• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
پارس وی دی اس
5
معرفی کتاب

مدیریت راهبردی در رسانه‌ها از نظریه تا عمل

  • کد خبر : 9821
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۲۱
مدیریت راهبردی در رسانه‌ها از نظریه تا عمل
صدای خاوران-امروزه هرچه سیستم و سازمانی در جامعه اثرگذارتر باشد، مدیریت آن حساس‌تر است و تصمیم‌گیری باید در آن سریع‌تر و بحرانی‌تر باشد. به‌عبارت‌دیگر مدیریت راهبردی رسانه باید در بحران‌های گوناگون، سکان‌داری نظام را به‌خوبی برعهده گیرد. مدیریت راهبردی رسانه را می‌توان از این دیدگاه به تصمیم‌گیری راهبردی خلاصه کرد.

کتاب «مدیریت راهبردی در رسانه‌ها از نظریه تا عمل» تألیف لوسی کونگ و ترجمه وحید خاشعی و علی دهقان به سال 1391 توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در 448 صفحه چاپ و در اختیار اهل کتاب قرار گرفت.

لازمه یک نگاه فعال و آینده‌ساز، حرکت بر پایه مدیریت راهبردی است که بر شناخت وضع موجود و عوامل آن، تحلیل محیط ملی و بین‌المللی و سرانجام، ترسیم وضع مطلوب متکی است. مدیریت راهبردی را می‌توان به‌طور خلاصه چنین تعریف کرد: «باید توجه کنیم که کجا هستیم و چه می‌کنیم، کجا می‌رویم و چگونه برویم»؛ بنابراین، «آینده جایی نیست که به آنجا می‌رویم بلکه جایی است که آن را به وجود می‌آوریم.»، لذا «راه‌هایی که به آینده ختم می‌شوند، یافتنی نیستند بلکه ساختنی‌اند». برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و راهبردی در واقع، کمک به خلق آینده ممکن و مطلوبی است که در هر عرصه‌ای قابل تصویر است.

سالیان اخیر توجه بسیاری به «مدیریت راهبردی» در سازمان‌های تولیدی، خدماتی، دولتی، غیرانتفاعی، فرهنگی، ملی، چندملیتی، بین‌المللی و جهانی شده است و شاید بتوان دلیل آن را سرعت، تنوع و پیچیده شدن اداره ابعاد مختلف اجتماعی و انسانی دانست که ساحت‌های مختلف اجتماعی را مقتضی برنامه‌ریزی‌های بلندمدت کرده است. «مدیریت راهبردی در حوزه رسانه» نیز از این امر مستثنی نیست و نیازمند نگاه و برنامه‌ای راهبردی است.

امروزه هرچه سیستم و سازمانی در جامعه اثرگذارتر باشد، مدیریت آن حساس‌تر است و تصمیم‌گیری باید در آن سریع‌تر و بحرانی‌تر باشد. به‌عبارت‌دیگر مدیریت راهبردی رسانه باید در بحران‌های گوناگون، سکان‌داری نظام را به‌خوبی برعهده گیرد. مدیریت راهبردی رسانه را می‌توان از این دیدگاه به تصمیم‌گیری راهبردی خلاصه کرد.

کتاب حاضر به هنر نویسندۀ آن، به دو بخش اصلی و مهـم تقسیم شود: «حوزه استراتژی» به این مسئله مربوط است که چگونـه سازمان ها به محیط خارجی خود پاسخ می دهند و خود را با آن تنظیم می کنند. لذا در وضع مطلوب سازمان‌های رسانه‌ای باید به میزانی از تفوق بر محیطی که در آن اقدام می‌کنند، دست یابند. بنابراین، بخش اول در مورد موضوعات مشترک در محیط استراتژیک که بر فعالیت استراتژیک اثرگذار هستند و ارائه برداشتی کلی از محیط خارجی صنعت رسانه را تجزیه و تحلیل می‌کند. بخش دوم چندین اهرم استراتژیک را که سازمان می‌تواند برای دستیابی به برتری در محیطش به کار گیرد، بررسی می کند. این مطالب عمدتاً از حوزه های تطبیق‌پذیر و تفسیرپذیر “نظریه استراتژیک گرفته شده است.(از متن کتاب)

خواندن کتاب فوق را به اهالی دیارمان توصیه می‌کنیم.

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9821
  • نویسنده : عرفانی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.