• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
6

نبود گمرک و مشکلات گریبان‏گیر تولید

  • کد خبر : 5548
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
نبود گمرک و مشکلات گریبان‏گیر تولید
صدای خاوران-واحدهای تولیدی در کاشمر به دلیل عدم استقرار دفتر گمرک برای صادرات محصولات خود و واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات موردنیاز با تنگناهایی مواجه‌اند و علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده موضوع استقرار گمرک در کاشمر با مخالفت دفتر نوسازی و تحول اداری گمرک ایران مواجه شده است.

واحدهای تولیدی در کاشمر به دلیل عدم استقرار دفتر گمرک برای صادرات محصولات خود و واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات موردنیاز با تنگناهایی مواجه‌اند و علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده موضوع استقرار گمرک در کاشمر با مخالفت دفتر نوسازی و تحول اداری گمرک ایران مواجه شده است.

از ابتدای امسال با رایزنی‌های انجام شده از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی و فرمانداری شهرستان در سالی که مقام معظم رهبری به نام  “تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‏زدایی‌ها”نام‏گذاری نمودند تلاش برای گشودن گره کار واحدهای تولیدی و دریافت مجوز استقرار نمایندگی گمرک در شهرستان آغاز شده است.

در راستای تحقق شعار سال و به‌منظور حمایت از تولید و  مانع‌زدایی، با مساعدت شرکت شهرک‌های صنعتی و همراهی فرمانداری مکاتباتی با ناظر گمرکات خراسان‌رضوی صورت گرفت تا دفتر گمرک در شهرستان استقرار یابد. در ادامه، این خواسته واحدهای تولیدی مبنی بر ارجاع نظر مساعد استان به دفتر نوسازی و تحول اداری گمرک ایران ارسال شد، اما گویا راه‌اندازی دفتر گمرک در کاشمر در ایستگاه مرکز متوقف شده است.

دبیرِ خانه صنعت و معدن کاشمر در این خصوص با تأکید بر اهمیت موضوع اظهار داشت: گمرک پل ارتباطی میان سیاست‌های مالی و بازرگانی و مهم‌ترین سازمان اثرگذار در روند تجارت بین‌المللی است لذا تأسیس و راه‌اندازی دفتر گمرک در شهرستان از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

مجید عاقل با بیان این‌که رویکرد ما در خانه صنعت ارائه برنامه‌های توسعه و رشد اقتصادی واحدهای صنعتی منطقه است؛ افزود: یکی از بسترهای موردنیاز در این راستا در سالی که  از سوی رهبر معظم انقلاب به نام تولید، مانع‏زدایی‏ها و پشتیبانی‌ها نام‌گذاری شده ایجاد بستر مناسب صادرات محصولات تولیدی منطقه و رفع موانع پیش‌روی تولیدکنندگان است از این‌رو راه‌اندازی دفتر گمرک در شهرستان ضروری احساس می‌شود.

وی اظهار داشت: اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در منطقه نیازمند عنایات ویژه‌ای به‌خصوص در بخش زیرساخت‌ها از جمله ایجاد دفتر گمرک، راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی و… است و مسئولین در رده‌های مختلف کشوری و استانی با حمایت و پشتیبانی از  صاحبان صنایع و تولیدکنندگان و مهیا نمودن امکانات موردنیاز و توسعه و تسهیل تجارت خارجی کمک شایان توجهی با همراهی مطلوب‌تر با برنامه‌های توسعه‌ای منطقه خواهند نمود.

همچنین معاونت امور برنامه‌ریزی فرمانداری کاشمر گفت: اهمیت و هدف‌گذاری شهرستان و اقداماتی که انجام شده در راستای تحقق شعار سال موضوع راه‌اندازی دفتر گمرک پیگیری شد و با توجه به این‌که در حال حاضر واحدهای تولیدی صادرکننده در شهرستان باید برای ارزیابی محموله‌های صادراتی خود به مرکز استان مراجعه کرده یا مأموران ارزیاب از مرکز در شهرستان حضور پیدا کنند، ضرورت راه‌اندازی دفتر گمرک در شهرستان اعلام شد.

مهدی نایه‌در افزود: در صورت اعطای نیابت صادرات گمرک موجب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و صادرات با توجه به بعد مسافت با مرکز استان و تسریع در عملیات ارزیابی محموله‌های صادراتی و افزایش مزیت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان خواهد شد.

*گمرک پل ارتباطی میان سیاست‌های مالی و بازرگانی

در شهرک صنعتی کاشمر۴۰ واحد صنعتی فعال‌اند که ۱۵ واحد از آن‌ها صادرات مستمر و غیرمستمر دارند و به‌طور متوسط همه این واحدها برای تأمین مواد اولیه و توسعه و به‌روزرسانی ماشین‌آلات نیازمند واردات هستند، لذا در شهرستان با توجه به صادرات محصولات تولیدی و تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات و تجهیزات راه‌اندازی گمرک از ضروریات است.  

مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی کاشمر نیز در این خصوص با اشاره به نیاز واحدهای صنعتی جهت تسریع در حوزه واردات و صادرات راه‌اندازی دفتر گمرک؛ اظهار داشت: اگرچه متولی راه‌اندازی گمرک، شرکت شهرک‌های صنعتی نیست؛ در راستای حمایت از تولیدکنندگان در ابتدای امسال با توجه به تأکید واحدهای صنعتی، صورت‌جلسه‌ای تنظیم و تقدیم فرمانداری نمودیم و آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری برای استقرار دفتر گمرک در شهرستان اعلام داشتیم، به‌طوری‌که در صورت صدور مجوز آماده تأمین و فضای موردنیاز در شهرک صنعتی برای استقرار آن می‌باشیم.

مهدی امینی با بیان این‌که نبود دفاتر گمرک در شهرستان‌ها باعث می‌شود، محوله‌های صادراتی یک‌بار در شهرستان پلمپ شود و بار دیگر در مرز محموله صادراتی بازرسی شود و بررسی و پلمپ مجدد صورت گیرد و این‌گونه روند خروج کالا در کشور گرفتار دور باطل می‌شود؛ گفت: با استقرار دفتر گمرک یک‌بار کار بازرسی و تشریفات گمرکی محصولات صادراتی انجام شده و فرآیند انجام تشریفات گمرکی زمان‌بر نمی‌شود.

وی با اشاره به استقرار دفاتر گمرکی در شهرستان‌های هم‌جوار اظهار داشت: اولویت ما در حوزه نرم‌افزاری اختصاصاٌ موضوع استقرار نمایندگی گمرک و ایجاد باجه بانکی در شهرک صنعتی است که در این موضوعات در کنار برگزاری تورهای صنعتی، ارائه مشاوره در زمینه تجهیزات از خرید تا نصب، مشاوره بازاریابی و فروش و مشاوره مدیریتی ورود نمودهایم زیرا این ضرورت از سوی واحدهای تولیدی مستقر احساس شده است.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5548
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.