• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
پارس وی دی اس
1

مرگ، سوغات سموم اشتباهی برای باغات

  • کد خبر : 9209
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
مرگ، سوغات سموم اشتباهی برای باغات
صدای خاوران-مدیر جهادکشاورزی شهرستان خلیل‌آباد در خصوص جزئیات این اتفاق گفت: متأسفانه در یک بازه زمانی تعدادی از کشاورزان از پودر مورچه که یک حشره‌کش خانگی بوده به همراه گوگرد برای مبارزه با آفات باغ استفاده کرده‌اند. محمود شبان افزود: چون دلیل اصلی خسارت وارد شده مشخص نیست، بیش از33 نفر از کشاورزان برای ثبت شکایت به دستگاه قضا ارجاع شده‌اند تا از این طریق بررسی‌های دقیق صورت گیرد. شبان با بیان این‏که خسارت وارد شده بین30 تا80 درصد به حدود 18هکتار از باغات بوده است، اظهار کرد: کشاورزانی بودند که این سم را استفاده نموده ولی دچار خسارت نشدند و از سویی افراد دیگر که هیچ سمی استفاده نکرده‌اند، ولی علائم مشابه این خسارت را داشتند.

 

این روزها در کنار بحران بيآبي و خاموشي چاه موتورها که بخش اعظمي از باغات و مزارع خراسان‌رضوي و بهخصوص منطقه ترشيز را تحتالشعاع قرار داده است، وجود سموم تقلبي و يا استفاده نادرست از آنها باعث شده تا کشاورزان شاهد مرگ تدريجي باغات خود باشند.

متأسفانه تعدادی از کشاورزان خلیل‌آباد به دلیل تجویز نادرست یک سم که البته دلیل قطعی آن هنوز مشخص نیست، بخش قابل ‌توجهی از دسترنج و زحمت خود را از دست دادند.

در همین خصوص محمدزاده یکی از کشاورزان خلیل‌آباد که به دلیل استفاده از سموم و کودهای اشتباهی دچار خسارت شده است، گفت: تاکنون چندین بار کارشناسان از باغ بازدید داشته‌ و بررسی‌های لازم صورت گرفته است.

وی با بیان این‏که برای اولین‌بار با تجویز فروشنده از این سم برای باغ انگور استفاده می‌کردم، اظهار داشت: این سم برای رفع افت سفیدک و کرم خوشه‌خوار خریداری شد، اما پس از مصرف به‌مرور برگ میم‏های انگور زرد شد.

این باغدار بیان کرد: پس از مراجعه مجدد به فروشنده طی چندین نوبت سم‌ و کودهای مختلفی استفاده شد، ولی هیچ‌کدام فایده‌ای نداشت و فقط هر روز تعداد بیشتری از تاک‌های انگور از بین می‌رفت.

محمدزاده گفت: متأسفانه به دلیل دستورالعمل اشتباهی تمامی باغ مسموم و در حدود 9 هکتار به‌طور کامل از بین رفت و بالغ‌بر 500 میلیون تومان خسارت وارد شده است.

کشاورزان از سم مورچه استفاده کرده‌اند

بر اساس آنچه از سوی کارشناسان حوزه جهادکشاورزی اعلام شده سمی که توسط کشاورزان خریداری و در باغ‌ها مصرف شده، سوین و کاربرد آن برای دفع حشرات خانگی بوده و نباید در باغات استفاده می‌شد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی خلیل‌آباد در همین خصوص گفت: از همان ابتدا کارشناسان مختلفی از باغات خسارت دیده، بازدید و نظرات خود را در خصوص هر باغ ارائه داده‌اند.

روح‏اله ناصری کندری با بیان این‏که در هر پرونده با درصدهای متفاوت فردی که اقدام به فروش سم‌ نموده از سوی کارشناسان مقصر تشخیص داده شده است، اظهار کرد: اکنون در دادگاه برای هر باغدار پرونده‌ای تشکیل و در حال پیگیری است.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل این‌که فروشنده سم بر رأی کارشناسانی که او را مقصر تشخیص داده‌اند، اعتراض نموده، هنوز حکمی صادر نشده است.

ناصری گفت: تمامی باغداران خسارت دیده، از سم سوین استفاده کرده‌اند، نماینده شرکت تولیدکننده نیز به‌صراحت اعلام نموده این سم برای نابودی حشرات خانگی بوده اما بسته‌بندی‌ها به‌جای این‏که چندگرمی باشد یک کیلوگرمی تهیه شده و این نشان می‌دهد از کارخانه مختص باغات بسته‌بندی شده است.

وی ادامه داد: علی‏رغم این‏که برخی باغداران به‌طور کامل محصول خود را از دست داده‌اند، اما تاکنون از سوی دولت هیچ‌گونه حمایتی صورت نگرفته است.

خسارت به 18هکتار از باغات انگور

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خلیل‌آباد در خصوص جزئیات این اتفاق گفت: متأسفانه در یک بازه زمانی تعدادی از کشاورزان از پودر مورچه که یک حشره‌کش خانگی بوده به همراه گوگرد برای مبارزه با آفات باغ استفاده کرده‌اند.

محمود شبان افزود: چون دلیل اصلی خسارت وارد شده مشخص نیست، بیش از33 نفر از کشاورزان برای ثبت شکایت به دستگاه قضا ارجاع شده‌اند تا از این طریق بررسی‌های دقیق صورت گیرد.

شبان با بیان این‏که خسارت وارد شده بین30 تا80 درصد به حدود 18هکتار از باغات بوده است، اظهار کرد: کشاورزانی بودند که این سم را استفاده نموده ولی دچار خسارت نشدند و از سویی افراد دیگر که هیچ سمی استفاده نکرده‌اند، ولی علائم مشابه این خسارت را داشتند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خلیل‌آباد اذعان کرد: هرچند بر اساس اعلام کشاورزان از هر هکتار700 تا800 میلیون تومان درآمد داشته‌اند که با توجه به خسارت وارده رقم بسیار بالایی می‌شود، اما برآورد دقیق خسارت برعهده کارشناسان دادگستری است و ما نمی‌توانیم رقم قطعی اعلام کنیم.

شبان با اعلام این‏که به دلیل استفاده نادرست از سم، خسارتی از سوی دولت پرداخت نمی‌شود؛ با بیان این‌که فقط 1500هکتار از شش هزار هکتار باغات انگور تحت پوشش بیمه هستند، از کشاورزان خواست، سموم مورد نیاز از فروشندگان دارای مجوز تهیه شود.

***

متأسفانه بسیار اتفاق افتاده که به دلیل استفاده از سموم غیراستاندارد و بیش از حد نه‌تنها خسارت‌های بسیاری به باغات و مزارع وارد شده، بلکه محصولات صادرشده نیز به سایر کشورها برگشت داده شده که می‌طلبد کشاورزان برای جلوگیری از نابودی دسترنج یک‌ساله‌شان ضمن توجه به نظر کارشناسان، سموم موردنیاز باغات خود را از مکان‌های معتبر و دارای مجوز تهیه نموده و قبل از استفاده با کارشناسان متخصص مشورت‌های لازم را داشته باشند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9209
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.