• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
3

گاز گرفتگی حیوانات را جدی بگیرید

  • کد خبر : 10499
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
گاز گرفتگی حیوانات را جدی بگیرید
صدای خاوران-خانزاده مهم‌ترین علائم در انسان مبتلا به هاری را تحریک‌پذیری شديد، توهم، نگراني و هيجان، ترس از آب، افزايش ترشح بزاق و اختلال بلع، خواب‌آلودگی، انقباض‌های عضلاني، علائم مننژيت، تشنج و فلج موضعي، گشادی نامنظم مردمك، تعريق و كاهش فشارخون وضعيتي عنوان کرد. این مقام مسئول تأکید کرد: شهروندان در صورت نگهداری حیوان (سگ، گربه و ...) در منزل، واکسیناسیون دوره‌ای آن را جدی گرفته و نسبت به قلاده گذاری آن اقدام نمایند.

 

رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر از شهروندان خواست بیماری هاری را که عموماً از گازگرفتگی یا پنجه کشیدن حیوانات به‌خصوص سگ و گربه هار به انسان سرایت می‌کند، جدی بگیرند.

سعید خانزاده تصریح کرد: هرگونه گزش توسط حیوانات اهلی یا وحشی باید هار گزیدگی تلقی شده و ضروری است بلافاصله پس از گزش، محل به مدت ۲۰ دقیقه با آب و صابون شستشو و سپس برای انجام اقدامات بعدی سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر با تأکید بر این‌که هاری بیماری خطرناک و غیرقابل درمان ولی قابل‌ پیشگیری است، گفت: مهم‌ترین راه انتقال هاری به انسان گاز گرفتن حیوان هار است، بنابراین با لمس، نوازش، لیس زدن پوست سالم انسان توسط حیوان و موارد مشابه، امکان انتقال هاری وجود نخواهد داشت.

خانزاده مهم‌ترین علائم در انسان مبتلا به هاری را تحریک‌پذیری شديد، توهم، نگراني و هيجان، ترس از آب، افزايش ترشح بزاق و اختلال بلع، خواب‌آلودگی، انقباض‌های عضلاني، علائم مننژيت، تشنج و فلج موضعي، گشادی نامنظم مردمك، تعريق و كاهش فشارخون وضعيتي عنوان کرد.

این مقام مسئول تأکید کرد: شهروندان در صورت نگهداری حیوان (سگ، گربه و …) در منزل، واکسیناسیون دوره‌ای آن را جدی گرفته و نسبت به قلاده گذاری آن اقدام نمایند.

وی از شهروندان خواست در صورت رویت حیوان دارای علائم مشکوک به هاری شامل حیوان مضطرب و حمله‌کننده، خروج کف از دهان، صدای خشن و عدم میل به آب و غذا، تحت هیچ شرایطی به آن نزدیک نشده و در اسرع وقت مراتب را به اداره دامپزشکی گزارش نمایند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10499
  • نویسنده : فاطمه مجیدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.