• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
4

کرونا در کاشمر سرکش شد

  • کد خبر : 7461
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۴۳
کرونا در کاشمر سرکش شد
صدای خاوران-دکتر خاطره عربیخوان، متخصص بیماری‌های عفونی نیز از شیوع موج هفتم کرونا در این شهرستان خبر داد و گفت: کسانی که یک یا دو دوز واکسن تزریق نموده‌اند، اکنون آنتی‌بادی ندارند.

بی‌مسئولیتی، بی‌تفاوتی و عادی‌انگاری‌ باز هم موجب بازگشت رنگ قرمز و نارنجی به نقشه کرونایی شد، آمار بیماران افزایش‌یافت و تخت‌های بیمارستان‌ها در حال پر شدن هستند، مدافعان سلامت هم این روز‌ها آرایش دفاعی گرفته‌اند.

در همین خصوص معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت کاشمر از قرمز شدن وضعیت کاشمر خبر داد و اظهار داشت: میزان مبتلایان به بیماری کرونا در سطح شهرستان و بیماران کرونایی بستری افزایش چشم‌گیری یافته است.

دکتر مجتبی قائمی از آماده‌باش کامل تمامی بیمارستان‌ها و پرستاران خبر داد و گفت: علی‏رغم این‏که تا هفته گذشته کاشمر در وضعیت زرد قرار داشت، اما از 31 تیرماه این شهرستان وضعیت قرمز به خود گرفت.

وی با اشاره به ورود کاشمر به‌ موج هفتم کرونا عنوان کرد: اکنون چندین نفر در بیمارستان بستری و بالغ‌بر 200 بیمار در قرنطینه خانگی هستند که مدام توصیه‌های لازم به آن‌ها انجام و تحت کنترل قرار دارند.

قائمی خاطرنشان کرد: از 151 نفری که در تیرماه بستری شده‌اند 22 نفرشان کمتر از 19 سال سن داشتند که نشان از گرفتار شدن این گروه سنی می‌دهد.

قائمی با اشاره به این‏که تنها 35 درصد دانش‌آموزان 5 تا 11 سال نسبت به دریافت واکسن مراجعه داشته‌اند، توصیه نمود؛ با توجه به این‏که تا ابتدای مهرماه زمان کمی باقی‌مانده، دانش‏آموزان حتماً نسبت به کامل کردن واکسیناسیون خود اقدام کنند.

وی افزود: متأسفانه 55 درصد افرادی که در بیمارستان بستری‌ شدند در گروه سنی بالای 60 سال قرار دارند، که وضعیت موجود نشان می‌دهد این گروه سنی بیشتر در معرض خطر هستند.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر در ادامه با اشاره به این‏که از نظر بستری‌ها 44 درصد را خانم‌ها و 56 درصد را مردان تشکیل می‌دهند، در خصوص وضعیت واکسیناسیون در این شهرستان گفت: علی‌رغم تمام پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته اما بر اساس آخرین آمار هنوز 19 درصد جمعیت هدف هیچ دوز واکسنی را در این شهرستان دریافت نکرده‌اند.

وی اظهار کرد: از ابتدای شروع طرح واکسیناسیون تا پایان تیرماه270هزارو390 دوز واکسن تزریق‌ شده که 119هزار 963 دوز نوبت اول، 106 هزار و 476 دوز نوبت دوم و 43 هزار و 951 نفر نوبت سوم بوده است.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر با بیان این‏که در مجموع 81.1 درصد دوز اول، 72 درصد دوز دوم و 39.7 درصد دوز سوم را تزریق کرده‌اند، گفت: متأسفانه هنوز60درصد جمعیت هدف نوبت سوم خود را دریافت نکرده‌اند و این جای نگرانی دارد، البته در حوزه مادران باردار وضعیت بهتری نسبت به جمعیت عمومی داریم به‌طوری‌که تاکنون 84 درصدشان نوبت اول را دریافت نموده‌اند.

قائمی با بیان این‏که برخلاف پیک‌های قبلی در پیک هفتم تعداد بستری‌ها هم‌زمان با سرپایی‌ها در حال افزایش است، با انتقاد از این‏که میزان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش چشم‌گیری داشته است؛ گفت: پیش‌بینی می‌شود کمتر از30 درصد در کاشمر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر خاطره عربیخوان، متخصص بیماری‌های عفونی نیز از شیوع موج هفتم کرونا در این شهرستان خبر داد و گفت: کسانی که یک یا دو دوز واکسن تزریق نموده‌اند، اکنون آنتی‌بادی ندارند.

وی با بیان این‏که این سویه در برابر آنتی‌بادی‌هایی که شهروندان از قبل داشته‌اند فرار ایمنی دارد، افزود: هرچند در سویه جدید ویروس کرونا قدرت سرایت بیماری بسیار بالاست، اما خوشبختانه میزان مرگ‌ومیر خیلی بالا نیست.

این متخصص بیماری‌های عفونی، تب بالا، تعریق شدید و گلودرد شدید را از مشخصه‌های اصلی این سویه دانست و گفت: قرنطینه افراد علامت‌دار، ماسک‌زدن در مکان‌های شلوغ و بسته و تکمیل واکسیناسیون تنها راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

وی تأکید کرد: افراد سالمند، افراد نقص ایمنی و افراد با بیماری زمینه‌ای همچون دیابت، فشارخون بالا و نارسایی قلبی، افراد پرخطری هستند که در صورت علامت‌دار شدن باید فوراً به پزشک مراجعه نمایند.

باید بدانیم که پاندمی کرونا به این زودی‌ تمام نمی‌شود و موج‌های سینوسی کرونا تا چند سال آینده با ما همراه است. باید تا زمان پایان کرونا اصول بهداشتی، ماسک زدن، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و تکرار دوزهای یادآور واکسن کرونا را انجام دهیم تا با کمترین میزان خسارت‌های انسانی دوران پاندمی را پشت سر بگذاریم.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7461
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.