• امروز : یکشنبه, ۱۱ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
پارس وی دی اس
2
شهرداري با تمام توان به کمک زلزله‌زده‌ها آمد

پس از زلزله کاشمر؛ بیش از هزار سرویس آواربرداری توسط شهرداری انجام شد.

  • کد خبر : 10661
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۵۲
پس از زلزله کاشمر؛ بیش از هزار سرویس آواربرداری توسط شهرداری انجام شد.
صدای خاوران-شهردار کاشمر با اشاره به این‏که این پهنه‏ها در زیرمجموعه خود گروه‌های مختلفی دارند که شرایط آن‌ها متفاوت است؛ گفت: این تشویق‌ها در خصوص تراکم، حدنصاب تفکیکی، سطح اشغال، کسر پارکینگ و امکان تخصیص بخشی از حیاط به‌عنوان پارکینگ، عدم احتساب بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمان‌ها در هرکدام از گروه‌ها و به‌تناسب آن‌ها می‌باشد. وی عنوان کرد: در این طرح با حمایت از کسب‌وکارهای خانگی و محلی و سازگار با محیط محله، بخشی از سرانه‌های خدماتی موردنیاز جمعیت مازاد بارگذاری شده را تأمین می‌کند و منجر به ارتقا و بهبود خدمات محله‌ای، کیفیت فضاهای جمعی و فضای سبز محله می‌شود.

شهردار کاشمر گفت: وجود تعداد بسیاری از منازل فرسوده در محلات و بافت قدیمی شهر و روستاهای شهرستان تهدید جدی محسوب می‌شود.

مهندس اصغر کوهسرخی با اشاره به وجود ۳۶۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در شهر کاشمر، اظهار کرد: گرچه بهسازی و بازسازی بافت فرسوده قانوناً از وظایف وزارت راه و شهرسازی است، اما طی چندسال گذشته به‌عنوان اولویت اصلی مورد پیگیری شهرداری بوده که در قالب بازآفرینی شهری اقدامات مختلفی در شهر انجام داده‌ایم.

وی افزود: در این دوره از مدیریت شهری، همانند گذشته از مالکین بناهای مخروبه و خطرزا دعوت ‌شده که نسبت به مقاوم‌سازی و یا تخریب ملک‌های خطرزا اقدام کنند که در صورت عدم همکاری مالکین، شهرداری نسبت به تشکیل پرونده برای این املاک و ارجاع به کمیسیون مربوطه اقدام می‌کند.

شهردار کاشمر با بیان این‌که پس از پایان مهلت قانونی که شهرداری برای مالک تعیین نموده با حکم قضایی نسبت به تخریب و آواربرداری بناهای شناسایی شده اقدام می‌شود، بیان کرد: در این دوره مدیریت شهری تاکنون 160 ملک توسط کارشناسان بازدید شده است.

وی با اشاره به این‌که از سال 1401 با احتساب آمار رفع خطر تا بعد از زمین‌لرزه اخیر، 93 ملک رفع خطر و آواربرداری شده که اقدامی بی‌سابقه در طول دوران مدیریت شهری کاشمر است، به تقدیر از همراهی‌ ریاست محترم دادگستری، دادستان و آقای نوری به عنوان عضو قضایی کمیسیون، نیروی محترم انتظامی، رئیس محترم نمایندگی نظام‌مهندسی شهرستان، معاونت خدمات شهری و مسئول ماشین‌آلات و آتش‌نشانی شهرداری پرداخت.

کوهسرخی خاطر نشان کرد: در این دوره از مدیریت شهری در سال 1401، کارشناسی تعداد 32 پرونده املاک مخاطره‌آمیز انجام و20ملک نیز رفع خطر شد، همچنین در سال قبل تعداد40 پرونده در این رابطه تشکیل و پس از انجام کارشناسی30 ملک، تعداد 20 پرونده رفع خطر شد.

وی با بیان این‏که در راستای بند ۱۴ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها قبل از وقوع زلزله، از 29 پرونده‌ی تشکیل شده، 24 پرونده کارشناسی شد؛ افزود: از این تعداد پرونده کارشناسی شده، 7 ملک رفع خطر شده بود.

شهردار کاشمر ادامه داد: پس از وقوع زلزله اخیر که منجر به تخریب بسیاری از منازل مسکونی در روستاها شد؛ ماشین‌آلات شهرداری برای آواربرداری اعزام شدند که در همین راستا تاکنون 55 منزل و دیوار روستایی در روستاهای کسرینه، مغان و محمدیه که تخریب شده بود، در قالب 540 سرویس نخاله برداری و آواربرداری انجام گرفت.

کوهسرخی با تقدیر از شهرداری‌های دیگر مناطق که ماشین‌آلات خود را برای آواربرداری به روستاهای شهرستان کاشمر اعزام نمودند، گفت: شهرداری کاشمر با توجه به بند۱۴ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اقدام به شناسایی واحدهایی که در زلزله اخیر به آن‌ها خسارت جدی وارده شده و مخاطره‌آمیز بودند، نمود.

وی اذعان کرد: پس از زمین‌لرزه اخیر نیز شهروندان برای تخریب بنا؛ درخواست خود را به کارگروه بند14ارائه دادند که در این راستا آواربرداری 45 باب منزل با حجم نخاله‌برداری بالغ‌ بر500 سرویس برای شهروندان انجام شد. همچنین تعداد 15ملک دیگر توسط مأمورین شهرداری شناسایی شد که برای تخریب اقدام می‌شود.

شهردار کاشمر گفت: به دلیل این‌که بسیاری از معابر و بافت فرسوده و واحدهای قدیمی در سطح شهر مخاطره‌آمیز بوده و از سویی تبدیل به محل ناامنی برای مردم و مکانی برای تجمع معتادان تبدیل شده بود، کمیسیون بند ۱۴ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها برای تعیین تکلیف آن‌ها پررنگ‌تر عمل کرد.

وی افزود: با توجه به این‌که سطح وسیعی از شهر را بافت‌های فرسوده و ناکارآمد تشکیل می‌دهد، جهت حمایت‌های لازم از ساکنان، سازندگان و انبوه‌سازان این مناطق، بسته‌های تشویقی برای نوسازی این بافت پیش‌بینی‌شده است.

کوهسرخی اظهار کرد: این بسته‌های تشویقی کالبدی متضمن نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، باهدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها و همچنین پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن و تاب‏آوری محلات شهری کاشمر است.

شهردار کاشمر با بیان این‌که ویژگی‌های این بسته تشویقی با توجه به شرایط هر محله متفاوت است، بیان کرد: فرصت ویژه‌ای برای ساکنین و مالکان این مناطق دیده‌ شده که با ساخت‌وساز جدید، ارزش‌افزوده برای دارایی‌های ساکنان و افزایش کیفیت فضای سکونت این مناطق را محقق می‌کند.

وی با اشاره به این‏که عزم و همگرایی شورای‌شهر با پیشنهاداتی که از طریق شهرداری به این شورا داده شد برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمدمآ به وجود آمده است، تصریح کرد: چنانچه بتوانیم میزان واحدهای ناپایدار در شهر را کاهش دهیم، می‌توان گفت در این کار موفق شده‌ایم.

وی گفت: طبیعتاً کار نوسازی بافت فرسوده در ابتدا مقداری کُند خواهد بود، اما با زلزله اخیر وضعیت سریع‌تر پیش خواهد رفت و می‌توان با همراهی بخش خصوصی، سازندگان و انبوه‌سازان کار را پیش برد.

شهردار کاشمر افزود: اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب در برخی گروه‌ها، عدم در نظر گرفتن تراس و بالکن به‌عنوان تراکم، تخفیفات در پارکینگ، اجازه ساخت درب اضافی و افزایش سطح اشتغال تا80 درصد در برخی گروه‏ها و موارد دیگر که هرکدام شرایط خاص خودش را دارد و در مجموع مشوق‌هایی که در بسته تشویقی آمده، کار را برای سازنده اقتصادی می‌کند.

شهردار کاشمر در ادامه تأکید کرد: در بسته‌های تشویقی برای اولین‌بار برای واحدهای مسکونی با مساحت 75 مترمربع که امکان تجمیع ندارند، در بعضی مناطق بافت فرسوده پروانه ساختمانی صادر می‌شود که مالکین می‌توانند از این فرصت برای نوسازی منازل خود اقدام کنند.

کوهسرخی جزئیات بیشتری از این بسته تشویقی ارائه کرد و گفت: طرح‌های تشویقی برای نوسازی در بافت‌های فرسوده در دو پهنه به‌صورت گروهA  و B دیده شده است که پهنه A برابر با 340 هکتار و پهنه گروه B برابر با 20 هکتار می‌شود.

وی تصریح کرد: گروه A مناطق نیلوفر، نرگس، نسیم، نقابی، سیدی، نیازمند، حسین‌آباد، 15خرداد، قسمت‌هایی از خیابان امام‌خمینی، فاطمیه، باقری و 17 شهریور را در بر می‌گیرد و گروه B مربوط به خیابان رازی است.

شهردار کاشمر با اشاره به این‏که این پهنه‏ها در زیرمجموعه خود گروه‌های مختلفی دارند که شرایط آن‌ها متفاوت است؛ گفت: این تشویق‌ها در خصوص تراکم، حدنصاب تفکیکی، سطح اشغال، کسر پارکینگ و امکان تخصیص بخشی از حیاط به‌عنوان پارکینگ، عدم احتساب بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمان‌ها در هرکدام از گروه‌ها و به‌تناسب آن‌ها می‌باشد.

وی عنوان کرد: در این طرح با حمایت از کسب‌وکارهای خانگی و محلی و سازگار با محیط محله، بخشی از سرانه‌های خدماتی موردنیاز جمعیت مازاد بارگذاری شده را تأمین می‌کند و منجر به ارتقا و بهبود خدمات محله‌ای، کیفیت فضاهای جمعی و فضای سبز محله می‌شود.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10661
  • نویسنده : معصمومه تقوی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.