• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
8
گفتگو

مشکل کمبود نیرو، مانع کنترل بازار

  • کد خبر : 2536
  • ۰۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۶:۱۹
مشکل کمبود نیرو، مانع کنترل بازار
محمدرضا پورکاویان چند ماهی است که ریاست اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر را عهده‌دار است او می‌گوید اکنون 9 هزار واحد صنفی، 70 واحد صنعتی و 30 واحد معدنی داریم که به نوبت بازرسی می‌شوند ولی به دلیل کمبود نیرو به نحو احسن صورت نمی‌گیرد. او در مصاحبه‌ای که قریب دو ساعت طول کشید به پرسش‌های آوای‌کاشمر پاسخ گفت که در پی ماحصل این پرسش و پاسخ‌ها را با هم می‌خوانیم.

* به عنوان اولین سؤال این‌که با توجه به تعداد نیروهای در اختیار، آیا امکان انجام وظایف محوله وجود دارد؟

ضمن عرض سلام و تشكر از شما، اگرچه برخلاف گذشته مدیریت صنعت، معدن و تجارت واحد شده و مشکلات تا حدودی کمتر شده و کارها سرعت گرفته و برخی از آن‌ها به‌روزتر شده ولی با توجه به تعداد نیروهای موجود و از سویی گستردگی فعالیت‎ها به‌خصوص در زمینه تنظیم بازار مشکلاتی وجود دارد.

* به نظر شما حال صنعت کاشمر چگونه است؟

حالش خوب است، البته این را بر اساس آمار موجود می‌گویم، تاکنون برای 73 واحد در شهرستان پروانه صادر شده که از این تعداد فقط 10 واحد به دلیل مشکلات، فعالیت ندارند، از سویی چند واحد هم به‌طور 24 ساعته و مطابق با ظرفیت اسمی فعال‌اند اما واحدهایی هم در شهرستان داریم به‌رغم توان لازم، تمایلی به افزایش ظرفیت ندارند و یک شیفته فعالیت دارند.

* وضعیت سرمایه‌گذاری را مطلوب می‌بینید؟

بر اساس آنچه برخی از بزرگان کاشمر می‌گویند؛ سرمایه‌گذاران کاشمری مایل نیستند سرمایه‌شان در شهر به چشم بیاید لذا در دیگر شهرها سرمایه‌گذاری می‌کنند تا گمنام بمانند درصورتی‌که این شهر جای بسیاری برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی دارد.

* برخلاف نظر شما که فرمودید حال صنعت خوب است، این بخش به‌جز مسائل دارایی و تأمین اجتماعی و… مشکلات دیگری هم دارند، بسیاری از تولیدات‏شان در انبارها و برخلاف گفته شما حال خوبی ندارند؟

در حال حاضر کارخانه‌ای مانند کاشی، روزی20 هزار مترمربع تولید دارد اگر در قبل برای چهار ماه در انبار دپوی تولید داشت اکنون به یک ماه رسیده و هرروز شاهد صادرات کاشی و یا قند منطقه به دیگر شهرها و استان‌ها هستیم.

* برخی مصرف‌کنندگان معتقدند کالای تولید شده در کاشمر گران‌تر و باکیفیت پایین‌تر از کالای دیگر شهرهاست به همین خاطر کمتر از تولیدات داخلی حمایت می‌کنند، شما هم موافقید؟

در این خصوص باید رسانه‌ها هم کمک کنند و بیشتر به این موضوع بپردازند تا تولیدات کاشمر تبلیغ شود، از سویی اگر تولیدکننده توقع دارد کالای تولیدی‌اش توسط همشهریان مصرف شود ابتدا باید خودش هم از کالای تولید شده در همین شهر مصرف کند و اگر مشکلی داشت اعلام نمايد تا ایراد کالا برطرف شود اما اگر برطرف نشد یک اتمام‌حجتی می‌شود ضمن این‌که به دستگاه نظارتی اطلاع داده می‌شود دیگر کالایش را نخرد.

* این گران‌تر بودن نشان‌دهنده عدم نظارت نیست؟

این موضوع در کلان هم وجود دارد، برخی چون می‌خواهند بازاریابی کنند کالای تولید شده را به کاشمر گران‌تر و به شهرهای دیگر ارزان‌تر عرضه می‌کنند، این به مدیریت شرکت بر می‌گردد در حال حاضر یکی از مشکلات صنایع ما یافتن بازار فروش است.

* شما به قیمت‌ها ورود می‌کنید؟

تا حد امکان به موضوع قیمت‌ها ورود نمی‌کنیم، اما اگر قیمت غیرمتعارف باشد ورود کرده و اقدامات خاصی را خواهیم داشت، بعضاً با صنوف متخلف برخورد جدی هم شده اما باید تولیدکننده و مصرف‌کننده را با هم حمایت کرد.

* آیا مدیر کارخانه‌ای می‌تواند یک‌شبه قیمت کالا را افزایش دهد؟

اصلاً نمی‌تواند، برای 5 قلم کالا اولویت بازرسی داریم که از مرکز اعلام می‌شود اما در کنار این 5 قلم کالا، در مورد اجناس دیگری هم که در شهرستان مشکل داریم بازرسی صورت می‌گیرد، البته در حال حاضر بر اساس دستور تنظیم بازار کشور، افزایش نرخ تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

* یعنی می‌خواهید بگوئید مردم احساس می‌کنند که جنسی گران نشده است؟

گران‌فروشی با گرانی دو مقوله جدا از هم هستند، ما نیرو برای هر واحد صنفی نداریم که برایشان یک بازرس بگذاریم تا به‌محض گران فروختن برخورد شود، متأسفانه برخی از کسبه به خاطر گران‌فروشی مشکلاتی را به وجود آورده‌اند، لذا از مردم درخواست داریم در این خصوص همراه ما باشند و گزارش دهند.

* آیا واقعاً از عملکرد سازمان بازرسی و اتاق اصناف راضی هستید؟ چرا هر وقت برای بازرسی می‌روید دوربین و خبرنگار همراه می‌برید، شده سرزده هم بروید؟

در خصوص دوربین باید گفت که بعضاً همراه می‌بریم چون لازم است و باید همه در بازار حضور را ببینند، اما اگر تخلفی دیده شود چه دوربین باشد یا نباشد بدون شک گزارش‌های لازم را تهیه‌کرده و با کسی رودربایستی ندارم.

* چرا قیمت برخی کالاها بین دو مغازه با چند متر فاصله تفاوت دارد؟

خرید برخی مدت‌دار و برخی نقد انجام می‌شود و این در قیمت بی‌تأثیر نیست، اما فردی که گران‌تر می‌فروشد و گران‌فروشی دارد، صرف فاکتوری که ارائه می‌دهد دلیل نمی‌شود تخلفی صورت نگرفته باشد، برخی مواقع اگر واحد تولیدی و کارخانه‌ای هم گران عرضه کرده باشد پیگیری می‌کنیم حال می‌خواهد در شهر دیگری باشد.

* از زمان آمدن شما به کاشمر چند پرونده تعزیراتی گزارش‌شده است؟

در 9 ماهه امسال نسبت به پارسال 60 درصد در بازرسی‌ها، 30 درصد در گزارش تنظیم شده، 10 درصد در ارزش ریالی و 60 درصد در تعداد تخلفات رشد داشته‌ایم. سال گذشته اوج افزایش قیمت‌ها و فعالیت سازمان بازرسی بود. برای گران‌فروشی هم حدود 22 میلیارد ارزش ریالی پرونده‌ها بوده که جریمه شده‌اند، میزان جریمه را متناسب می‌دانیم چون یک تا دو برابر قیمت اصلی کالایی که گران فروخته شده جریمه می‌شود، در مجموع اگر کارها به‌درستی انجام شود جریمه‌ها بازدارنده است.

* پس می‌شود نتیجه گرفت وقتی شکایت زیاد می‌شود یا گران‌فروشی افزایش‌یافته و یا عدم نظارت داریم؟

قاعدتاً همین‌طور است.

* در این بین وظیفه اتاق اصناف چیست؟

اتاق اصناف، همان مجمع امور صنفی است که در قانون سال 92 به این نام تغییر یافت تا یکسری کارهای اجرایی به آن‌ها واگذار شود.

* فرماندار وقت و معاون امور سیاسی اعلام کردند برخی از دیدگاه‌ها و برخوردهای اتاق اصناف سیاسی است آیا در دستور عمل‏شان موردی به نام فعالیت سیاسی وجود دارد؟

اتاق اصناف یک‌نهاد اقتصادی است و کارشان ربطی به سیاست ندارد، این اتاق پل ارتباطی بین دولت و اصناف است، اگر کسانی بخواهند سیاسی‌کار کنند با آن‌ها برخورد می‌شود البته به آن زمان و مکان هم بر می‌گردد هرچند مسائل جناحی در همه امور شهرستان موج می‌زند.

* در خصوص زمان و مکان اگر جلسه سیاسی در اتاق اصناف در يك روز مشخص با حضور چهره‌هاي سياسي خاص برگزار ‌شود، برخوردي مي‌شود؟

اگر در ایام انتخابات کاری در این خصوص صورت گیرد و برای مسائل سیاسی هزینه‌گذاری شود تخلف محسوب می‌شود که در این خصوص نامه زده‌ایم و هشدار هم داده‌ایم.

* نظارتی بر درآمد و هزینه اتاق اصناف توسط اداره صمت صورت می‌گیرد؟

نظارت و بازرسی توسط کمیسیون نظارت صورت می‌گیرد،  اگر تخلفی باشد بازرسی اولیه انجام و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

* صحبت‌هایی می‌شود مبنی بر این‌که هیئت‌مدیره حقوق و عیدی‌هایي در پایان سال گرفته‌اند، نظارتی بر این موضوع است؟

من هنوز از اردیبهشت‌ماه آمده‌ام و از آن زمان بازرسی‌هایی صورت گرفته است، اگر محرز شود برخوردهایی صورت می‌گیرد ولی باید بررسی بیشتری شود.

* اتاق اصناف از دولت اعتبار می‌گیرد؟

اتاق اصناف منابع درآمدی دارد که از محل صدور پروانه و کلاس‌های آموزشی که برای صنوف مختلف می‌گذارد و دیگر مسائل تأمین می‌شود.

* آیا می‌تواند این درامد را در هر راهی که خواست هزینه کند و یا افراد مدنظرشان به نوعی اقوام و خویشان را به اتاق اصناف ببرند و حقوق بدهند؟

نه نمی‌توانند.

* برخی از روسای اتحادیه به بهانه امور مختلف افرادی را سرکار بردند، می‌توانید ببینید چه نسبتی با عده‌اي از مديران آنجا دارند؟

من پیگیر شدم.

* البته شما هم خودتان می‌دانید اتفاقاتی افتاده است، شخصی که مثلا استاد دانشگاه هست می‌شود مشاور درصورتی‌که هیچ ربطی به اتاق اصناف ندارد ولی در آن محل خط سیاسی می‌دهد، و یا در زمان انتخابات روسای اتحادیه‌ها به‌جای اینکه صاحبان صنوف باشند، برخی چهره‌های سیاسی در حاشيه فعالیت دارند که چه کسی باشد یا نباشد. آيا اين موارد را تاييد مي‌كنيد؟

فکر نکنم به این شدت باشد. ولی واقعاً اگر هست اسامی را بدهید تا پیگیر باشم.

* شما منکر فعالیت سیاسی در اتاق اصناف هستید؟

قاطع رد نمی‌کنم، باید بررسی کنم ولی گزینش نیرو در اتاق اصناف مراحل قانونی دارد.

* مراحل گزینش که انجام می‌شود مثل گزینش همان کسی است که پروانه کسب نداشت ولی شد رئیس اتحادیه؟!

به لحاظ شکلی اگر درست باشد که نمی‌شود کاری کرد، در اتاق اصناف از طیف‌های مختلف سیاسی هستند و مشکلاتی را هم برای اتاق اصناف ایجاد کردند، گرایشات سیاسی لطماتی را به اتاق اصناف شهرستان وارد کرده است.

* در این دوره این لطمات بیشتر است؟

به هر حال لطمه وارد کرده، کار اتاق اصناف، اقتصادی است و باید در یک فضای آرام کارها انجام گیرد لذا باید این فضا درست شود، بنده مشکل را می‌بینم و سعی کرده‌ام با یکسری موضوعاتی که در سیره اسلامی است آن‌ها را حل کنم.

* این‌که به ما خبر رسيده برگزاری یکسری اجماع يك طيف سياسي خاص در محل اتاق اصناف و انجام می‌شود، نظری دارید؟

کاش اگر بود همان زمان به من می‌گفتید، البته قبل از این‌که به کاشمر بیایم صحبت‌هایی با من شد یکی از موضوعات گرایشات سیاسی اتاق اصناف بود. البته ما هم معتقدیم هر کس می‌تواند نگاه سیاسی داشته باشد اما باید در بیرون از اتاق اصناف باشد، ولی اکنون به برخی از اتاق اصناف موضوعاتی دیکته می‌شود، برخی مواقع درگیری‌های هیئت‌مدیره به فحاشی و یا کتک‌کاری کشیده می‌شود البته این گزارش‌ها همان‌گونه که به شما رسیده به ما هم رسیده است.

* برخی روسای اتحادیه‌ها بازنشسته هستند و رئیس اتحادیه‌ای حتی پروانه کسب ندارد ولی در انتخابات شرکت نمود، و رئیس شده این اتفاقات را قبول دارید؟

در خصوص اتحادیه قصابان حرف‌هایی گفته شد و ما بررسی کردیم به لحاظ قانونی نمی‌شود استناد کرد، برای چندنفری هم استعلام گرفته شد که بازنشسته بودند و مجبور به استعفا شدند.

* آماری از مغازه‌های بدون پروانه هم دارید؟

اگرچه در بدو ورودم از اتاق اصناف خواستم آمار به‌روزی از بازار بدهند ولی پیگیری نکردند اما بر اساس آنچه ارائه‌شده هزار و 500 واحد بدون پروانه هستند ولی قطعی نیست، متأسفانه مسئولین مربوطه پروانه را صادر می‌کنند ولی در ادامه پیگیری ندارند، این موجب شده اکنون برخی پروانه داشته باشند ولی واحد صنفی ندارند لذا نیاز به نظارت بیشتری هست اگرچه در مجموع روسای اتحادیه ملاحظاتی باید داشته باشند که رعایت نکردند.

* به روسای اتحادیه‌ها هم نظارتی دارید؟

در این خصوص از 21 روسای اتحادیه خواسته شده پرونده‌شان را بیاورند تا شخصاً مطالعه کنم که شوکی هم به آن‌ها وارد شد مواردی در پرونده برخی بود که تذکرهایی داده شد.

* اینکه در بسیاری خیابان‌ها تداخل صنفی داریم و بدون در نظر گرفتن حریم پروانه صادر می‌شود به نظر شما مشکلی ندارد؟

در این خصوص برای نانوایی‌هایی که با آرد دولتی گرده روغنی پخت می‌کردند اقداماتی صورت گرفت، این موجب شد برخی نانوایان با من به بحث‌های جدی بپردازند.

* در صنوف بلبشو داریم؟

بلبشو نداریم، بلبشو ایجاد کردیم و تداخل صنفی داریم اگرچه باید طبق مقررات رفتار شود اما قانون را رعایت نکردیم.

* هر کس هر شغلی بخواهد مجوز می‌دهید، کاری ندارید که اشباع شده یا نه؟

ما نمی‌توانیم در این خصوص کاری کنیم، هرچند در قانون قبلی در این خصوص قوانینی وجود داشت.

* یعنی به خاطر بیکاری است؟

شاید

* در کاشمر انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده داریم؟

نه متأسفانه؛ قبلاً داشتیم و در بسیاری از شهرستان‌ها هم داریم اما در کاشمر استقبال نمی‌شوند

* چرا استقبال نمی‌شود؟

اینکه چرا نداریم رسانه باید موشکافی کند و به بالادست انتقال دهد بر اساس قانون سال 92 قسمت بازرسی بازار هم از این انجمن حذف گرديد، هرچند اين انجمن در قیمت‌گذاری‌ها حق رأی دارند و می‌توانند اظهارنظر و مطالبه‏گری کنند.

* در کالاهای یارانه‌ای برچه اساسی مکان‌های توزیع انتخاب می‌شوند آیا در این بین آشنا و غیرآشنا در اولویت نیستند؟

قبل از توزیع کالا از طریق سامانه اطلاع‌رسانی می‌شود. صنوف مربوطه می‌توانند اعلام آمادگی کنند، همچنین سامانه یکپارچه توزیع کالا طراحی‌شده تا هر خانواده فقط یک سهم داشته باشد و از چندین مکان نتوانند اجناسی را به‌صورت یارانه‌ای تهیه کنند، نحوه انتخاب مغازه‌ها هم ‌طوری بودند چون باید کالا را از ما نقد خریداری می‌کردند به همین خاطر از سوی صنوف مختلف استقبال خوبی نشد.

* توزیع گوشت یارانه‌ای ادامه دارد؟

سعی می‌شود ادامه داشته باشد، حتی سعی می‌کنیم دام‌های داخلی را کشتار کنیم،

* قیمت کشتار برخی روستاها با شهر اختلاف زیادی دارد این اختلاف قیمت به چه دليل است؟

نوع گوشت متفاوت است، دامی که الان کشتار می‌شود و به فروش می‌رسد با دامی که به پیش سرد می‌رود از نظر وزن تفاوت پیدا می‌کند و این موجب می‌شود در ارزش تمام شده قیمت متفاوت باشد، شاید ارزان خریده باشد اما وقتی در یخچال می‌گذارد وزن کاهش پیدا می‌کند. از سویی گوشت روستاها چربی بیشتری هم دارند.

* فکر نمی‌کنید قصابی‌های داخل شهر هم کمی گران‌تر می‌فروشند؟

اگر یک کم باشد به آن قانع هستم، در گوشت سفید معیاری داریم ولی در گوشت قرمز معیاری نداریم و این مشکل کشوری است هنوز معیاری مشخص نشده که بگوییم امروز باید گوشتی که عرضه می‌شود با چه قیمتی باشد.

* برکشتار روستاها نظارت می‌شود؟

نظارت کار من نیست اما مسئولان مربوطه را حساس کردیم، اگرچه از گوشت ارزان در روستا حمایت می‌کنیم ولی به همان اندازه که مردم به گوشتی که روی آن مهر دامپزشکی وجود دارد اعتماد می‌کنند باید شرایطی فراهم شود که به گوشت روستاها هم اعتماد کنند.

* شما اعتماد می‌کنید از روستا گوشت خریداری کنید؟

من خیلی کم گوشت خرید می‌کنم و ترجیح می‌دهم از گوشتی که در دسترس است خرید کنم.

* در خصوص بازار آخر سال برنامه خاصی دارید؟

خرید میوه پایان سال در دستور کار قرار دارد و همه‌ساله طرح نظارتی را داریم، تلاش می‌شود به تناسب ارزاق و کالاهایی هم در تنظیم بازار توزیع می‌شود.

* نمایشگاه هم خواهیم داشت؟

بازاریان بر  نمایشگاه نگاه خاصی دارند و موافق نیستند ولی بر اساس شیوه‌نامه‌ای که ابلاغ شده نقش اتاق اصناف پررنگ‌تر شده و در نمایشگاه‌های مختلف نظر مساعد آن‌ها جلب شده است. البته آخرین نمایشگاهی که داشتیم به‌طور مطلوب برگزار نشد و رضایت نداشتم.

* در برگزاری نمایشگاه طرفدار مردم هستید یا اصناف؟

سعی می‌کنم هر دو را در نظر بگیرم، سعی می‌شود رقابت سالمی بین اصناف داخل شهر با آن‌هایی که در نمایشگاه عرضه کالا دارند ایجاد شود.

* از اینکه وقتی را برای این مصاحبه اختصاص دادید سپاسگزاریم اگر صحبت دیگری دارید بفرمائید

صحبت خاصی نیست از شما که شرایطی را فراهم نمودید تا از طریق این رسانه بشود حرف‌ها را گفت و اطلاع‌رسانی‌هایی در خصوص وضعیت بازار صورت گیرد تشکر می‌کنم. امیدوارم با کمک اصحاب رسانه و مردم، بتوانیم آرامش بیشتری در بازار داشته باشیم و کالاهای موردنیاز به‌موقع تأمین گردد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=2536
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.