• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
5

ورزش کاشمر در سالی که گذشت

  • کد خبر : 8468
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۰۴
ورزش کاشمر در سالی که گذشت
صدای خاوران-تمام دغدغه باشگاه‌های کاشمر در هر رشته و حوزه‌ای که فعالیت دارند، مسائل اقتصادی است. پیچ‌وخم‌های پرحاشیه‌ای که توسط هیچ مسئولی جدی گرفته نشده و موجودیت باشگاه‌ها را زیر سؤال برده است. باشگاه‌ها در این وضعیت موفق به تشکیل هیئت‌مدیره و کارگروه‌های الزامی نشده و کاملاً آماتوری اداره می‌شوند. بهتر است متولی ورزش و مسئولین شهر و ارگان‌هایی چون شهرداری و شورای شهر به این موضوع ورود کرده و برنامه‌ای جامع و کاربردی را ارائه بدهند. 

شاید بتوان واژه سکوت و آرامش را مقابل ورزش کاشمر گذاشت و شرایط آن را نامطلوب توصیف کرد. بسیاری از تصمیمات گرفته‌شده و اقدامات ضروری انجام‌نشده، عصاره‌ی ورزشی است که بیشتر از ذات ورزش به حواشی و مستثنیات آن می‌اندیشد و در این وضعیت نباید گزارش دقیق و قابل‌توجهی از آن به دوستداران ورزش ارائه داد. با این‌حال نگاهی مختصر به آنچه در سال 1401 بر ورزش کاشمر گذشت، خواهیم انداخت:

فوتبالی که دیگر ویترین نیست!

به‌جرئت می‌توان گفت: فوتبال کاشمر دیگر ویترین ورزش شهر نیست! علت آن اختلافاتی است که در بین اهالی آن رخ داده و حرکتش را کُند و غیرمؤثر کرده است. فعالیت‌های فوتبال و فوتسال کاشمر در سال 1401 با برگزاری مسابقات ماه مبارک رمضان که وقفه سه‌ساله‌ای داشت با شورونشاط خاصی آغاز شد. وضعیت چمن دو استادیوم آزادی و انقلاب و نحوه آماده‌سازی آنها، فوتبال شهرستان را تحت‌الشعاع قرار داد و لیگ دسته یک و لیگ برتر فوتبال کاشمر با حواشی بسیار و وقفه‌های فراوان برگزار شد. در این بین مطالبه اصلی باشگاه‌های حاضر رسیدگی به وضعیت اقتصادی آنان است، از طرفی به علت عدم رعایت نظام باشگاه‌داری در کاشمر کنترل کمی و کیفی آنان غیرممکن می‌باشد.

باید به نحوه برگزاری مسابقات نیز ایراداتی گرفت. عدم ارائه تقویم ورزشی و مشکلات مربوط به داوران نیز شکل و شمایل مناسبی به فوتبال کاشمر نداده بود. آن ‌طرف قضایای مربوط به فوتبال کاشمر که در واقع مانع بزرگی برای اجرای برنامه‌های مربوط به فوتبال و فوتسال شهر تلقی می‌شود، رقابت پنهان مدعیانی است که به‌هیچ ‌عنوان متولی فوتبال شهر را قبول نداشته و موضع‌گیری‌های آنان شرایط را برای دست‌اندکاران سخت کرده و خواهد کرد. با این‌حال کارنامه فوتبال و فوتسال کاشمر در مسابقات استانی و کشوری قابل‌قبول بوده و گواه این مطلب را می‌توان در انتخاب کمیته فوتسال به‌عنوان کمیته برتر استان و اعلام رضایت هیئت فوتبال استان از عملکرد هیئت فوتبال کاشمر ملاحظه کرد. در حقیقت آنچه فوتبال کاشمر را علیرغم داشتن پتانسیل بی‌نظیر به لحاظ استعداد در منطقه ناتوان کرده است، عدم اتحاد مردان و زنانی است که جملگی داعیه دلسوزی فوتبال و فوتسال شهر را دارند.  

والیبال و بی‌خبری!

والیبال کاشمر بعد از مسابقات ماه مبارک‌رمضان که با حواشی ریز و درشتی همراه بود در بی‌خبری بی‌سابقه‌ای بسر می‌برد. در این بین موضوع تغییر در رأس هیئت والیبال نیز مطرح شد، اما همچنان حمیدرضا خیابانی سکان‌دار والیبال کاشمر ماند. اعم فعالیت‌های مربوط به والیبال کاشمر را باید به حضور در مسابقات استان، برگزاری مسابقات جام رمضان روستای فروتقه در بخش آقایان و برگزاری مسابقات گرامی‌داشت هفته دولت در بخش بانوان اختصاص داد.

بسکتبال و مظلومیت!

بسکتبال در دهه‌های شصت و هفتاد وضعیتی به‌مراتب بهتر از حال حاضر داشت. اقبال اندک جوانان و نیز عدم توجه کافی به این رشته را باید علت مظلوم ماندن بسکتبال کاشمر دانست. با این حال فعالیت‌های این رشته علی‏رغم کم‌لطفی‌های موجود قابل‌ذکر است: قهرمانی تیم ولی‌عصر در مسابقات ماه مبارک‌رمضان که از سطح کیفی بالایی برخوردار بود، کسب مقام سوم جام خوش‌بین در سبزوار، حضور در مسابقات لیگ برتر بسکتبال استان، شرکت تیم بسکتبال بانوان در مسابقات استانی، میزبانی لیگ بسکتبال نونهالان استان و دعوت از رضا نیازی دبیر هیئت بسکتبال به اردوی تیم دانش‌آموزی نشان از تلاش مؤثر مسئولین هیئت بسکتبال دارد.

ورزش باستانی، بی‌‌همدلی!

آنچه از ورزش باستانی به ذهن تبادر می‌گردد، پهلوانی و جوانمردی است. اما ناملایمات سایر ورزش‌ها به ورزش باستانی سرایت کرده و همدلی درخور نام این ورزش وجود ندارد. با این حال زنگ مرشدان باشگاه‌های قدیمی کاشمر همچنان گوش‌نواز و نوای یا علی ورزشکاران آنان دلنواز است. اهم اتفاقات ورزش باستانی کاشمر را می‌توان در برگزاری ویژه‌برنامه هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی گرامیداشت روز شهرداری، نایب‌قهرمانی کاشمر با مربیگری محمدجواد رمضان‌نژاد در مسابقات پهلوانی و زورخانه‌ای استان خراسان رضوی خلاصه نمود.

ورزش‌های رزمی، در سکوت خبری!

وضعیت ورزش‌های رزمی علیرغم رسانه‌ای نشدن در سال 1401 مناسب بود. در این بین بانوان کاشمر سرآمد مسابقات استانی و کشوری بودند. مقام دوم تیم بانوان باشگاه ستارگان شهرستان کاشمر با کسب۱۶مدال، افتخارآفرینی دختران تکواندوکار کاشمری در مسابقات هان مادانگ قهرمانی استان خراسان‌رضوی و درخشش رزمی‌کاران کاشمر در بخش آقایان از اهم فعالیت این رشته می‌باشد.

ورزش بانوان، سرآمد فعالیت‌های ورزشی!

بانوان کاشمر علاوه بر رشته‌های رزمی در رشته‌های فوتسال و والیبال، مسابقات خود را در سطح شهرستان و استان برگزار کرده‌اند. در حقیقت انگیزه مضاعف جامعه ورزشی بانوان شرایط مطلوبی به این بخش داده است. برگزاری مسابقات شطرنج بانوان گرامیداشت روز دختر، برگزاری مسابقات والیبال گرامیداشت هفته‌دولت، آغاز فعالیت تیم بسکتبال بانوان، حضور حمیده دوست‌پرست، هما نظریه و زکیه شجاعی در کلاس مربیگری درجه‌یک والیبال از اهم فعالیت‌های بانوان پرتلاش کاشمری در سال 1401 بود.

از ضلع شرقی چه خبر؟!

اجرای طرح پروژه ضلع شرقی استادیوم آزادی کاشمر امیدواری‌های زیادی را نزد ورزشکاران ایجاد کرده است. حسین کرد رئیس مجمع خیرین ورزش‏یار کاشمر مسئولیت پیگیری این پروژه را به دست گرفت. با این حال موانعی در این بین ایجاد شد که باهمت مسئولین شهر برطرف گردید. هرچند تا انتهای سال 1401 به‌جز خط‌کشی محدوده این پروژه اقدام دیگری صورت نگرفت، اما مساعدت‌هایی از جانب حجت‌الاسلام طاهری امام‌جمعه کاشمر در خصوص پیگیری مسائل و تداوم مساعدت‌ها انجام گردید. از طرفی بازدیدهای دوره‌ای توسط مدیرکل ورزش و جوانان استان انجام و قول و قرارهایی گذاشته شد. با این حال سرانجام پروژه مذکور مجهول مانده و البته همچنان موانعی نیز وجود دارد.

جوان‌گرایی در مدیریت به فال نیک!

حضور جوانان در رأس مدیریت ورزش را باید به فال نیک بگیریم. پیش‌فرض این موضوع انتخاب‌های فراجناحی و درعین‌حال توجه به تخصص و تعهد است. رضا شهنازی جای خود را در انتهای سال 1401 به کاظم اسماعیل‏نژاد جوان داد. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه در مورد این تغییر نظر بدهیم باید بگوییم: در راستای توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، به‌کارگیری جوان شایسته منطقه ترشیز می‌تواند منشأ خیروبرکت باشد چنان‏چه مدیر جوان ورزش شهر وقایع گذشته و حال و آنچه برای آینده ورزش شهر مفید است را به‌درستی حلاجی کرده و در انتخاب‌های خود هوشیارانه عمل نماید.

باشگاه‌ها در پیچ‌وتاب‌های مسائل اقتصادی!

تمام دغدغه باشگاه‌های کاشمر در هر رشته و حوزه‌ای که فعالیت دارند، مسائل اقتصادی است. پیچ‌وخم‌های پرحاشیه‌ای که توسط هیچ مسئولی جدی گرفته نشده و موجودیت باشگاه‌ها را زیر سؤال برده است. باشگاه‌ها در این وضعیت موفق به تشکیل هیئت‌مدیره و کارگروه‌های الزامی نشده و کاملاً آماتوری اداره می‌شوند. بهتر است متولی ورزش و مسئولین شهر و ارگان‌هایی چون شهرداری و شورای شهر به این موضوع ورود کرده و برنامه‌ای جامع و کاربردی را ارائه بدهند. 

حواشی مخرب!

متأسفانه باید گفت: ورزش کاشمر دچار حواشی مخرب ریز و درشتی شده است. اگر از فقدان سالن ورزشی استاندارد رنج می‌برد. اگر استادیوم پیرش در حالتی اسفناک بسر می‌برد. اگر وضعیت بسیاری از رشته‌های ورزشی در حالت مبهم بسر می‌برند و اگر مدیران انتصابی اداره ورزش و جوانان قادر نیستند عملکرد مثبتی از خود نشان بدهند و جابجایی‌ها بدون برنامه صورت می‌گیرد، علتی به‌جز حواشی مخرب ندارد. تابعیت قانون “یا همه یا هیچ” که به چندگانگی و اختلافات دامن زده و خواهد زد، همان چیزی است که لازم است توسط بزرگان شهر رصد گردیده و عوامل آن شناسایی و تصمیمی درست درباره آن اندیشیده شود.

سایر ورزش‌ها، در سایه تعامل!

فعالیت سایر رشته‌های ورزشی بیشتر از آن‏که در راستای پیشرفت باشد در سایه تعامل است. البته باید به درخشش ورزشکاران کاشمری در رشته‌هایی چون شطرنج، دومیدانی، بدمینتون، ورزش‌های بومی محلی و روستایی، ورزش جانبازان، بوکس و وزنه‌برداری نیز اشاره کرد که حاصل تلاش مضاعف ورزشکاران این رشته بوده و اغلب در سکوت خبری و با عدم پوشش رسانه‌ای همراه شده است. “با این وصف باید گفت: ورزش کاشمر به مدیریت برتر نیازمند است.”

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8468
  • نویسنده : حسن صانعی‏ پور روزنامه‌نگار
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.