• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
پارس وی دی اس
5

لزوم تدوين سند راهنماي مديريت بصري شهري

  • کد خبر : 4972
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
لزوم تدوين سند راهنماي مديريت بصري شهري
شهرها بزرگ‌ترين محصولات ساخته دست بشر به شمار مي‌روند که به‌سرعت در حال تغييرند. اين تغييرات در همه ساختارهاي فضايي، اجتماعي، عملکردي و کالبدي در حال رخ دادن است. يک بعد مهم...

لزوم تدوين سند راهنماي مديريت بصري شهري

سید مهدی هاشمي

کارشناس علوم ارتباطات و فعال فرهنگی

شهرها بزرگ‌ترين محصولات ساخته دست بشر به شمار مي‌روند که به‌سرعت در حال تغييرند. اين تغييرات در همه ساختارهاي فضايي، اجتماعي، عملکردي و کالبدي در حال رخ دادن است. يک بعد مهم طراحي شهري، سيما و منظر شهري است که در همه سطوح کلان تا خرد شهري به چشم مي‌آيد. سيما و منظر، بازتاب بيروني همه آن چيزي است که درون شهر مي‌گذرد. بازتاب نوع نگرش در جهان طبيعت و خالق، اتفاقات درون کالبد، رابط هنجارهاي اجتماعي و فرهنگي، توان اقتصادي و البته قوانين و سياست‌هاي حکومتي است.

منظر يک شهر، گوياي بسياري از ويژگي‌هاي دروني جامعه است. گوياي آمال و آرزوها، ضعف‌ها و قوت‌ها، اولويت‌ها و روايت‏گر داستان زندگي مردم شهر است.

منظر شهري، در واقع ماهيتي است که به‌واسطه فعاليت‌هاي انساني و همراه شدن آن با کالبد در طول تاريخ پديد مي‌آيد و در ذهن شهروندان تفسير مي‌شود. تمام عواملي که از شهر به ديد مي‌آيد و چشم قادر به تماشاي آن است.

منظر شهري وابسته به دو بعد اصلي عيني و ذهني است که مي‌توان گفت؛ ابعاد ذهني شامل ابعاد فرهنگي، خاطره‌اي، هويتي، ويژگي‌هاي فردي، تاريخي و عواملي از اين قبيل و عيني شامل ابعاد بصري و قابل ‌مشاهده، جاي مي‌گيرد که اين دو بعد از يکديگر قابل‌تفکيک نيست و با يکديگر مناظر شهري را به وجود مي‌آورند و بر اين اساس منظر شهري در ايران يک پديده عيني و ذهني است که ساختار اجتماعي و فضايي دارد. با توجه به اين ابعاد و مبنا قرار دادن اين دو بعد، در طراحي‌ها و طرح‌هاي شهري، باعث ايجاد مناظر عيني و ذهني مطلوب و باکيفيت بالا مي‌شود. تدوين سند راهنماي مديريت بصري شهري با تکيه بر منظر شهري، معطوف به ارتقاء هويت بصري، مي‌تواند نقش مهمي در ايجاد فضاي مطلوب براي شهروندان ايجاد کند.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=4972
  • نویسنده : سید مهدی هاشمی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.