• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
پارس وی دی اس
9

نامه رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر به نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی در خصوص حمایت از استقلال این مرکز دانشگاهی

  • کد خبر : 4675
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
نامه رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر به نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی در خصوص حمایت از استقلال این مرکز دانشگاهی
به گزارش صدای خاوران-دکترهادی معماریان خلیل آباد طی نامه ای به حجت الاسلام نیک بین از نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی خواست

دکترهادی معماریان خلیل آباد طی نامه ای به حجت الاسلام نیک بین از نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی خواست تا از استقلال این مرکز دانشگاهی حمایت کند.
دراین نامه آمده است ؛

حضرت حجه الاسلام و المسلمين حاج آقاي نيك بين؛

نماينده محترم شهرستان‌های كاشمر، بردسكن، خلیل‌آباد و كوهسرخ در مجلس شوراي اسلامي

موضوع: استقلال مركز آموزش عالي كاشمر

با عرض سلام و خدا قوت؛

احتراماً، ً به استحضار می‌رساند، شنیده‌ها و شواهد حاكي از این است كه بر اساس اقدامات اجرايي طرح ساماندهي قرار است مركز آموزش عالي كاشمر زيرمجموعه مديريت دانشگاه تربت‌حیدریه قرار بگيرد و استقلال اين مركز از آن گرفته شود. لذا بنا بر وظيفه لازم دانستم نكاتي را راجع به دانشگاه تربت‌حیدریه به اطلاع حضرتعالي برسانم:

1- بر اساس آیین‌نامه سازماندهي و تشكيلات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي مصوب 90/12/17 وزارت عتف، دانشگاه مؤسسه‌ای است كه با حداقل سه دانشكده ايجاد شده باشد. در همين آيين نامه (مصوب 94/1/03) صراحتاً اشاره شده است كه دانشگاه از اجتماع حداقل سه دانشكده يا دو دانشكده و دو آموزشكده تشكيل شده و بايد داراي حداقل 80 عضو هيأت علمي (حداقل 30 نفر از آن‌ها استاديار و بالاتر) باشد. بر اساس اين آیین‌نامه‌ها، دانشگاه تربت‌حیدریه در زمان تشكيل هیچ‌کدام از اين شرايط را نداشته و هم‌اکنون نيز فقط دو دانشكده كشاورزي و مهندسي مصوب دارد. ضمن اينكه اين دانشگاه فقط 30 عضو هيات علمي تمام وقت دارد.

2- دانشگاه تربت‌حیدریه فاقد هيأت اجرايي كاركنان، هيأت جذب اعضاي علمي، هيأت مميزه و هيأت امناي مستقل است و در همه اين زمینه‌ها مانند مركز آموزش عالي كاشمر وابسته به دانشگاه فردوسي است. ضمن اينكه حتي شوراي تخلفات اداري و انضباطي اعضاي هيأت علمي مستقل نيز ندارد.

3- در حوزه علوم انساني هيچ دانشکده‌ای نداشته و دو رشته باستان‌شناسی و علوم سياسي آن نيز عضو هيأت علمي نداشته و بنا بر نظر هيأت امنا و شوراي گسترش به علت نداشتن مأموريت آموزشي در اين حوزه جذب دانشجو ندارد و بايد تعطيل شود. اين در حالی است كه مركز آموزش عالي كاشمر دو رشته در حوزه علوم انساني دارد.

4- ازنظر سطح‌بندی دانشگاه‌ها، هر دو مؤسسه مركز آموزش عالي كاشمر و دانشگاه تربت‌حیدریه در سطح 4 كشوري رتبه‌بندی می‌شوند. اگرچه، به دليل داشتن هيأت علمي بيشتر، در رنكينگ علمي كشوري دانشگاه تربت‌حیدریه بالاتر از مركز آموزش عالي كاشمر قرار می‌گیرد، ولي به گواه شواهد و مستندات (گزارش پيوست) مركز آموزش عالي كاشمر حداقل در طي سه سال اخير رشد علمي بيشتري داشته و نقش اجتماعي مؤثرتري را در منطقه ايفا نموده است.

5- طي يك دهه اخير فعاليت مركز آموزش عالي كاشمر، برخلاف دانشگاه تربت‌حیدریه، هیچ‌گونه اصرار بر توسعه نامتوازن و نامتناسب صرفاً كمي در اين مركز مشهود نبوده و اين خود گواهي بر نگاه ويژه اين مركز به سیاست‌های كلان و علاج بخشي مسائل منطقه‌ای داشته و نه فقط توسعه كمي به هر قيمتي!

6- در چشم‌انداز مركز آموزش عالي كاشمر مأموریت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعي خود متبلور است در حالی که ضعف محتوايي و نگاه صرف توسعه كمي و افزايش لجام گسيخته رشته‌های آموزشي در چشم‌انداز دانشگاه تربت‌حیدریه مشهود است. اين موضوع عدم توان پوشش مسئوليتي و مأموریتی و عدم توان نقش‌آفرینی دانشگاه تربت‌حیدریه به عنوان مركز فكري و راهبردي و محور تجميع ر ا نشان می‌دهد.

7- دانشگاه تربت‌حیدریه به لحاظ مفاهيم و استانداردهاي يك دانشگاه، هنوز فاصله زيادي با دانشگاه جامع بودن دارد و اطلاق نام دانشگاه به آن به هر دليل، نشان از اين مساله دارد كه هم اكنون نيز اين مجموعه، به عنوان دانشگاه بايد دست‌کم ٥٠ درصد از اهداف كمي خود را محقق می‌ساخت و عدم حصول اين نتايج، گواهي بر اين واقعيت است كه اين دانشگاه در حال حاضر نيز، در سقف توان، ظرفيت و بضاعت خود قرار دارد و تشنگي پيوستن اين مركز به آن دانشگاه، بر اي پوشش دست نيافته‎هاي خو د و عطش تداوم توسعه افسار گسيخته آن دانشگاه است!

8- در قالب طرح ساماندهي آموزش عالي كه به صورت نادرست و ناقص در حال پيگيري ست، كه در آن بجاي توسعه دانشگاه‌ها با نگاه ملي و بین‌المللی، به توسعه دانشگاه يك شهر (تربت‌حیدریه) پرداخته است، عدالت آموزشي و رقابت علمي و فني براي هميشه از اين منطقه رخت برمی‌بندد. اين خود در تضاد آشكار با اسناد فرادستي ست.

 

حال با توجه به موارد ذكر شده فوق، چگونه می‌توان مديريت مركز آموزش عالي كاشمر را به دانشگاهي سپرد كه حداقل‌های لازم را جهت تصمیم‌گیری مستقل ندارد و در تمامي زمینه‌ها به دانشگاهي ديگر وابسته است؟! آيا يكي از اهداف ساماندهي مراكز دانشگاهي، تمركز سازماني و استقلال تصمیم‌گیری نيست؟ با اين اقدام وابستگي مركز آموزش عالي كاشمر دو برابر شده و نظام بوروکراتیک حاكم بر مديريت اين مركز پیچیده‌تر می‌شود.

لذا از جنابعالي خواهشمنديم با عنايت به فرصت‌های عالي منطقه ترشيز كه در گزارش پيوست بدان اشاره شده است، موضوع ادغام مركز آموزش عالي كاشمر با دانشگاه تربت‌حیدریه را از اين منظر نيز بررسي و دستور فرماييد جهت حفظ هويت دانشگاهي شهرمان، اقدامات و هماهنگی‌های لازم جهت جلوگيري از اين كار صورت پذيرد.

هادي معماريان خلیل‌آباد

رئيس مركز آموزش عالي كاشمر

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=4675
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.