• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
6

قرار است چه کسی در ایران بماند؟!

  • کد خبر : 6224
  • ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۹:۵۲
قرار است چه کسی در ایران بماند؟!
صدای خاوران-در این اوضاع‌واحوال که فصل بودجه‌ریزی است؛ خبرها گویای آن است که با وجود اصرار دولت به تدوین یک بودجه «انقباضی» برای سال ۱۴۰۱، این بودجه از قضا «انبساطی» و دور از واقعیت است. بر این اساس، تخمین‌هایی زده می‌شود که دولت سال آینده حدود ۷۰۰ تریلیون تومان (۷۰۰ هزار میلیارد تومان) کسری بودجه دارد.

قرار است چه کسی در ایران بماند؟!

به قلم لیلا قرایی

در این هشت‌روز هفته در حالی‌که بورس، روزهای خواب زمستانی را تجربه می‌کند و دولت سیزدهم اندرخم یک کوچه برای بهبود این بیمار در حال احتضار و شاهد فضای رکود در تالار شیشه‌‌‌ای هستیم؛ خبر برگشت اقلام صادراتی از محصولات کشاورزی از کشور‌های مقصد در هفته‌های اخیر خیلی سروصدا به پا کرد و سفره‌هایی که در تنش‌های روزافزون اقتصادی از غلظت و غنای آن‌ها کم شده، این روزها از نظر روانی با طعم سموم شیمیایی و کابوس بیماری‌زایی آمیخته شده است برای همین وقتی از اوج گرفتن شاخص فلاکت در کشور می‌شنویم کک‏مان هم نمی‌گزد و زیرلب می‌گوییم دل‌خوش سیری چند؟!!

تقسیم مردم به خودی و نخودی

در این گیرودار مراسم دومین سالگرد سردار شهید سلیمانی برگزار ‌شد و خیلی‌ها دوست داشتند جوری وانمود کنند که گرامی‏داشت یاد او متعلق به دایره خودی‌هاست و بقیه نخودی هستند؛ جالب این‏که عده‌ای به‌جای در پیش گرفتن سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی، تصمیم به تقسیم مردم به خودی و غیرخودی گرفتند، عده‌ای هم که یک سره سعی بر اخراج شهروندان از کشور دارند؛ یک روز کارشناس صداوسیما می‌گوید هرکسی مثل من فکر نمی‌کند، جمع کند و از ایران برود. اخیراً هم یک نماینده مجلس گفته کسانی که به دنبال آلات موسیقی هستند از ایران بروند و حالا یک استاندار گفته پزشکانی که می‌خواهند مهاجرت کنند از ایران بروند؛ او نیز بدرقه‌ِشان خواهد کرد. حالا ما مانده‌ایم با این روشی که مقامات در پیش گرفته‌اند در نهایت قرار است چه کسانی در ایران بمانند؟…

در این میان، سریال برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی ایران از کشور‌های مختلف هم جالب بود و هم غصه‌دار! به‌خصوص وقتی‌که وزارت جهادکشاورزی و سایر دستگاه‌های مسئول هم‏چون سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌های دخیل درباره آن سکوت پیشه کرده یا بازی همیشگی تناقض‌گویی را راه انداختند؛ بازی‌ای که به قیمت شک کردن مردم به‌سلامت محصولات کشاورزی و وارد آمدن ضرر‌های هنگفت به کشاورزان و سوختن سرمایه‌های آنان تمام می‌شود. در این میان خبر ممنوعیت فعالیت بانوان در رشته‌های زیرمجموعه فدراسیون بدن‌سازی در استان اصفهان هم راست از آب در آمد و در شرایطی که طی سال‌های اخیر مجوز رسمی فعالیت بانوان در رشته‌های پاورلیفتینگ، فیتنس و مچ‌اندازی از سوی وزارت ورزش و جوانان صادرشده هرگونه فعالیت بانوان در رشته‌های بدن‌سازی ممنوع شد. این در حالی است که در هفته‌های اخیر درباره خانم‌ها تصمیمات جالب دیگری هم مطرح شده یکی از آن‌ها موضوعی است که در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای‌اسلامی مطرح شد مبنی بر این‏که «زنان فقط باید به پزشک خانم مراجعه کنند» که یک فعال سیاسی حوزه زنان با واکنش به این موضوع گفت: برخی از این آقایان گویا با طالبان کورس گذاشته باشند و هر روز یک فرمان جدید می‌دهند.

کمربندها را محکم کنید

در این اوضاع‌واحوال که فصل بودجه‌ریزی است؛ خبرها گویای آن است که با وجود اصرار دولت به تدوین یک بودجه «انقباضی» برای سال ۱۴۰۱، این بودجه از قضا «انبساطی» و دور از واقعیت است. بر این اساس، تخمین‌هایی زده می‌شود که دولت سال آینده حدود ۷۰۰ تریلیون تومان (۷۰۰ هزار میلیارد تومان) کسری بودجه دارد. به عبارت ساده، اگر دولت کسری بودجه داشته باشد، شهروندان ایرانی باید از همین حالا، کمربندهای‏شان را برای نرخ‌های بالای تورم و نرخ‌های بالاتر ارز‌های خارجی در سال ۱۴۰۱، محکم کنند. جالب این‌که همین روزها یک نماینده مجلس انقلابی با اشاره به اصلاح روش بودجه‌نویسی گفت: “مردم باید قدری شرایط سخت را بپذیرند” اما سئوال اینجاست مسئولانی که از مردم انتظار صبر و تحمل دارند از حقوق خودشان کم می‌کنند؟!! وگرنه این روزها استخوان خلق‏ا… زیربار سختی‌ها و تنگناهای معیشتی له شده و بالاتر از سیاهی رنگی نیست. مگرنه این‌که شاخص فلاکت در تابستان سال1400 به 55.4 واحد درصد رسیده و این مقدار از شاخص فلاکت در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

در این میان خبرهایی درباره از سرگیری ادامه دور هشتم مذاکرات وین شنیده شد. جالب این‌که بعد از این همه خدم و حشم در تیم مذاکره‌کننده، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد و گویا هماهنگی و رایزنی‌های نزدیک میان هیئت‌های روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات وین پیش ‌شرطی مهم برای پیشرفت جهت احیای برجام است حالا ما مانده‌ایم این هماهنگی روسیه و آمریکا در وین نشانه نرمش ایران و نزدیک شدن به توافق است یا این‏که منتظر خواب‌های رنگین روسیه و چین برای سرنوشت کشورمان باشیم. فقط خدا کند فرجام برجام باعث عاقبت بخیری ایران و ایرانیان شود.

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=6224
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.