح داعشی به حرم مطهر شاه‌چراغ حمله کرده و تعدادی از زائران و مجاوران مجروح شده و دو نفر به شهادت رسیدند؛ مطالبه مردم شناسایی آمران و دست‌های پشت پرده این حادثه تروریستی و برخورد با عاملان این جنایت و اندیشیدن تدابیر لازم برای پیشگیری از این قبیل وقایع است. بازار انتخابات رفته‌رفته رو به گرمی رفته و خداکند جریان راست و چپ در این وانفسا با هم برابر باشند و اوضاع به نفع جریان راست توسط حاکمیت برابرتر نشود. در این گیرودار موضوع لایحه حجاب و وصول طلب چند هزار میلیون دلاری و نوسانات بازار بورس هم از جمله خبرهای ریزودرشت این هشت‌روز هفته بود که به‌قدر مجال این ستون به آن‌ها می‌پردازیم.

حاکمیت به دنبال باخت اصلاح‌طلبان؟!

در این اوضاع‌واحوال که با شروع ثبت‌نام اینترنتی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای‌اسلامی، فقط در حوزه ترشیز قریب 160 نفر ثبت‌نام کرده‌اند یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت مدعی شد؛ حاکمیت می‌خواهد اصلاح‌طلبان جوری در انتخابات حضور داشته باشند که ببازند. هرچند این روزها بحث مشارکت در انتخابات هم داغ شده و اصول‌گرایان درباره کاهش مشارکت انتخابات‌های مجلس یازدهم و ریاست‌جمهوری سیزدهم، دلایلی آورده‌اند که سمت‌وسوی آن‌ها روبه‌روی اصلاح‌طلبان و دولت حسن روحانی است. از جمله مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم  و عملکرد هشت‌ساله دولت حسن روحانی و چهارساله مجلس دهم با محوریت اصلاح‌طلبان. اما در کنار این مسائل، اصول‌گرایان درباره نقش شورای نگهبان و نظارت استصوابی در کاهش مشارکت یا به‌صورت کامل سکوت کرده‌اند و یا اگر هم درباره آن حرف زده‌اند، اعتقاد دارند ردصلاحیت‌های گسترده نقش عمده‌ای در کاهش مشارکت ندارد. اما با گذشت بیش از سه سال از آغاز پروژه یکدست‌سازی و خالص‌ شدن انقلاب، اگر اصول‌گرایان تحلیل‌های خودشان را قبول داشته باشند، باید منتظر شوند تا ببینند مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود. زیرا الان که “مدیران اصلاح‌طلب” وجود ندارند، خودشان هم که می‌گویند نظارت استصوابی عامل کاهش مشارکت نیست، پس تنها عامل باقی‌مانده در این مسیر اقتصاد خواهد بود که در آن مورد هم دولت مدعی رشد اقتصادی است، پس با این فرمول‌های اصول‌گرایی باید انتخابات اسفند ۱۴۰۲ شاهد عرصه پررنگ مشارکت باشد.

لایحه حجاب و رویارویی مردم

این روزها در حالی‌که لایحه حجاب با ۱۵۰۰ پیشنهاد به‌جای این‌که در صحن علنی مجلس مطرح شود؛ این موضوع در یک کمیسیون اختصاصی با ۱۲ الی ۱۳ نفره بررسی می‌شود و قرار است بنا به گفته یک نماینده مجلس هر تصمیم در این لایحه با ۸ رأی مثبت تبدیل به قانون ‌شود و البته یک کشور هم باید آن را به گردن بگذارند. این در حالی است که مجلس یازدهم از ابتدای کار شعار شفافیت دادند اما همین نمایندگان نه در مسیر شفافیت گام برداشتند و نه رأی به شفافیت آرا دادند. حتی برای دو بار پای کمیسیون ویژه ۸۵ را به مجلس باز کردند تا نظرات‌شان به دور از دید مردم تصویب شود. اولین کمیسیون ۸۵ مربوط به طرح صیانت بود و دومی آن اختصاص دارد به قانون حجاب! حال آن‌که بعید نیست لایحه حجاب مانند قانون ماهواره شود! و چه‌بسا با این لایحه شاهد رویارویی مردم با یکدیگر نباشیم. در این میان بعد از حادثه تروریستی شاه‌چراغ، حرف‌وحدیث‌هایی درباره تجدیدنظر در سیاست تعامل خوش‌بینانه با طالبان مطرح شد و روزنامه جمهوری‌اسلامی نسبت به پیامد‌های امنیتی روند تصاعدی ورود افغانی‌ها به ایران هشدار داد و نوشت: استفاده از عنوان «اتباع بیگانه» درباره افرادی که در حمله به حرم شاه‌چراغ در شیراز دست داشتند، نکته مهمی را دربردارد که لازم است مسئولان سیاسی و به تبعیت از آن‌ها، مسئولان اطلاعاتی و امنیتی به آن توجه داشته باشند.

در این گیرودار، خبر رسید همه‌چیز در بورس بر وفق مراد است. وضعمان خوب شده و جیب‌های‏مان پرپول، شما اصلاً نگران نباشید! به‌تازگی طلب هنگفت ۷ میلیارد دلاری‌مان را نیز وصول کرده‌ایم! تازه پیغام ‌پسغام هم می‌فرستند برای ارتباطات عمیق‌تر و صدالبته آزاد کردن پول‌های بیشتر. مردم به شایعات توجه نکنند، بنزین گران نمی‌شود، قصد و نیتی هم بابت گران کردنش نداریم. همه‌چیز بر وفق مراد است؛ اما شما باور نکنید چون این‌ها بخشی از گفتارهای این روزهای دولت پیرامون مسائل اقتصادی است. البته خبردرمانی، تأثیرش را از دست داده و مشتاقیم به دلار زیر ۴۵ هزار تومان و باور داریم اقتصاد بگیر و ببند و دستوربردار نیست و بیشتر از گذشته نگرانیم از قماربازی‌ها با نام پول‌های کره!

تا هشت روز بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9055
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.