• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
پارس وی دی اس
5

کاشمر؛ همچنان نیازمند توجه ویژه!

  • کد خبر : 8412
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
کاشمر؛ همچنان نیازمند توجه ویژه!
صدای خاوران-یادمان باشد که فرصت‌ها هم چون باد سپری می‌شوند و تا چشم بگشاییم ۵ سال دیگر نیز می‌گذرد. مباد که در آن سال نتوانیم با سرهای افراشته، کاشمر را به عنوان یک شهر توسعه یافته پس از مشهد به مردم معرفی کنیم.

همواره مسئولان به این موضوع که دومین شهر زیارتی در استان هستیم به خود می‌‎بالند. چنین نام‌گذاری از یک‌سو می‌تواند توجه مردم را به شهرمان جلب کند و از سوی دیگر فرصت مغتنمی برای مسئولان به شمار می‌آید تا با ارزیابی توانمندی‌ها و مشکلات دومین شهر زیارتی استان، طی یک برنامه مدون، با تدبیر و برنامه‌ریزی، کاشمر را برازنده این نام نمایند.

واقعیت آن است که کاشمر مورد توجه عاشقان و زائران و توریست‌های مذهبی است و همه ساله بیش از دومیلیون نفر برای زیارت به کاشمر می‌آیند، اما این شهر آن گونه که شایسته چنین جایگاهی است توسعه نیافته و نه تنها از زیرساخت‌ها و امکانات شایسته به عنوان دومین شهر زیارتی استان برخوردار نیست، بلکه از مشکلات و معضلات دیرینه و مزمن رنج می‌برد.

شاید بتوان یکی از آشکارترین مشکلات این شهر در موضوع گردشگری مذهبی را کم توجهی مسئولین و عدم انسجام آنها در رفع و رجوع مشکل برخی اماکن زیارتی و سیاحتی دانست، زیرا که انگار به بقاع متبرکه به عنوان قطب فرهنگی و گردشگری و عاملی برای توسعه و رونق اقتصادی نگریسته نشده است. به عنوان مثال در سالیان دور بارها کارگروه ساماندهی وضعیت امامزاده سیدمرتضی برگزار شده، اما انگار در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و مشکل چندمدیریتی لاینحل باقی مانده و نه شهرداری از منافع خود کوتاه می‌آید و نه اداره اوقاف می‌تواند کاری در خور انجام دهد، علت هم روشن است مسئولان نتوانسته‌اند برای ساماندهی این امامزاده که همچون شاه‌چراغ شیراز برادر امام رضاست، از اعتبارات ملی رقمی دریافت کنند؛ لذا با اعتبارات اندک دستگاه‌های مرتبط و هزینه‌های بالا کار به کُندی پیش می‌رود.

شاید اگر مسئولین در این سال‌ها نگاه ویژه به این مکان مذهبی، تفریحی می‌داشتند و به دور از برخوردهای سیاسی! همگی دلسوزانه جهت رفع مشکلات اقدام می‌کردند، امروز حال و روز صنعتِ گردشگری مذهبی‌مان بهتر از الان بود. 

آرامگاه شهیدمدرس در کنار بقاع متبرکه شهرستان به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل جهت جذب گردشگر و توریست است، اما علی‌رغم اقدامات کمِ انجام گرفته، هنوز خیلی جای کار دارد تا مشهد مدرس پر آوازه‌تر از قبل گردد.

از سویی دیگر هر چند فعالیت‌های چشم‌گیری در سالهای اخیر اتفاق افتاده، اما همچنان توسعه زیرساخت‌های کاشمر شامل معابر شهری، فضای سبز، ناوگان حمل و نقل درون شهری، فضاهای فرهنگی تاریخی تفریحی و تجاری، امکانات اقامتی در شهر، نه تنها متناسب با جمعیت چند میلیونی زائران که متناسب با جمعیت 190 هزار نفری شهرستان صورت نگرفته است. به همین دلیل در ایام تابستان و نوروز و حتی در تعطیلات آخر هفته با تراکم جمعیت زائران، شهر با معضلات پیچیده‌ای مواجه است و البته نمی‌توان هزینه ایجاد زیرساخت‌ها را هم از شهروندان تامین کرد، بلکه باید اعتبارات ملی به کمک توسعه این شهر بیایند و این آرزویی است که تاکنون تحقق نیافته است.

اینک باید مسئولان که در سخن بر تلاش برای پایان دادن به فصل خزان سیاست‌زدگی تأکید دارند وارد عمل شوند و در مرحله اول به تدوین یک برنامه لااقل ۵ ساله برای توسعه منطقه همت کنند. البته این برنامه نباید سرنوشت سند چشم‌اندازی که سال‌های قبل برای شهر تدوین شد و به فراموشی رفت را پیدا کند، بلکه باید شهرمان نامش به عنوان دومین شهر زیارتی استان مزین و شاهد توجه و حضور خیل عظیم زائران و مسافران به منطقه باشیم. به گونه‌ای در راستای توسعه و تعالی شهر گام برداریم که بتوانیم نمادی بهتر از پیشرفت کاشمر و تحقق سند چشم‌انداز آن ارائه نماییم و ضمن توجه به رونق صنعت توریسم سایر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را نیز مد نظر قرار دهیم. از این رو انتظار می‌رود از هم اکنون مسئولین مربوطه یک کارگروه کارآمد تشکیل داده و با برنامه‌ریزی مدبرانه و ایجاد حساسیت در مسئولان برای تحقق الزامات دومین شهر زیارتی استان تلاش نمایند.

یادمان باشد که فرصت‌ها هم چون باد سپری می‌شوند و تا چشم بگشاییم ۵ سال دیگر نیز می‌گذرد. مباد که در آن سال نتوانیم با سرهای افراشته، کاشمر را به عنوان یک شهر توسعه یافته پس از مشهد به مردم معرفی کنیم.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8412
  • نویسنده : زهره احمدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.