• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
پارس وی دی اس
3

قبرستان معمولی؛ قیمت لاکچری!

  • کد خبر : 8267
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
قبرستان معمولی؛ قیمت لاکچری!
صدای خاوران-معاونت خدمات شهری شهرداری کاشمر در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی بهشت بقیع گفت: طرح ساماندهی بهشت بقیع تاکنون پیشرفت قابل‌توجهی داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

در حالی‌که قرار بود جلوی دفن اموات در داخل شهر گرفته ‌شود، اما هنوز در اماکن مذهبی و زیارتی کاشمر شاهد این اتفاق هستیم. هرچند بحث دفن اموات در خارج شهر به لحاظ مسائل بهداشتی و زیست‌محیطی و حتی جنبه‌های روانی آن سال‌هاست مطرح بوده، اما این‌که چرا تاکنون پیشرفتی نداشته، جای سؤال دارد؟!

در گذشته مدیران برخی اماکن مذهبی یا زیارتی برای مدت کوتاهی کار را متوقف ‌کردند اما مجدد به بهانه اعتراض مردم! و البته با افزایش قیمت نسبت به قبل به دفن اموات در این اماکن ادامه دادند.

در این شهر قبرها تا حدود 20 میلیون تومان به فروش می‌رسد و به نظر می‌رسد به دلایل اعتقادی، مردم مجبور به پرداخت و انجام این کار هستند! این در صورتی است که بهسازی آرامستان بهشت بقیع در کنار بقعه متبرکه سیدمحمد از مدت‌ها قبل شروع و قبرها با کمترین قیمت به فروش می‌رسد.

معاونت خدمات شهری شهرداری کاشمر در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی بهشت بقیع در گفت و گویی گفت: طرح ساماندهی بهشت بقیع تاکنون پیشرفت قابل‌توجهی داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

محمد نجار خاطر نشان کرد: طبق ماده 55 قانون شهرداری وظیفه شهرداری‌ها ایجاد آرامستان و دفن متوفی است.

وی افزود: هرچند شهرداری کاشمر در این خصوص اقدامات لازم را انجام و بهسازی آرامستان بهشت بقیع را آغاز نموده اما با توجه به زیارتگاه‌های سطح شهر، مردم رغبت بیشتری به دفن اموات‌شان در این مناطق دارند و تاکنون از آرامستان بهشت بقیع استقبال نشده است.

وی اذعان کرد: با توجه به محدودیت‌های دفن اموات در امامزادگان، طرح ساماندهی بهشت بقیع سرعت گرفته است، ضمن این‌که به لحاظ قیمت بسیار مناسب‌تر خواهد بود.

نجار اظهار کرد: تاکنون قیمت هر قبر در بهشت بقیع300 هزار تومان بوده که امسال به یک‌میلیون تومان رسیده اما در داخل شهر قیمت هر قبر بالغ ‌بر 20 میلیون تومان است.

وی با بیان این‌که در آرامستان بهشت بقیع قبرها حداقل سه‌طبقه هستند، گفت: آرامگاه خانوادگی در محیط پیرامونی آرامستان در نظر گرفته شده که ظرفیت هر آرامگاه خانوادگی بین 8 تا 12 نفر است.

نجار کل قبرهای احداث‌ و آماده ‌شده در بهشت بقیع را 500 قبر اعلام کرد و افزود: بر اساس قانون ماده 55 قانون شهرداری آرامستان باید در جایی باشد که محیط‌زیست حتماً بررسی و تائید کند.

وی خاطر نشان کرد: هرچند دفن اموات در داخل شهر ممنوع و خلاف است، ولی متأسفانه متولیان امامزاده‌ها و آرامستان‏های داخل شهر به این تخلف دامن می‌زنند، در این خصوص تاکنون یکی دو مورد شهرداری شکایت و پیگیری‌های قضایی را انجام داده است.

***

انگار این روزها در شهر کاشمر دفن مردگان، به یک منبع درآمد تبدیل شده و گرانی قبرها موجب شده، مردم برای دفن اموات به روستاها بروند. مسئولان مربوطه، ساخت و فروش قبور را سانتی حساب می‌کنند که نتیجه آن فروش 17 تا 20 میلیون تومانی هر قبر می‌شود. امروز قیمت یک متر قبر در کاشمر با یک متر زمین در مشهد و حتی برخی مناطق تهران برابری می‌کند. هنوز کسی نمی‌داند قیمت‌گذاری‌ها بر چه مبنایی صورت می‌گیرد. می‌طلبد در حالی‌که هر روز دغدغه‌ها برای گذر زندگی روزمره بیشتر می‌شود، مسئولین شهرستان به خصوص امام جمعه به این موضوع ورود پیدا کرده و دلایل این نوع قیمت‌گذاری را سوال و به اطلاع مردم برسانند، البته به این جمله متولیان قانع نشوند که؛ “این دستورالعملِ استان است و ما دخالتی نداریم!”. مردم باید بدانند دلایل این افزایش قیمت صرفا برای تامین حقوق پرسنل است، یا درآمد این اماکن به جای دیگری واریز می‌شود؟! چرا که در چند سال اخیر حتی نرده‌های بعضی از این اماکن رنگ نخورده چه برسد به این‌که کار خاصی انجام شده باشد!

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8267
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.