• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
پارس وی دی اس
7
با همت شرکت کشاورزی رضوی؛

کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه کاشمر راه‌اندازی شد

  • کد خبر : 8232
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه کاشمر راه‌اندازی شد
صدای خاوران-معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی با اعلام این‏که اکنون مقام اول تولید پنبه کشور در اختیار خراسان‌رضوی است، تصریح کرد: در کشور حدود 100 هزار هکتار پنبه کشت می‌شود که 25 هزار و 200 هکتار آن در اختیار خراسان‌رضوی است.

با همت شرکت کشاورزی رضوی و با حضور مسئولان استانی و جمعی از پژوهشگران، تنها کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه کاشمر راه‌اندازی شد.

مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره شرکت کشاورزی رضوی در آئین راه‌اندازی کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه با بیان این‏که این شرکت امسال برنده مزایده واگذاری مدیریت کارخانه لینترگیری کاشمر شد، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم خدمات بهینه‌تری را نسبت به گذشته ارائه دهیم.

سیدمهدی موسوی با بیان این‏که با تعمیرات اساسی که در کارخانه لینترگیری کاشمر انجام شد، بهره‌وری و حجم روزانه کرک‌زدایی بیشتر از گذشته خواهد شد، عنوان کرد: امیدواریم بهتر از قبل بتوانیم دو رقم انحصاری شرکت کشاورزی رضوی را با مشارکت مرکز تحقیقات کشاورزی کاشمر تکثیر و بهره‌وری آن را ایجاد کنیم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، مسائل مرتبط با دانش‌بنیان از جمله موضوعات، سرفصل‌ها، بازوی آستان قدس‌رضوی بوده که با جدیت پیگیری شد.

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی اذعان کرد: در حال حاضر بیش از50 درصد تولید بذر داخلی کشور در دو رقم ورامین و خورشید در این منطقه و سایر نیاز توسط شرکت‌های دیگر تأمین می‌شود.

وی در ادامه به بخشی از فعالیت‌های دانش‌بنیان در شرکت کشاورزی رضوی اشاره کرد و افزود: بخش کشاورزی به دلیل داشتن نقش حیاتی موردنیاز مردم و به‌عنوان زیربنایی اصلی تحقق امنیت غذایی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد هر جامعه محسوب می‌شود.

موسوی گفت: تولید کشاورزی در کشور طی20 سال گذشته سهمی حدود 8.3 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و در این سهم استان قدس رضوی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نهادهای فرهنگی اقتصادی کشور نقش مؤثر و منحصربه‌فردی ایفا کرده است.

وی با اشاره به این‏که شرکت کشاورزی رضوی در سال 1374 تأسیس و از سال 1397 به فعالیت‌های پرثمری در زمینه زراعت، باغداری، دامپروری، آبزی‌پروری و فراوری محصولات اقدام کرده است، اظهار کرد: این شرکت در حال حاضر علاوه بر مدیریت کشاورزی و کشت‌های مشارکتی با مردم، مساحتی بالغ بر 42 هزار هکتار اراضی به انضمام 254 حلقه چاه کشاورزی از آستان قدس رضوی را مدیریت و بهره‌برداری نموده است.

عضو هیأت‌مدیره شرکت کشاورزی رضوی هم‏چنین به بهره‌گیری از روش‌های مدرن کشاورزی در کشت متراکم و گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: در این راستا40 هکتار باغات الگویی متراکم شامل 15 هکتار گلابی و 25 هکتار سیب احداث شده است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در کشور، بذرهای هیبرید کلزا توسط شرکت کشاورزی رضوی با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی تولید شده است، هم‏چنین در راستای بهره‌وری بهتر و صرفه‌جویی در مصرف آب با استفاده از روش‌های نوین آبیاری، کشت بیشتری فراهم شده به‌طوری‌که 70 درصد اراضی زیرکشت این شرکت مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری هستند.

موسوی استفاده از روش‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری زیرسطحی در سطح 65 هکتار و آبیاری تحت‌فشار در سطح بیش از10 هزار هکتار که منجر به بهره‌وری حداکثری از منابع آب‌وخاک شده را از دیگر اقدامات دانست.

وی اظهار کرد: با فعالیت‌های انجام‌شده در شرکت کشاورزی رضوی زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از 1400 نفر و اشتغال غیرمستقیم برای 18 هزار نفر نیروی انسانی در شرق کشور فراهم شده است.

در ادامه جلسه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی گفت: در سال جاری مدیریت کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه کاشمر به شرکت کشاورزی آستان قدس رضوی واگذار شد.

غلامحسین ساربان با بیان این‏که به دلیل بدهی که به آستان قدس داریم حاضر به تهاتر و آماده واگذاری این کارخانه هستیم، افزود: هرچند قدیمی و مستهلک بودن کارخانه لینترگیری کاشمر از جمله مشکلات جدی بود، اما امسال اعتبارات خوبی جهت به‌روز شدن دستگاه‌ها جذب و هزینه شد.

وی با اشاره به این‌که کارخانه لینترگیری کاشمر ۲۶ سال کار مداوم داشته و از سال ۸۸ هرساله به پیمانکاران تکثیر بذر پنبه واگذار شده است، تصریح کرد: امسال این کارخانه توسط متخصصین جهاد کشاورزی تعمیر، نگهداری و راه‌اندازی شد و به شرکت کشاورزی رضوی واگذار گردید.

 ساربان با اعلام این‌که پیمانکاران تکثیر بذر پنبه تنها تأمین‌کننده هزینه‌های اجرایی هستند، سطح زیر کشت پنبه در خراسان‌رضوی را 25هزار هکتار اعلام نمود و خاطر نشان کرد: سطح زیر کشت پنبه در گذشته کمتر از 20 هزار هکتار بوده و اکنون رو به افزایش است.

ساربان اظهار کرد: از دهه 1370 موضوع دلینته کردن بذرهای پنبه در کشور آغاز شد، آن زمان 4 کارخانه در کشور مطرح بود که کارخانه کاشمر در سال 1376 توسط صنعتگران کشور احداث گردید.

وی با اشاره به این‏که کشت پنبه در اقتصاد، اشتغال و صنعت تأثیر تأثیرگذاری بسیاری دارد، خاطر نشان کرد: در خراسان‌رضوی با اقدامات به نژادی که با همت پژوهشگران و کارشناسان صورت گرفته رقم‌های بسیار خوبی در پنبه تولید شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی با اعلام این‏که اکنون مقام اول تولید پنبه کشور در اختیار خراسان‌رضوی است، تصریح کرد: در کشور حدود 100 هزار هکتار پنبه کشت می‌شود که 25 هزار و 200 هکتار آن در اختیار خراسان‌رضوی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی بیان کرد: چون بیشتر سطح زیر کشت پنبه در خراسان‌رضوی در اراضی، آب‌ها و خاک‌های شور کشت می‌شود بذر بسیار زیادی مصرف می‌کند، اکنون در این 25 هزار هکتار دو هزار تن بذر مصرف می‌شود که بخشی از نیاز توسط کارخانه کاشمر تأمین می‌گردد.

پژوهشگر ارشد پنبه کشور و عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان خراسان‌رضوی در این جلسه با بیان این‏که بیش از 58 درصد پنبه در سه استان خراسان‌رضوی، جنوبی و شمالی کشت می‌شود، اظهار کرد: هیچ محصولی مانند پنبه نداریم که 15 برابر ارزش‌افزوده داشته باشد.

محمدرضا رمضاني‌مقدم با تأکید بر این‏که علاوه بر توجه به مسائل ژنتیکی باید صنعت بذر پویایی هم داشته باشیم، اذعان کرد: بر اساس تحقیقات به لحاظ ژنتیکی، بذری که در داخل تولید می‌شود از بسیاری بذرهای دیگر که از سایر کشورها وارد می‌کنیم کیفیت بالاتری دارد.

وی تصریح کرد: اگر کمیت تولید به حدی برسد که نیاز کشور را تأمین کند قطعاً دیگر نیازی به واردات بذر پنبه نیست، از سویی بذرهای خارجی چون قیمت بسیار بالایی دارند قابل‌رقابت با بذرهای داخلی نمی‌باشد.

در پایان مراسم از بخش‌های مختلف کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه کاشمر بازدید به عمل آمد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8232
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.