• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
پارس وی دی اس
3

همه خود را موظف به حفظ و توسعه فضای سبز بدانند

  • کد خبر : 10080
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۳۲
همه خود را موظف به حفظ و توسعه فضای سبز بدانند
صدای خاوران-رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان خليل‌آباد گفت: جهت مقابله با بیابان‌زایی و کنترل کانون‌های گردوغبار، با کاشت و ایجاد جنگل‌های دست کاشت تاغ به مساحت حدود 20هزار هکتار، تاکنون جهت حفاظت از 15پارچه آبادی جنوب شهرستان خلیل‌آباد در برابر گردوغبار انجام شده است. ترابي افزود: يکي از وظايف ما در بخش مرتع، شناساييِ مرتع‌داران ذيحق و سامانه چراي دام و صدور مجوز پروانه چراي هر روستا براي اين عزيزان است که اتمام ممیزی مراتع 22 سامانه مرتعی در سطح شهرستان انجام و صدور پروانه چرای دام در سامانه برای مرتع‌داران شهرستان مشخص شده است.

همه خود را موظف به حفظ و توسعه فضای سبز بدانند

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان خليلآباد گفت: حفاظت و مراقبت از منابع طبيعي، طبق اصل50 قانون اساسي، وظيفهاي همگاني است و مردم بايد نسبت به اين موضوع احساس مسئوليت کنند.

«حميد ترابي» با گراميداشت هفته منابعطبيعي به ارائه گزارشي از فعاليتهاي انجام شده اين اداره در يکسال اخير پرداخت و خاطر نشان کرد: طبق اصل 45 قانون اساسي و قانون ملي شدن جنگلها و مراتع مصوب سال 1341، وظيفه حفظ، احيا، اصلاح و بهرهبرداري اصولي از منابعطبيعي بر عهده سازمان منابع‌طبيعي است.

وي با بيان اينکه يگان حفاظت منابع طبيعي اين اداره وظيفه گشت و مراقبت از عرصههاي ملي و جلوگيري از تخريب و تصرف اراضي ملي را بر عهده دارد، اظهار کرد: بازديد از اراضي ملي، مراتع، معادن، تاغزارها، و پيشگيري از تخريب و برآورد خسارت و تهيه صورت مجلس تخريب از وظايف يگان حفاظت می‌باشد.

ترابي وظيفه همکاران خود در بخش مميزي را تثبيت مالکيت دولت و سنددار کردن اراضي ملي دانست و افزود: کاداستر یا اخذ سند تک‌برگی برای اراضی ملی در سطح 98000 هکتار انجام شده است

ترابي در ادامه با بيان اينکه واگذاري اراضي ملي در غالب طرحهايي است که توسط جهادکشاورزي به ما معرفي ميشوند، افزود: تاکنون  جهت اجرای عملیات آبخیزداری و کنترل سیل و رسوب در حوزه‌های آبخیز شهرستان، تعداد 23بندخاکی، 5 بند سنگی ملاتی، 15بند گابیونی یا توره سنگی اجرا شده که این سازه‌ها سالانه حدود یک‌میلیون مترمکعب از سیلاب را کنترل و به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق می‌کند.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان خليلآباد گفت: جهت مقابله با بیابان‌زایی و کنترل کانون‌های گردوغبار، با کاشت و ایجاد جنگل‌های دست کاشت تاغ به مساحت حدود 20هزار هکتار، تاکنون جهت حفاظت از 15پارچه آبادی جنوب شهرستان خلیل‌آباد در برابر گردوغبار انجام شده است.

ترابي افزود: يکي از وظايف ما در بخش مرتع، شناساييِ مرتعداران ذيحق و سامانه چراي دام و صدور مجوز پروانه چراي هر روستا براي اين عزيزان است که اتمام ممیزی مراتع 22 سامانه مرتعی در سطح شهرستان انجام و صدور پروانه چرای دام در سامانه برای مرتع‌داران شهرستان مشخص شده است.

وي سطح مراتع شهرستان را 100هزار هکتار اعلام و افزود: جهت رفع تداخل بین اراضی کشاورزی و ملی در سطح 35 پلاک ملی به مساحت 1100 هکتار رفع تداخل شده است.

وی عنوان کرد: اراضی ملی در سطح روستاهای بخش مرکزی و ششطراز و هم‏چنین شهر کندر به بنیاد مسکن روستایی و اداره محترم راه و شهرسازی به‌منظور ساخت مسکن واگذار شد.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان خليلاباد در پایان  به اجراي طرح مردمي کاشت يک ميليارد درخت طي چهارسال اشاره کرد و گفت: انتظار داريم مردم شريف خليلآباد، سمنها و گروههاي مردمي، شهرداريها و تمامي دستگاه‌هاي اجرايي در اين امر، ما را ياري کرده و به توسعه فضاي سبز کشورمان کمک نمايند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10080
  • نویسنده : معصومه تقوی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.