• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
پارس وی دی اس
10
به قلم لیلا قرایی

بی‏ برنامه‌گی در دولت سیزدهم

  • کد خبر : 5858
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۴۹
بی‏ برنامه‌گی در دولت سیزدهم
صدای خاوران-انتظار می‌رفت در دولت تلاشِ جدی در خصوص نجاتِ کشور از بحرانِ هسته‌ای در رأس اولویت‌ها باشد، حال آن‌که در رویه دولت سیزدهم به‌جز تکرار شعارهای انقلابی، طرح و برنامه جدی برای پایان بخشیدن به بحرانی که اقتصاد کشور را به‌زانو درآورده نیست.

بی‏ برنامه‌گی در دولت سیزدهم

در این هشت روز هفته در حالی‌که حرکت نخستین کاروان سوخت ایران به لبنان موجب شادی هواداران حزب‌ا… شد، کشف عجیب دستگاه‌های ماینینگ در زیرزمین شرکت بورس تهران، توجه خیلی‌ها را جذب کرد؛ هرچند با کشمکش‌های مدیریتی درون بازار سرمایه کشور، برای پنهان داشتن ماجرا تلاش شد. در این میان روابط جمهوری آذربایجان و ایران هم تیره‌ و تار شد و با کش‌ و قوس‌هایی برای از سرگیری  مذاکرات هسته‌ای، قیمت لبنیات دوباره گران و همچنان اخبار مربوط به کرونا و واکسیناسیون شنیده می‌شود که در حد فضای این ستون به آن می‌پردازیم.

* بی ‏علاقه‌گی ایران از تنش در قفقاز

در حالی‌که لبنان با بحران سوخت مواجه است؛ حزب‌الله با هدف کمک به رفع این بحران وارد عمل شده، به‌ طوری‌که دو نفت‌کش حامل سوخت ایران ـ به خاطر تحریم‌های آمریکا ـ در سوریه پهلو گرفتند تا برای توزیع در لبنان به‌وسیله گروه حزب‌الله، با تانکر به این کشور منتقل شوند؛ هرچند مخالفان حزب‌الله در لبنان نگران تبعات نقض قوانین تحریمی آمریکا برای این کشور هستند. موضوع رابطه ایران با آذربایجان هم ما را به فکر فرو برد که نکند تنش جدیدی در راه باشد. گویا روابط جمهوری آذربایجان و ایران به دلیل بازداشت رانندگان کامیون ایرانی که به مقصد ارمنستان در حال حرکت بودند تیره‌وتار شده، البته برداشت نادرست رسانه‌های جمهوری آذربایجان درباره حمایت ایران از ارمنستان هم دردسرساز شد، اما کارشناسان این حوزه معتقدند؛ با وجود چالش‌هایی که در حال حاضر در خلیج‌فارس، عراق و افغانستان وجود دارد ایران علاقه‌ای به تنش و درگیری در حوزه قفقاز و بی‌ثباتی مرز‌های شمالی ندارد.

* ادامه دوئل میان تهران و واشنگتن

در این گیرودار شاهد بن‌بست دیپلماتیک میان ایران و آمریکا بر سر برجام و لغو تحریم‌ها  هستیم. از یک‌سو وعده بازگشت به میز مذاکره ظرف چند هفته و در اسرع وقت، از سوی ایران تحقق نیافته‌ هرچند شرط ایران، لغو تحریم‌های آمریکا علیه آن کشور از سوی بایدن است. از سوی دیگر وضعیت بایدن پس از خروج متزلزل نیروهای آمریکایی به‌فرمان او از افغانستان و نمایش عقب‌نشینی آمریکا در سطح بین‌المللی و قدرت‌گیری طالبان دشوارتر شده و این موضوع شانس امتیاز دادن آمریکا به ایران را تضعیف می‌کند، لذا در این اوضاع که دوئل میان تهران و واشنگتن ادامه دارد و انگار عجله‌ای هم برای امتیاز دادن نیست؛ تعداد ناقابلی در حدود هشت میلیون نفر از طبقه متوسط سقوط کرده‌اند و به گفته یک نماینده مجلس با اعلام رسمی بانک مرکزی خط فقر در سال‌جاری ۱۱ میلیون تومان شده به‌طوری‌که درصد قابل‌توجهی از مردم ایران بر همین اساس زیرخط فقر هستند. البته ایشان تأکید داشتند که باید فکر اساسی برای زندگی مردم بشود و سبد حمایتی به آنان داده شود؛ حالا این پیشنهاد ایشان موردتوجه قرار می‌گیرد و سیاست‌های دولت سیزدهم برای حمایت از معیشت مردم به این زودی جواب می‌دهد، باید منتظر بمانیم! البته سیدابراهیم رئیسی در جلسه اخیر هیئت دولت گفت: “پس از موفقیت اولیه در واکسیناسیون گسترده، این روزها اولویت اول بنده تنظیم بازار کالاهای اساسی است هرچه سریع‌تر در بازار ثبات ایجاد شود“. این در حالی است که یک فعال سیاسی درباره اولویت‌های دولت سیزدهم گفت: «انتظار می‌رفت در دولت تلاشِ جدی در خصوص نجاتِ کشور از بحرانِ هسته‌ای در رأس اولویت‌ها باشد، حال آن‌که در رویه دولت سیزدهم به‌جز تکرار شعارهای انقلابی، طرح و برنامه جدی برای پایان بخشیدن به بحرانی که اقتصاد کشور را به‌زانو درآورده نیست و انتصاب دکتر علی باقری به‌جای دکتر عباس عراقچی مبین آن است که اراده جدی به‌منظور حل این بحران در دولت رئیسی وجود ندارد.»

در این اوضاع‌واحوال که کمی بیش از دو ماه از رفتن حسن روحانی از پاستورمی‌گذرد، مخالفان او ساکت ننشسته‌ و در آخرین اقدام از طرف رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر رسیده که پرونده‌ای درباره ترک فعل‌های حسن روحانی در این کمیسیون تشکیل شده! جالب این‏که در این مدت به‌جز دو پیام هیچ خبری از رئیس دولت یازدهم و دوازدهم نیست. البته رئیس دولت نهم و دهم هم بی‏سرو صداست شاید به این خاطر که برخی از مدیران دولتش این روزها پست‌هایی گرفته‌اند.

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5858
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.