• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
پارس وی دی اس
9

ویژگی‌ها و فضیلت‌های شورای کارآمد

  • کد خبر : 5188
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۵۱
ویژگی‌ها و فضیلت‌های شورای کارآمد
صدای خاوران-کاشمر "شهری محروم "نیست. بلکه اسیر بی‌مهری‌ها، کم‌توجهی‌ها، لجبازی‌ها، منفعت‌طلبی‌های عده‌ای شده که به اشتباه بر صندلی شورا مدتی تکیه زده‌اند.

ویژگی‌ها و فضیلت‌های شورای کارآمد

مجتبی آزادمنش(محسنی)

فعال فرهنگی، ورزشی و مذهبی

اندیشه‌ها و ایده‌های نو

* شورای‌شهر به لحاظ ارتباط با توسعه شهری و تأثیر مستقیم آن در زندگی مردم و شهروندان و کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهد، دارای اهمیت زیادی است که باید در انتخاب کاندیدای اصلح برای آن توجه نمود. یک شورای خوب باید دارای اندیشه‌ها و ایده‌های نو و تفکر توانا در حل‌ مسائل باشد؛ یعنی هیچ وقت مشکلات را آن‌قدر بزرگ نبیند که مغلوب آنها شود، بلکه با درایت و سعه‌ی صدر برای هر نوع چالش و مشکلی در مدیریت شهری راه‌حلی کارا و پویا بیابد.

مردمی بودن شورا

* تصور شهر بدون مردم تصوری محال است، لذا تمام هم و غم شورای‌شهر باید برنامه‌ریزی برای مدیریت شهر بر پایه‌ی نیازها و اولویت‌های مردم باشد. لازمه‌ی موفقیت در این زمینه مردمی بودن شورا و از میان مردم برخاستن آنهاست. متأسفانه در دوره‌ فعلی افرادی در شورا دیدیم که ارتباط موثر و قوی با لایه‌های مختلف مردم و درد و مشقّات آنها نداشته‌اند و به همین دلیل یعنی دوری از واقعیت‌های زندگی مردم و نیز عدم آگاهی از پیچیدگی‌های مدیریت شهری، عملاً فاقد هر نوع نگاه راهبردی و اراده‌ی لازم برای تصمیم‌گیری بوده و به عبارتی به لحاظ کارآیی “خلع سلاح” بوده‌اند که این مساله بیش از هر چیزی به آینده شهرمان لطمه می‌زند.

توان جوانی

* “شعار زدگی” آفت بزرگ دیگری در حوزه‌ی مدیریت است. حل مشکلات کاشمر در حوزه‌های عمرانی، خدماتی، رفاهی، تفریحی، فضای سبز، اماکن هنری و فرهنگی و ورزشی نه به شعار دهنده خوب که به “مرد عمل” نیاز دارد. بنابراین ویژگی‌هایی مانند عمل‌گرایی، برنامه‌محور بودن و داشتن توان جوانی، تجربه اجرایی، مطالبه‌گری  شرط لازم و ضروری برای یک شورای شهر فعال، موثر و کارآمد است.

همدلی و دلسوزی

* انشقاق و چند دستگی یکی از عوامل اصلی ناکامی‌ها و مانع بزرگ تصمیمات کلان و موثر برای حال و آینده شهرمان بوده است. واقعیت این است که شورا باید محل وفاق، همدلی و دلسوزی برای شناخت مشکلات و حل ریشه‌ای آنها باشد، نه محلی برای سیاسی‌کاری. متأسفانه شاهد بودیم که گاه افرادی حضور در شورا را تنها به عنوان فرصتی برای گرفتن امتیازهای اجتماعی و اقتصادی و انتقام گرفتن و عقده‌گشایی پنداشته‌اند و لذا از اصل وظیفه خود که همان خدمت‌گزاری به مردم و حل چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی مدیریت شهر است، غافل مانده‌اند.

درآمدهای پایدار

* برای بسیاری از ما کمبود بودجه واژه آشنایی‌ است. حقیقت مساله هم همین است که بدون داشتن بودجه‌ی کافی و اعتبار لازم عملاً نمی‌توان کار اساسی و ماندگاری در شهر انجام داد. زمانی که اعتبار لازم در اختیار نباشد جسارت تعریف پروژه‌های بزرگ از شهردار سلب می‌شود و احیاناً اگر پروژه‌ای هم تعریف شود به سرانجام نمی‌رسد. لذا یک وظیفه‌ی مهم شورا نقشی است که می‌تواند در راستای ایجاد درآمدهای پایدار و کلان برای شهر داشته باشد و شهرداری را در این زمینه یاری کند.

شهردار اصلح و شایسته

* شورا می‌بایست شهردار را با توجه به فاکتورهای شایسته‌سالاری انتخاب کند نه بر پایه تصمیمات قومی قبیله‌ای یا سیاسی و جناحی که هر دو از آفت‌های شهر ماست. یک شهردار شایسته و توانمند منتظر بودجه اندک دولت نمی‌ماند و تنها به اخذ مالیات و عوارض دلخوش نمی‌کند؛ بلکه به دنبال جذب سرمایه و سرمایه‌گذار از بخش‌های گوناگون و به ویژه بخش خصوصی می‌رود و پیمانکاران بزرگ را با سرمایه‌گذاری این بخش پای کار می‌آورد. تعداد پروژه‌هایی که تا کنون در این شهر طی چندسال اخیر اتفاق افتاده، شاید در “تاریخ شهر کاشمر” کم‌نظیر است. لذا انتخاب شهردار اصلح و شایسته که توان چانه‌زنی و هم‌افزایی میان مدیریت شهری و بخش‌های دولتی و خصوصی را داشته باشد، خدمت بزرگی است که از شورای‌شهر بر می‌آید.

“شهروندی خوب”؛ “مسئولی دلسوز”

* و اما کلام آخر این‌که کاشمر “شهری محروم “نیست. بلکه اسیر بی‌مهری‌ها، کم‌توجهی‌ها، لجبازی‌ها، منفعت‌طلبی‌های عده‌ای شده که به اشتباه بر صندلی شورا مدتی تکیه زده‌اند. این شهر ظرفیت‌های قابل توجهی برای رسیدن به توسعه‌ی پایدار و مطلوب دارد که بخش عمده آن ناشناخته و به صورت بالقوه و بلااستفاده مانده است. اگر این ظرفیت‌ها به کارگرفته شود حل مشکلات موجود شهر دور از ذهن نیست که حتمی و میسر است. این شهر به لحاظ تنوع آب و هوایی، جذابیت‌های طبیعی خدادادی و اماکن و ابنیه فرهنگی و تاریخی فرصت بی‌نظیری برای تبدیل شدن به قطب گردشگری در کشور و منطقه را دارد. کاشمر بسترها و ظرفیت‌های توسعه در بخش‌های کشاورزی، خدماتی، صنعتی و تجاری را دارد و می‌تواند به شهری برخوردار از امکانات و زیرساخت‌های مناسب شهری، منابع ایجاد اشتغال و درآمدزایی و محیطی مطلوب برای زندگی ساکنان آن و آینده جوانان این شهر باشد. برای رسیدن به چنین وضعیت خوشایندی همه ما اعم از مردم و مسئولین وظیفه داریم که “شهروندی خوب” و “مسئولی دلسوز” باشیم. وظیفه مسئولان کار و تلاش شبانه‌روزی برای حل مشکلات و بالفعل نمودن ظرفیت‌های نهفته شهر است و وظیفه مردم که بسیار مهم و اثرگذار است ایفای نقش فعال و هوشمندانه در مواقع حساس و تعیین کننده است. قطعاً یکی از موارد مهم ایفای وظیفه شهروندی خوب، انتخاب افراد شایسته و باتجربه برای حضور در پارلمان شهرمان است.

امید دارم مردم با حضور حداکثری و آگاهانه در پای صندوق‌های رأی افرادی شایسته، باتجربه و توانمند را برای خدمتگزاری در شورای شهر برخواهند گزید و ان‌شاءالله شورای ششم کاشمر نمادی از مدیریت کارآمد و توانمند خواهد بود.

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5188
  • نویسنده : مجتبی آزادمنش
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.