• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
پارس وی دی اس
9

موضوع انحلال و ادغام مرکز آموزش عالی کاشمر منتفی است

  • کد خبر : 4726
  • ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
موضوع انحلال و ادغام مرکز آموزش عالی کاشمر منتفی است

به گزارش صدای خاوران-معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد آمایش آموزش عالی کشور گفت: مرکز آموزش عالی کاشمر یک مرکز دولتی، روزانه حضوری وابسته به وزارت علوم است و موضوع انحلال و یا ادغام آن منتفی است. غلامحسین رحیمی روز پنج‌شنبه با حضور در این مرکز دانشگاهی در نشستی […]

به گزارش صدای خاوران-معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد آمایش آموزش عالی کشور گفت: مرکز آموزش عالی کاشمر یک مرکز دولتی، روزانه حضوری وابسته به وزارت علوم است و موضوع انحلال و یا ادغام آن منتفی است.

غلامحسین رحیمی روز پنج‌شنبه با حضور در این مرکز دانشگاهی در نشستی با نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران و ائمه جمعه شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن جمع مسئولان و اعضای هیئت‌علمی و پرسنل این مرکز گفت: اگرچه طی چند ماه اخیر مسائلی در خصوص ساماندهی مراکز آموزش عالی مطرح شده اما قرار نیست تنها مرکز دانشگاهی دولتی کاشمر منحل و یا ادغام شود

رحیمی با تأکید بر اینکه موضوع انحلال و یا ادغام مرکز آموزش عالی کاشمر منتفی است، افزود: مرکز آموزش عالی کاشمر مشمول طرح ساماندهی است و با توجه به وضعیت مرکز و نیاز و مزیت‌های نسبی منطقه باید تصمیمی جدا در خصوص این مرکز گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز آموزش عالی کاشمر باقی خواهد ماند و با قوت باید کار خود را ادامه دهد، تصریح کرد: بحث ادغام مرکز آموزش عالی کاشمر با یک موسسه آموزش عالی در جنوب خراسان رضوی وجود ندارد و اگر در مدل الحاقی هم بخواهد قرار بگیرد قطعاً موسسه‌ای که گفته شود کاشمر زیر مجموعه آن قرار می‌گیرد نیست.

وی بیان کرد: برای رشد و توسعه مرکز آموزش عالی کاشمر ابتدا باید سعی کنیم تنظیم مجددی در رشته‌ها داشته باشیم به طوری که بتوانیم هم ارتقاء کیفی در آموزش و تحقیقاتی که به این رشته‌ها مرتبط است صورت گیرد و هم رشته‌ها به گونه‌ای باشد که بتوانند به مزیت‌های نسبی و نیازهای منطقه بزرگ ترشیز پاسخ دهند.

وی گفت: اولویت منطقه ترشیز کشاورزی است و با توجه به اینکه قطب تولید کشمش در کشور محسوب می‌شود، ما باید در این منطقه مرکز نوآوری کشمش و واحد پژوهشی کشمش داشته باشیم.

وی افزود: ترشیز علاوه بر اینکه معادن بسیاری دارد بلکه منطقه گردشگری محسوب می‌شود و صنایع‌دستی دارد که همه مزیت‌ها در رشته و فعالیت‌های علمی و پژوهشی باید در مرکز آموزش عالی کاشمر منعکس شود.

وی مطرح کرد: اگر نیاز منطقه‌ای باشد که در چند سال آینده رشته‌های جدید داشته شود، ایجاد رشته‌های جدید از نظر وزارت علوم هیچ منعی ندارد ولی ترجیح می‌دهیم که رشته‌های موجود ابتدا به گونه‌ای ارتقاء کیفی پیدا کنند که مرکز آموزش عالی کاشمر بتواند وارد دوره‌های تحصیلات تکمیلی شود که در این صورت تحقیقات رشد بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی در این جلسه با تأکید بر اینکه سال‌های قبل با جهش جمعیت تقاضا نسبت به آموزش عالی زیاد بود لذا شاهد ایجاد مراکز آموزش عالی و توسعه کمی آن‌ها بودیم گفت: در سالهای اخیر با کاهش این تقاضا شاهد وجود صندلی‌های خالی هستیم لذا ما در راستای افزایش کیفیت مراکز آموزش عالی به سمت ساماندهی و آمایش آموزش عالی رفتیم.

رحیمی اظهار داشت: خوشبختانه امسال رتبه کیفی مراکز آموزش عالی کشور بهبود یافته و با توجه به حضور فعال در سطح بین‌المللی و ارائه مقالات بین‌المللی رتبه کشور ارتقا یافته است.

وی با اشاره به اینکه توسعه آموزش عالی دولتی در خراسان رضوی تقریباً متعادل است و در مرکز استان فقط یک دانشگاه فردوسی وجود دارد و در برخی شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه، گناباد، تربت‌جام و کاشمر توزیع نسبتاً خوبی داشته و از نظر کیفی متعادل است گفت: بحث آمایش و ساماندهی مراکز آموزش عالی در 8 طرح برنامه ریزی شده که مأموریت گرایی و ساماندهی رشته‌ها، تنظیم مجدد رشته‌ها، نیازهای منطقه‌ای و مزیت نسبی و … از این جمله‌اند.

وی افزود: در حال حاضر زمان ایجاد و توسعه واحدهای تحقیقاتی و مهارت محور است و باید در زمینه فعالیت مراکز رشد و نوآوری گام برداشت و گرنه عقب می‌افتیم.

رحیمی تأکید کرد: باید اعتبارات در حوزه علم به سمت ایجاد مراکز رشد متمرکز شود کما اینکه یک درصد از بودجه‌های دستگاه‌های اجرایی از طریق عقد قرارداد با دانشگاه‌ها باید به امور پژوهشی تخصیص یابد که این مبلغ امسال 280 میلیارد تومان است.

وی در طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی جنوب خراسان رضوی نه نیاز و نه امکانات لازم را داریم که هر کدام مستقلاً رشد کنند بلکه قصد براین است در چارچوب ایجاد دانشگاهی جامع هم به کیفیت هم به کمیت توجه شود و گرنه بحث ادغام و انحلال مطرح نیست.

وی تصریح کرد: در این مراکز دانشگاهی اعضای هیئت علمی باید ضمن ارائه آموزش خوب و انجام پژوهش‌های منجر به چاپ مقاله، زمینه مشارکت در توسعه فناوری و مشارکت در اثر بخشی نهاد علمی در امور مناطق را داشته باشند.

مرکز آموزش عالی کاشمر هویت منطقه است

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در این نشست با تأکید بر لزوم حفظ استقلال مرکز آموزش عالی کاشمر به عنوان هویت منطقه گفت: با نگاه به ظرفیت‌ها، وسعت و جمعیت منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ نباید شاهد انحلال تنها مرکز دانشگاهی دولتی منطقه باشیم بلکه باید با تعریف مأموریت برای آن و تنظیم رشته‌های آن متناسب با نیازها نسبت به آمایش هوشمندانه مراکز آموزش عالی برنامه‌ریزی شود.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین گفت: آمایش و ساماندهی نباید به ادغام مرکز دانشگاهی منجر شود زیرا چنین اتفاقی منجر به رخ دادن اتفاقات ناخوشایندی در حوزه علم و در مسیر توسعه منطقه ترشیز می‌افتد.

مرکز آموزش عالی کاشمر در مسیر رشد و توسعه

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه این مرکز از سال 90 فعالیت خود را آغاز کرده و در سال‌های اخیر به‌رغم همه تنگناها به مسیر رو به رشد خود ادامه داده است؛ گفت: توجه به مراکز آموزش عالی کاشمر راهِ حل رفع مسائل و مشکلات منطقه ترشیز است.

هادی معماریان اظهار داشت: مجموعه تشکیلات آموزش عالی در منطقه ترشیز با ۳۰ هزار دانش‌آموخته دانشگاهی ظرف سه دهه فعالیت و در اختیار داشتن ۴۰ هکتار فضای فیزیکی، در طول این سال‌ها شاهد تلاش‌های بسیاری برای توسعه آموزش‌های عالی در این خطه انجام داده است و هم‌اینک پنج هزار دانشجو در مرکز آموزش عالی کاشمر، واحد کاشمر و بردسکن دانشگاه آزاد، پیام نور، جهاد دانشگاهی و دانشکده پرستاری این خطه با فعالیت ۱۰۰ عضو هیات ‌علمی و ۳۰۰ استاد مدعو یا حق‌التدریس در حال تحصیل هستند.

وی افزود: آمارهای مربوط به دانش‌آموختگان ورودی ۹۳ – ۹۴ مرکز آموزش عالی کاشمر نشان می‌دهد به‌طور میانگین ۵۰ درصد این افراد البته بیشتر در مقاطع کاردانی و کارشناسی، در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی همین منطقه مشغول کار شده و هم‌اینک اشتغال دارند و برخی دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی نیز بالطبع با تمایل به کسب تحصیلات تکمیلی وارد دوره کارشناسی‌ارشد می‌شوند که اکثر آن‌ها افراد بومی خطه ترشیز بوده و بعضاً کارمندان بخش دولتی یا خصوصی نیز هستند.

به گفته او این مرکز توانسته در سه سال اخیر با توسعه فعالیت‌های دانشگاهی پژوهشی و ارتباط با صنعت و جامعه و راه‌اندازی مرکز نوآوری مأمنی هر چند کوچک برای جذب بیشتر دانشجویان، ایده‌های نوآورانه و نخبگان منطقه ترشیز باشد.

معماریان گفت: حوزه تحصیلات عالی در منطقه ترشیز باید به صورت جامع در قالب یک بسته برنامه‌ریزی آمایشی مورد بررسی قرار گیرد و در یک نگاه آمایشی و به‌صورت کلی منطقه ترشیز را به ۴ منطقه آموزشی، پژوهشی و نوآوری تقسیم‌بندی‌ شود و برنامه‌هایی با کمک مسئولان، مردم و شهروندان نیکوکار برای حل مسائل و مشکلات شهرستان در یک بازه وی با تأکید بر اینکه ظرفیت‌ها و نیازهای منطقه‌ای مرتبط با خدمات و کاربرد آموزش عالی نیازمند بازبینی و شناسایی‌ جدی و دقیق است؛ بیان کرد: رشته‌های دانشگاهی در حوزه‌هایی همچون کشاورزی، صنایع‌ غذایی، بسته‌بندی و فرآوری محصولات زراعی، مدیریت کسب و کارهای کوچک، تولید گیاهان دارویی و فرآوری آن‌ها، فرش و صنایع‌دستی، مدیریت گردشگری، نساجی و معدن» در همین چارچوب تعریف و بازتعریف می‌شوند.

فعالیت مرکز آموزش عالی کاشمر سال ۱۳۹۰ با دو رشته و ۳۰ دانشجو آغاز شد. هم‌اینک 1200 دانشجو در ۶ رشته این مرکز آموزش عالی تحصیل می‌کنند.

علاوه بر این مرکز پنج مرکز آموزش عالی دیگر نیز با سه هزار دانشجو در کاشمر فعالیت دارند.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=4726
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.