• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
9

معادن صرفه اقتصادی ندارند

  • کد خبر : 5917
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۴۲
معادن صرفه اقتصادی ندارند
صدای خاوران-در حال حاضر 17 معدن در کوهسرخ فعال و پنج معدن به دلیل عیار پایین و عدم توجیه اقتصادی در منطقه غیرفعال اند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کاشمر و کوه‌سرخ گفت: با توجه به نوع کار معادن و عدم صرفه اقتصادی آنها، اکنون معادن منطقه با حداقل ظرفیت و کمتر از 40 درصد فعال هستند. محمدرضا ملکی با بیان این‌که در منطقه ترشیز بالغ ‌بر 84 معدن فعال وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها 15 معدن مس و دو معدن طلا هستند، افزود: در شهرستان‌های کاشمر و کوهسرخ 35 واحد معدنی وجود دارد که 23 معدن در کوهسرخ و 12 معدن دیگر در کاشمر فعالند و اساس فعالیت‌های معدنی مطالعات، اکتشافات، ایجاد صنایع معدنی و تبدیلی و ایجاد اشتغال است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 17 معدن در کوهسرخ فعال و پنج معدن به دلیل عیار پایین و عدم توجیه اقتصادی در منطقه غیرفعال اند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کاشمر و کوه سرخ در ادامه به وضعیت خام فروشی مواد معدنی که به بلای جان معادن منطقه تبدیل شده اشاره کرد و استقرار کارخانه‌های خردایش و دانه‌بندی مواد معدنی و توسعه صنایع معدنی را در منطقه ضروری دانست.

ملکی مطرح کرد: زمان طلایی برای فعالیت‌های معدنی در شهرستان کوهسرخ شش‌ماهه اول سال است، معادن این منطقه در شش‌ماهه دوم سال به دلیل روباز بودن استخراج و کوهستانی بودن و برودت هوا و بارندگی‌های فصلی، فعالیت چشم‌گیری ندارند.

وی عنوان کرد: با توجه به گرانی و قیمت بالای ماشین‌آلات سنگین و معدنی، معدن‏کاران قدرت نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات را ندارند و مجبور به قرارداد با پیمانکاران دیگر هستند که متحمل هزینه‌های مضاعف برای بهره‌برداری می‌شوند به همین خاطر درخواست تسهیلات متناسب و ارزان قیمت را دارند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کاشمر و کوه سرخ همچنین مطرح کرد: به دلیل اینکه کانی‌های معدنی برخی از معادن خلوص و عیار پایینی دارند برداشت از آن‌ها با وضعیت فعلی صرفه اقتصادی ندارد و این یکی از مشکلات جدی است.

وی وسعت محدوده معادن شهرستان کاشمر و کوهسرخ را 219 کیلومتراعلام نمود و گفت: باید متناسب با مشاغل موجود در منطقه، تربیت نیروی انسانی صورت گیرد، در حال حاضر اگر نیرویی هم تربیت می‌شود پس از فارغ‌التحصیلی برای اشتغال و یا کسب درآمد بیشتر به شهر‌های بزرگ‌تر مهاجرت می‌کنند.

ملکی با اشاره به این‏که از 64 نوع ماده معدنی در کشور بیش از 14 نوع آن در کاشمر و کوهسرخ وجود دارد، افزود: در منطقه کاشمر و کوهسرخ 35 معدن وجود دارد که 64 درصد معادن در منطقه کوهسرخ خودنمایی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کاشمر و کوهسرخ کلکسیونی از بهترین ماده‌های معدنی هستند، گفت: میزان ذخیره انواع مواد معدنی 105 میلیون تن است که بر اساس تناژ ثبت شده در مجوزها به میزان ۱۷۳ تن در سال حق برداشت و استخراج دارند.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5917
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.