• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
پارس وی دی اس
9
مدیر انجمن‎های میراث فرهنگی استان خراسان‌رضوی:

میراث فرهنگی به تنهایی توان نگهداری و حفاظت آثار تاریخی را ندارد

  • کد خبر : 1678
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۵:۵۴
میراث فرهنگی به تنهایی توان نگهداری و حفاظت آثار تاریخی را ندارد
مدیر انجمن‎های میراث فرهنگی استان خراسان‌رضوی گفت: نگهداری و حفاظت آثار تاریخی به دلیل کمبود امکانات و نیروی انسانی، از توان میراث فرهنگی به تنهایی خارج است.

مهدی علیپور در جلسه توانمندی انجمن‎های میراث فرهنگی شهرستان خلیل‎آباد با اشاره به این‌که تاکنون در شهرستان خلیل‎آباد 160 اثر تاریخی شناسایی و 11 اثر نیز به ثبت رسیده است، بیان کرد: استفاده از ظرفیت‎های مردمی و واگذاری و سپردن برخی از امور به آنان به جد در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

وی اظهار کرد: برای رفع کمبودها سعی شده انجمن‎های میراث فرهنگی در روستاها تشکیل و از توان مردم برای نگهداری و حفاظت آثار تاریخی بهره گرفته شود.

وی افزود: اکنون 10 هزار اثر تاریخی در استان خراسان‌رضوی داریم که یکی از وظایف انجمن‌های میراث فرهنگی کشور حفظ این آثار است.

علیپور بیان کرد: خلیل‎آباد اولین شهرستان در استان است که تمامی روستاهای آن واجد شرایط تشکیل انجمن‎های میراث فرهنگی هستند و فقط در دو روستای شهرستان این انجمن تشکیل نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه 50 درصد صدمات وارده به آثار تاریخی ناشی از حفاری‏های غیرمجاز به دلیل عدم آگاهی و شناخت از اهمیت آثار و بناهای تاریخی است.

مدیر انجمن‎های میراث فرهنگی استان خراسان‌رضوی گفت: به رغم این‌که بر اساس آمار اعلام شده در استان سالیانه بالغ بر 25 میلیون زائر و گردشگر وارد استان خراسان می‎شوند، اما تاکنون نتوانسته‎ایم به خوبی از این ظرفیت برای روستاها استفاده کنیم.

وی افزود: اکنون سهم اکثر روستاهای استان از درآمد ناشی از ورود گردشگران به استان صفر است و دلیل آن عدم برنامه‎ریزی در این حوزه است.

علیپور عنوان کرد: ناشناخته ماندن و عدم معرفی اماکن دیدنی روستاها باعث شده سهم خود را از ورود گردشگران به استان بگیریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر سالیانه بالغ بر 5 میلیون نفر بازدید کننده خارجی وارد استان خراسان‌رضوی می‎شوند و اولین خواسته‎شان این است که برای اقامت به مکان‌هایی به غیر از هتل و به روستاها و اقامتگاه‎های بوم‎گردی برده شوند.

وی بیان کرد: بر اساس بخشنامه جدید به کسانی که مالیات پرداخت می‎کنند این مجوز داده شده تا مالیات خود را در حوزه میراث فرهنگی هزینه کنند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=1678
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.