• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
پارس وی دی اس
5

۷۵ میلیارد تومان از جرایم مالیاتی بخشیده شد

  • کد خبر : 9115
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
۷۵ میلیارد تومان از جرایم مالیاتی بخشیده شد
صدای خاوران-رئیس اداره امور مالیاتی کاشمر بیان کرد: همه‌ساله سازمان امور مالیاتی قبل از پایان خردادماه در راستای تبصره ماده ۱۰۰ دستورالعملی را صادر و مشوق‌هایی را در نظر می‌گیرد تا کسبه از آن استفاده کرده و بدون رسیدگی، اظهارنامه‌های‌شان مورد ‌قبول قرار گیرد، بر همین اساس از ۱۲هزار و ۳۲۵ اظهارنامه مالیاتی، 9 هزار و 395 مورد تبصره ماده۱۰۰را تکمیل کرده‌اند. وی گفت: کسانی که فرم مخصوص تبصره ماده۱۰۰را تکمیل کرده‌اند نسبت به سال ۱۴۰۰حدود ۲۲ درصد رشد داشته است، همچنین از۹۳۹۵ مورد اظهارنامه، ۶۳۹۲ مورد آن صفر بوده که ۱۵درصد نسبت به سال قبل‌تر رشد داشته است.

 

رئیس اداره امور مالیاتی کاشمر گفت: سال گذشته بالغ ‌بر۷۵ میلیارد تومان از جرایم مالیاتی کسبه و اشخاص حقیقی و حقوقی بخشوده شده است.

عباس صالح در نشست خبری خود با خبرنگاران، با تأکید بر این‌که اجاره کارت‌خوان برای فرار مالیاتی تخلف و جرم محسوب می‌شود؛ خاطر نشان کرد: بر اساس اصل۵۱ قانون اساسی، هیچ نوع مالیاتی مگر به‌موجب قانون وضع نمی‌شود که موارد معافیت، بخشودگی و تخفیف مالیاتی هم بر اساس قانون مشخص می‌شود.

وی با اشاره به این‌که شناسایی مؤدیان جدید، مبارزه با فرار مالیاتی و متمرکز شدن بر پرونده‌های بزرگ در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار دارد؛ اظهار کرد: شناسایی مؤدیان جدید بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه امور مؤدیان است.

رئیس اداره امور مالیاتی کاشمر در همین خصوص عنوان کرد: سال ۱۴۰۰ حدود ۷۵۴ مورد مؤدی جدید شناسایی نمودیم که برای این افراد توسط سازمان امور مالیاتی برگه تشخیص مالیات صادر شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته بالغ ‌بر۷۵ میلیارد تومان از جرایم مالیاتی کسبه و اشخاص حقیقی و حقوقی بخشوده شده است؛ افزود: براساس بند۲ تبصره ۶ قانون بودجه امسال و در راستای سیاست‌های حمایت از تولید علاوه بر دیگر معافیت‌ها، نرخ مالیات موضوع ماده ۱۰۵ اشخاص حقوقی که دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌های ذیربط باشند، معادل ۷ واحد درصد کاهش داده ‌شده و از۲۵ درصد به ۱۷درصد رسیده است.

صالح در خصوص اظهارنامه‌های دریافتی تصریح کرد: بیش از۱۲هزار و ۳۲۵ در سال گذشته از کسبه اظهارنامه مالیاتی دریافت نمودیم که در سال۱۴۰۰ این عدد ده هزار و ۶۱۵مورد بوده که رشد ۱۶درصد را نشان می‌دهد.

رئیس اداره امور مالیاتی کاشمر بیان کرد: همه‌ساله سازمان امور مالیاتی قبل از پایان خردادماه در راستای تبصره ماده ۱۰۰ دستورالعملی را صادر و مشوق‌هایی را در نظر می‌گیرد تا کسبه از آن استفاده کرده و بدون رسیدگی، اظهارنامه‌های‌شان مورد ‌قبول قرار گیرد، بر همین اساس از ۱۲هزار و ۳۲۵ اظهارنامه مالیاتی، 9 هزار و 395 مورد تبصره ماده۱۰۰را تکمیل کرده‌اند.

وی گفت: کسانی که فرم مخصوص تبصره ماده۱۰۰را تکمیل کرده‌اند نسبت به سال ۱۴۰۰حدود ۲۲ درصد رشد داشته است، همچنین از۹۳۹۵ مورد اظهارنامه، ۶۳۹۲ مورد آن صفر بوده که ۱۵درصد نسبت به سال قبل‌تر رشد داشته است.

صالح با اشاره به این‌که آمارهای ارائه‌شده بر اساس سال مالیاتی است؛ افزود: بیش از۵۰ درصد اظهارنامه‌های صفر را در سال مالیاتی ۱۴۰۱ قبول کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که از۹۳۹۵ اظهارنامه مالیاتی، سه‌هزار اظهارنامه مبلغ ‌دار بوده است؛ اظهار کرد: همه‌ساله صاحبان مشاغل حداکثر تا پایان خردادماه باید اظهارنامه مالیاتی خود را برای سال قبل تکمیل کنند که این فرصت برای صاحبان اجاره املاک و مستغلات و اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان تیرماه می‌باشد.

رئیس اداره امور مالیاتی کاشمر با بیان این‌که بر اساس قانون اگر اشخاص حقیقی و حقوقی اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه ندهند جرائمی تعیین ‌شده که غیرقابل‌ بخشش است؛ بیان کرد: همه‌ساله مالیات و عوارضی که دریافت می‌شود به‌حساب شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها برای روستاهایی که فاقد دهیاری هستند، واریز می‌شود.

وی اذعان کرد: سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۴ میلیارد تومان به‌حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریزشده که این مبلغ در سال مالیاتی ۱۴۰۱ بیش از ۹۳ میلیارد تومان بوده که از رشد ۱۱۱ درصدی برخوردار است.

صالح با بیان این‌که واریزی به‌حساب شهرداری‌ها، روستاهای عشایری و روستاهای فاقد دهیاری از ابتدای امسال تا پایان مردادماه رشد ۵۸ درصدی داشته است؛ عنوان کرد: این مبلغ در مدت مشابه پارسال ۳۲ میلیارد تومان بوده که امسال به ۵۱ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه امور مؤدیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی جلوی بسیاری از فرارهای مالیاتی گرفته می‌شود، به‌طوری‌که اگر مؤدیان فروش داشته باشند طی مدت۳۰ روز باید مبلغی که به حساب‌شان واریز شده را تائید و مشخص کنند برای چه موردی بوده است.

صالح افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه اصلاح فرایندهای مالیات‌ستانی، هوشمند شدن و گذار از نظام مالیات‌ستانی سنتی که مبتنی بر چانه‌زنی‌ها بوده، صورت گرفته امیدواریم توفیقات خوبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی کسب کنیم.

رئیس اداره امور مالیاتی کاشمر در پایان با بیان این‌که بررسی مالیات هوشمند می‌شود و از مالیات سنتی خارج خواهیم شد؛ عنوان کرد: بیشتر جرایمی که برای فرار مالیاتی صورت می‌گیرد مربوط به اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن است.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9115
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.