• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
پارس وی دی اس
8
عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی:

نهادهای استانی در تصمیم‌گیری‌های کشوری دخالت داده شوند

  • کد خبر : 8310
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
نهادهای استانی در تصمیم‌گیری‌های کشوری دخالت داده شوند
صدای خاوران به نقل از ایسنا: عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با تاکید بر لزوم دخالت دادن نهادهای استانی در برخی تصمیم‌گیری‌های کشوری گفت: با انجام این مورد هم کار مدیران تهران راحت‌تر می‌شود و هم مشکلات استان‌ها حل می‌شود.

جواد نیک‌بین با تاکید بر لزوم توجه به افزایش اختیارات مدیران استانی در تدوین برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: در صورت توجه به این مهم، دیگر لازم نیست مدیران استانی یک بخش زیادی از زمان خود را صرف حضور در ادارات تهران برای دریافت بودجه کنند. در حال حاضر مثلا عدم وجود اختیارات لازم برای مدیران بانک‌های استان‌ها در پرداخت تسهیلات، باعث شده بیش از ۵۰ درصد بودجه بانک‌ها در تهران توزیع شود.

وی با بیان اینکه تاکنون در برنامه‌های توسعه پیشین نیز احکامی در مورد تفویض اختیارات به مدیران استانی وجود داشته، اما اجرا نشده است، افزود: اختیارات این مدیران تا حدی پایین است که روزی یکی از استانداران به من می‌گفت که به عنوان رئیس شورای اداری استان تحت مدیریت خود، حتی اختیار باز و بسته کردن شیر گاز را هم ندارد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس تاکید کرد: باید در برنامه هفتم احکام صریحی در مورد واگذاری برخی اختیارات مدیران ارشد کشوری و وزرا به استانداران تدوین شود تا هم بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی مبنی بر ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیرضرور محقق گردد، هم مشکلات استان‌ها حل شود، چراکه مدیران استانی اشراف بهتری نسبت به مسائل استان متبوع خود دارند.

نیک‌بین با تاکید بر لزوم دخالت دادن نهادهای استانی در برخی تصمیم‌گیری‌های کشوری، عنوان کرد: مثلا تمام تصمیمات مرتبط با بودجه، در سازمان برنامه و بودجه مستقر در تهران اخذ می‌شود، در حالیکه در استان‌ها هم سازمان برنامه و بودجه وجود دارد و می‌توان از این نهادها هم درخواست کرد با انجام بررسی‌های کارشناسانه، مصوبات خود را به تهران ارسال کنند. بدین ترتیب هم کار مدیران تهران راحت‌تر می‌شود و هم مشکلات استان‌ها حل می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه افزایش اختیارات مدیران استانی باید همراه با افزایش نظارت‌ها باشد، گفت: قطعا اختیار بدون نظارت منجر به فساد خواهد شد. افزایش اختیارات مدیران استانی در کنار تشدید نظارت‌ها بر عملکرد آنان، منجر به توسعه کشور خواهد شد.

وی با اشاره به وعده‌های پرشمار عمل‌نشده‌ای که تا کنون در خصوص افزایش اختیارات مدیران استانی در دولت‌های مختلف مطرح شده است، ادامه داد: متاسفانه وقتی فردی به یک مقام مدیریتی در یک وزارتخانه می‌رسد، دیگر حاضر نیست اختیارات خود را به مدیران استانی تفویض کند. اما اکنون مجلس قصد دارد حتما بر روی توجه به این موضوع مهم در تدوین برنامه هفتم پافشاری کند.

ایسنا

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8310
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.