• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
پارس وی دی اس
2
به بهانه زلزله اخیر؛

کاشمر؛ آسیب‌پذیر در برابر بلایای طبیعی

  • کد خبر : 9335
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
کاشمر؛ آسیب‌پذیر در برابر بلایای طبیعی
صدای خاوران-رضاپور تاکید کرد: شهرداری کاشمر باید فهرستی از تمامی ساختمان‌های ساخته شده در شهر کاشمر به خصوص ساختمان‌هایی که از نظر جمعیتی تراکم بالایی دارند همچون مسکن مهر تهیه و وضعیت ایمنی، تجهیزات امدادی و آتش‌نشانی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد. وی همچنین بر شناسایی نقاط امن برای احداث سوله‌هایی در اطراف شهر و همچنین مکان‌هایی مناسب برای برپایی بیمارستان صحرایی هنگام وقوع بحران و معرفی این مکان‌ها به مردم تحت پوشش هر محله تأکید کرد.

بنا به گفته یکی از کارشناسان ارشد مخاطرات محیطی، 90 درصد جمعیت کاشمر آماده رویارویی با حوادث طبیعی از جمله زلزله را ندارند. زمانی این گفته نگران کننده‌تر می‌شود که بدانیم فاصله کاشمر با دومین گسل بزرگ کشور کمتر از 5 کیلومتر است.

 نه تنها با توجه به نقشه‌های هوایی سال 1342، شمال شهر بر روی بستر رودخانه‌ بنا شده بلکه بسیاری از ساختمان‌های کاشمر ناایمن و ناپایدار هستند.

در همین خصوص یک کارشناس ارشد مخاطرات محیطی با اشاره به وجود گسل درونه به عنوان دومین گسل بزرگ کشور به طول 700 کیلومتر که از افغانستان شروع می‌شود؛ گفت: محوریت این گسل منطقه درونه بردسکن است.

احمدرضاپور با اعلام این‌که این گسل در فاصله دو تا چهار کیلومتری کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن قرار دارد؛ عنوان کرد: فاصله بالغ بر 70 هزار جمعیت شهرستان کاشمر تا گسل درونه بین صفر تا 5 کیلومتر است.

وی در همین خصوص از بروز 7 زمین‌لرزه با قدرت 3 تا 5/5 ریشتر از سال2000 تا 2015 در کاشمر خبر داد و گفت: در سال 1903 زلزله‌ای با شدت 6.5 ریشتر این شهر را به طور کامل نابود کرده است.

رضاپور همچنین با اعلام این‌که شهر کاشمر از نظر سیلاب در معرض خطر قرار دارد؛ اظهار کرد: هرچند دوره برگشت سیلاب هر 80 سال یک‌بار اعلام شده، اما به دلیل ساخت و سازهایی که در مسیر سیلاب انجام شده، سرعت راه افتادن سیل در زمان بروز بارندگی‌های شدید چندین برابر بیشتر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره بر ضرورت برگزاری آموزش‌های شهروندی و مانورهای مفید در منطقه، عنوان کرد: باید مردم را برای حضور در کلاس‌های آموزشی و شرکت در مانورها تشویق کرد.

رضاپور تاکید کرد: شهرداری کاشمر باید فهرستی از تمامی ساختمان‌های ساخته شده در شهر کاشمر به خصوص ساختمان‌هایی که از نظر جمعیتی تراکم بالایی دارند همچون مسکن مهر تهیه و وضعیت ایمنی، تجهیزات امدادی و آتش‌نشانی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

وی همچنین بر شناسایی نقاط امن برای احداث سوله‌هایی در اطراف شهر و همچنین مکان‌هایی مناسب برای برپایی بیمارستان صحرایی هنگام وقوع بحران و معرفی این مکان‌ها به مردم تحت پوشش هر محله تأکید کرد.

وی همچنین بر شناسایی معابر اضطراری شهرستان کاشمر برای تسهیل در امدادرسانی هنگام وقوع حوادث طبیعی تأکید و گفت: از هر طرف که بخواهیم وارد شهر کاشمر شویم پل‌هایی وجود دارد که اگر در زمان بروز زمین‌لرزه مقاوم نباشند، شهر را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد که می‌طلبد مقاومت این پل‌ها مجدد مورد بررسی قرار گیرد.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9335
  • نویسنده : معصومه تقوی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.