• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
6

مروری بر کارنامه یکساله بازار سیاست در ترشیز

  • کد خبر : 4896
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
مروری بر کارنامه یکساله بازار سیاست در ترشیز
صدای خاوران-سال جدید فرا رسید و یک‌سال کرونایی را سپری کردیم. یک سال محزون و تلخ به پایان یافت. نمی‌دانم اثرات سنگینی این سال چه....

صدای خاوران-سال جدید فرا رسید و یک‌سال کرونایی را سپری کردیم. یک سال محزون و تلخ به پایان یافت. نمی‌دانم اثرات سنگینی این سال چه زمانی از بین خواهد رفت؛ اما آدمیزاد است و دلخوشی‌اش به تماشای سو‌سوی امید به روزهای در پیش، به بهتر شدن اوضاع، به خوب شدن حال آدم‌ها و بر وفق مراد شدن روز و روزگار، افزون شدن شادی و خنده‌ها و کم شدن غم‌ها. مجال این‌که به آنچه کرونا با ما کرد بپردازیم، نیست. تنها قصد دارم مروری کوتاه بر کارنامه یک‌ساله بازار سیاست در ترشیز داشته باشم.

* سال وعده‌های آقای نماینده!

بهار، دنیای سیاست ترشیز پر خبر آغاز نشد؛ کرونا همه را محکوم و مجبور به خانه‌نشینی کرد و سکوتی نسبی بر بازار سیاست شهر و دیار ما و حتی کل کشور حاکم شد. هنوز مجلس اصولگرای یازدهم که از آن به عنوان پارلمانی در “تراز انقلاب” نام می‌بردند آغاز به کار نکرده بود، اما نماینده مردم ترشیز، وعده داد نماینده‌ای در تراز شهید مدرس باشد.

در روزهای ماه آخر بهار 99 مجلس یازدهم آغاز به کار کرد و مطابق پیش‌بینی‌ها، مجلسی یک‌دست اصولگرا شکل گرفت. راه یافتگان به مجلس که در تبلیغات انتخاباتی خود وعده “رونق اقتصادی” و “شفافیت” را دادند و چه بسا تحت تاثیر شعارهای خود و انتظارات هواداران‌شان فکر می‌کردند می‌توانند معجزه کنند، اما تحریم‌های ظالمانه آمریکا، شیوع ویروس کرونا و عدم آشنایی برخی نمایندگان مجلس با اختیارات و نیز قوانین و مقررات پارلمانی، دست به دست هم داد تا مجلس یازدهم در اولین سال فعالیت خود جهت‌گیری مناسبی نداشته باشد. نماینده مردم ترشیز هم به رغم آن‌که در عرصه پارلمان ملی صفر کیلومتر بود؛ اما به مدد فضای مجازی به جامعه معرفی شد اگرچه ممکن است تصویری که از ایشان در اذهان شکل گرفت در اوایل بعضاً ناخوشایند باشد، زیرا برخی موضع‌گیری‌ها و سخنان‌شان رنگ و بوی تندروی داشت، به ویژه آنجا که قالیباف به خاطر سخنانش به وزیر امورخارجه، تذکر داد و متعاقب این رفتارها تعدادی از نماینده‌ها مورد عتاب رهبری نیز قرار گرفتند. اما در منطقه، این تُندمزاجی کمتر نمود داشت و ایشان اعلام کرد هرکسی را که برای مردم کار کند همراهی می‌کند ولو هم نظرش نباشد؛ در همین راستا برای جذب اعتبار برای شهرهای مختلف منطقه ترشیز و تداوم فعالیت‌‎های اقتصادی کارآفرینان و تولیدگران و به ویژه شهرداری‌ها همراهی‌های خوبی داشت.

*امید به برون رفت کشور از مشکلات پیش‌رو

اینک روزهای پایان سال 99 در حالی سپری می‌شود که خیلی‌ها؛ همه تقصیرها را متوجه دولت می‌دانند و گویا هیچ نهاد و دستگاه دیگری در مشکلات کشور نقشی ندارد و سایر دستگاه‌ها خود را بی‌تقصیر و بی‌اختیار جلوه می‌دهند، اگرچه عُذرشان موجّه نیست. امید که با آمدن سال 1400، مجلس یازدهم طرحی روشن و قابل اجرا برای برون رفت کشور از مشکلات موجود داشته باشد و علاوه بر نقش‌آفرینی در سطح ملی، در منطقه نیز با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود با فعال کردن اتاق‌های فکر برای توسعه و تعالی منطقه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در آغاز سده جدید، حرکت روبه جلویی را در ترشیز شاهد باشیم.

* اقدامات هدفمند برای حضور در عرصه انتخابات

دنیای سیاست در سال کرونا زده 99 پیچیدگی‌های خود را داشت، چه زمانی که رئیس‌مجلس در قالب حرکات نمایشی بدون ‌ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به بیمارستان‌های تهران سر می‌زد، چه زمانی که موضوع استیضاح رئیس‌جمهور و فریاد بر سر وزیر امورخارجه بلند شد. در این سال، فعالان سیاسی هم نیم نگاهی به انتخابات1400 داشتند که یکی انتخابات ریاست‌جمهوری در سطح ملی و دیگری انتخابات شورا در سطح محلی است. در این میان در منطقه ترشیز نگاه‌ها به سمت اقدامات هدفمند برخی چهره‌ها برای حضور در عرصه انتخابات شورای‌شهر سوق یافت و در این مدت بسیاری از عزیزان با مردم مهربان‌تر شدند و به دلیل شرایط کرونا، ارسال پیام و اظهارنظر در فضای مجازی را بهترین راه برای طرح نام خود دانستند تا بتوانند برای حضور موفق در کارزار انتخابات شورای‌ششم آماده شوند. در همین حال، اعضای شورای‌شهر هم طی یک‌سال گذشته به دنبال ارائه کارنامه قابل دفاعی بودند اگرچه برخی اعضا همچنان ساز مخالف زدند. اما در میان این هیاهوها و جلسه بر هم زدن‌ها که ظلم بزرگی به مردم شد و نتیجه ملموس آن، از بین رفتن اعتماد به پارلمان محلی بود؛ مجموعه شهرداری به عنوان مدیریت شهری، به ارائه خدمات در راستای توسعه و آبادانی شهر ادامه داد.

*سال استفاده درست از تکنولوژی‌های ارتباطی.

با رفتن استاندار خراسان‌رضوی و تکیه زدن بر صندلی وزارت صمت و آمدن استاندار جدید، هرچند بیم ناتمام ماندن طرح مثلث اقتصادی وجود داشت اما معین‌های اقتصادی شهرستان در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خویش توانستند به خوبی اقدام کنند. سفر استاندار هم پس از حضور معاونین و کارشناسان استانداری جهت بررسی مشکلات شهرستان‌های دیار ترشیز و حضور در جمع فعالان حوزه‌های مختلف و در نظر گرفتن مطالبات آنها، در روزهای میانی زمستان به منطقه ترشیز حرکتی قابل توجه بود، اقدامی که به نظر می‌رسید با دقت نظر او بر رفع مشکلات و پیگیری امور و تعیین مدت زمان اجرای طرح‌ها، نویدبخش کاهش بحران‌های مدیریتی باشد. با این حال در سال 99 با تغییر و تحولات کمی در حوزه‌های مدیریتی مواجه بودیم و این بی‌ارتباط با سال پایانی عمر دولت و در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نبود. کرونا پای تشکیل فیزیکی بسیاری از جلسات و حضور در آنها را بست، اما فضای مجازی به کمک مسئولان آمد و چه تجربه خوبی به دست آمد برای استفاده درست از تکنولوژی‌های ارتباطی. در این میان بازار به اشتراک گذاشتن تصاویر متعدد جلسات و اخبار و… در فضای مجازی گرم بود و آنها که سودای حضور در انتخابات 1400 را داشتند از این فضا غفلت نکرده و استفاده‌ها بردند.

به هر حال، همه چشم‌ها و ذهن‌ها منتظر آمدن بهاری دیگر بود؛ شاید سال جدید بهتر از سالی که گذشت باشد. امید که غبار غم برود و حال همه خوش شود!

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=4896
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.