• امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
پارس وی دی اس
2
هشت روز هفته

کارت سبز دولت رئیسی برای مذاکره با آمریکا

  • کد خبر : 9210
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۲۸
کارت سبز دولت رئیسی برای مذاکره با آمریکا
صدای خاوران-این روزها که سفر رئیس دولت سیزدهم به نیویورک خبرساز شده، شاهد این بودیم دولت رئیسی برای مذاکره با آمریکا کارت سبز نشان داد؛ البته باز هم غیرمستقیم! این در حالی است که یک کارشناس سیاست خارجی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی در خصوص گمانه‌زنی‌ها برای ایجاد فرصت مناسب جهت مذاکره مستقیم، گفت: ارتباط ایران و آمریکا، بسته به طیف گسترده‌ای از اختلافات تاریخی است که بعضا به تابو هم تبدیل شده. جالب این‌که فضای ذهنی برخی از مسئولان ایران، مربوط به۵۰ سال قبل است و پای برخی از آنها در گودال دشمنی‌های گذشته گیر افتاده و این باعث بی‌تحرکی در استفاده از فرصت‌ها است. البته هیچ دولتی در میان دولت‌های بعد از انقلاب، به اندازه دولت رئیسی از کارت سبز مذاکره با آمریکا برخوردار نبوده است.

 در این هشت‌روز هفته که رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک، طبق معمول گاف‌هایی داد؛ خلق‌ا… در آستانه فصل بازگشایی مدرسه با رشد فزاینده قیمت لوازم‌التحریر، حسابی شرمنده فرزندان دانش‌آموز خود شدند؛ حضور رونالدو در معیت تیم النصر عربستان در پایتخت با حاشیه‌های جنجالی مراسم استقبال مواجه شد. مرکز پژوهش‌های مجلس هم در این گیر و دار از رکوردزنی عملکرد دولت سیزدهم در ناامنی سرمایه‌گذاری خبر داد که به قدر مجال این ستون به آنها می‌پردازیم؛

حاشیه‌های استقبال جنجالی از رونالدو

در این هشت‌روز هفته ماجرای بازی تیم فوتبال النصر عربستان با پرسپولیس و حضور مگاسلبریتی ورزشی؛ کریستین رونالدو در فضای کشور و شبکه‌های اجتماعی سروصدای زیادی به پا کرد؛ از تدارک ویژه برای حضور او در سوئیت اختصاصی تا نحوه پذیرایی و خوشامدگویی. همه به مباحث جنجالی در چند روز اخیر تبدیل شد. تا این‌که در روز27شهریورماه این سلبریتی ورزشی به ایران آمد و استقبال از رونالدو حواشی زیادی به پا کرد. کلیپ‌هایی از استقبال پرشور گروهی از طرفداران او در اینستاگرام وایرال شد که انتقادات زیادی را به همراه داشت، به‌طوری‌که برخی کاربران موسوم به ارزشی این‌گونه استقبال را نشانه «خود تحقیری» توصیف کردند، اما یادمان باشد؛ همیشه انداختن توپ به زمین مردم کاری آسان است. این‌که با سرزنش و توهین به مردم و بی‌فرهنگ خطاب کردن آن‌ها نسبت به ابعاد اجتماعی موضوع غفلت کنیم، مشکلی را حل نمی‌کند زیرا مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی به این پدیده دامن زده! از ناکامی‌های شخصی و شکاف بین هدف و وسیله گرفته تا خلأ مراجع رسمی و تأثیرگذار تقلیل سرمایه اجتماعی و… که هرکدام از آن‌ها در گرایش به سلبریتی‌ها و علاقه افراطی به آن‌ها نقش ایفا می‌کند. جالب این‌که حتی مسئولین، برای تمامی بازیکنان تیم النصر و هیئت همراه سیم کارت بدون فیلتر تهیه کردند و این اقدام به کاپیتالاسیون تشبیه شد. حالا شما قضاوت کنید؛ شرمندگی از حاشیه‌های این استقبال باید برای مردم باشد یا مسئولان که زندگی را اینقدر برای مردم سخت کرده‌اند؟ در این میان تصویری از مهاجرت١٣دانشجوی دانشگاه شریف در یک پرواز در فضای مجازی هم خبرساز شد! هرچند روزنامه شریف نوشت؛ از این جمع سه‌نفر به آمریکا رفته و افراد دیگر در ایران مانده‌اند و تنها برای بدرقه این سه‌نفر به فرودگاه رفته بودند، اما انتشار گسترده تصویری از رقابت دو زن شطرنج‌‍‌باز ایران با پرچم‌های فرانسه و آمریکا نیاز به توضیح بیشتر در خصوص افزایش موج مهاجرت ایرانیان به کشورهای جهان اول نداشت!

از شعار علیه بن‌سلمان تا فرستادن پیام تبریک!!

این روزها که سفر رئیس دولت سیزدهم به نیویورک خبرساز شده، شاهد این بودیم دولت رئیسی برای مذاکره با آمریکا کارت سبز نشان داد؛ البته باز هم غیرمستقیم! این در حالی است که یک کارشناس سیاست خارجی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی در خصوص گمانه‌زنی‌ها برای ایجاد فرصت مناسب جهت مذاکره مستقیم، گفت: ارتباط ایران و آمریکا، بسته به طیف گسترده‌ای از اختلافات تاریخی است که بعضا به تابو هم تبدیل شده. جالب این‌که فضای ذهنی برخی از مسئولان ایران، مربوط به۵۰ سال قبل است و پای برخی از آنها در گودال دشمنی‌های گذشته گیر افتاده و این باعث بی‌تحرکی در استفاده از فرصت‌ها است. البته هیچ دولتی در میان دولت‌های بعد از انقلاب، به اندازه دولت رئیسی از کارت سبز مذاکره با آمریکا برخوردار نبوده است. در این میان چرخش‌180درجه‌ای سیاست خارجه در برابر عربستان هم خیلی به چشم آمد زیرا بعد از این‌که طیفی از جوانان آلت دست و به ظاهر انقلابی دریافتند خون شیخ نمر و بقیه شعارهای توخالی علیه بن سلمان و عربستان و حمله به سفارت آن صرفا بهانه‌ای است؛ برای ضربه به سیاست خارجه دولت روحانی و برجام! شاهد فرستادن پیام تبریک آیت‌ا… رئیسی به “عالی‌جناب‌بن‌سلمان” بودند و به گمانم برای‌شان مشخص شد برای قبیله ضد منافع ملی، هیچ آرمان و ارزشی وجود ندارد مگر رسیدن به قدرت با قربانی کردن منافع مردم! در این میان روایت مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت سرمایه‌گذاری هم خیلی غم‌انگیز بود به طوری‌که شاهد رکوردزنی عملکرد دولت در ناامنی سرمایه‌گذاری بودیم. بد نیست بدانید؛ شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در کشور در پاییز۱۴۰۱ نسبت به تابستان تغییری نکرده و در عدد ۶.۸۲ مانده و بررسی‌ها نشان می‌دهد نماگر «عملکرد دولت» بدترین وضعیت را در ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری در کشور داشته و تمامی نماگر‌ها و شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در تمامی استان‌های کشور نامناسب است.

تا هشت‌روز هفته خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9210
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.