• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
7

کاشمر، شهر بی‌نشانه‌ها

  • کد خبر : 7256
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
کاشمر، شهر بی‌نشانه‌ها
علی‌رغم وجود پیشینه فرهنگی و تاریخی بسیار غنی کاشمر، جای خالی اِلمان‌های صنایع‌دستی در دکور‏بندی و طراحی این شهر بسیار محسوس است، تا جایی که می‌توان کاشمر را شهر بدون المان‌های صنایع‌دستی نامید.

ساخت و نصب المان‌های شهری علاوه بر آن‏که باعث معرفی فرهنگ و تاریخ یک شهر می‌شود، می‌تواند سبب تلطیف روحیه شهروندان و ایجاد نشاط عمومی، شاداب‌سازی و سرزندگی در درون جامعه شهری شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر در همین خصوص می‏گوید: متأسفانه صنایع‌دستی کاشمر در المان‌های شهری کمترین جایگاه را دارند و جایشان خالی است.

رضا یوسفی ادامه می‏دهد: فرش دستبافت کاشمر یکی از مهم‌ترین صنایع‌دستی محسوب می‌شود که از گذشته تاکنون در بازارهای داخلی و حتی جهانی از جایگاه قابل‌توجهی برخوردار بوده است.

وی از فرش به‌عنوان سرآمد رشته‌های صنایع‌دستی در کاشمر نام می‏برد و می‏گوید: متأسفانه علیرغم اهمیتی که این صنعت دارد، اما هنوز نتوانسته جای خود را در فضای هویتی شهر کاشمر به دست آورد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی کاشمر تصریح می‏کند: در گذشته طیف وسیعی از مردم کاشمر در رشته‌های مختلف فرش فعالیت داشتند و هنوز هم این اتفاق می‌افتد و کارگاه‌هایی فعالیت دارند.

وی با بیان این‏که در سال 1394 فرش دستبافت کاشمر در فهرست سازمان تملک فکری دنیا به ثبت رسیده است، مطرح می‌کند: کاشمر بعد از مشهد دومین شهر تولیدکننده فرش دستبافت در خراسان‏رضوی است.

یوسفی ادامه می‌دهد: در خراسان‏رضوی تاکنون فقط فرش دو شهرستان مشهد و کاشمر در فهرست سازمان تملک فکری دنیا به ثبت رسیده است و اکنون فرش کاشمر در کنار تولیدات کاشان، تبریز قرار دارد.

وی با اظهار تأسف از این‏که هنوز در کاشمر بازار فرش قابل‌توجهی نداریم، می‌گوید: به‌رغم ارزشمند بودن این هنر، هنوز میدانی به نام فرش در منطقه نام‌گذاری نشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر بیان می‌کند: هرچند فرش دستبافت کاشمر هنوز زنده است اما در هیچ کجای شهر نشانی از این هنر نیست، از نقش فرش باید در دیوارنگاره‌ها و بسیاری از اماکن عمومی دیگر استفاده شود.

وی اظهار کرد: اگر در برنامه‌ریزی‌های شهری ترکیب قرار دادن بازارهای فرش اتفاق بیفتد خود به یک جاذبه گردشگری تبدیل خواهد شد، حتی گردشگرانی که به کاشمر می‌آیند چون المان و تبلیغی در خصوص این صنعت نداریم، نمی‌دانند که کاشمر شهر فرش است.

یوسفی با اشاره به این‏که فرش کاشمر نیاز به منطقه‌ای آزاد دارد، عنوان کرد: باید شرایطی را فراهم آورد تا کسی که در کشور می‌خواهد فرش تهیه کند، کاشمر یکی از مهم‌ترین مقصدهایش باشد.

وی با اظهار تأسف از این‏که در طرح‌های شهری نقش و جایگاه فرش به‌خوبی دیده نمی‌شود، گفت: متأسفانه حتی در اداره میراث فرهنگی کاشمر یک پوستر از فرش نداریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر با تأکید بر راه‌اندازی دبیرخانه جشنواره فرش در کاشمر تأکید کرد و افزود: انتقال تصاویر بر رونق فرش دستبافت کاشمر تأثیر بسیار بسزایی دارد.

وی بیان کرد: باید برای برگزاری جشنواره‌های مختلف فروش فرش در کاشمر تلاش نمود، این اقدام در جذب سرمایه‌گذاران حوزه فرش و دیگر گردشگران تأثیر بسزایی دارد.

مصاحبه جواد افتخاری

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7256
  • نویسنده : محمد جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.