• امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
پارس وی دی اس
1

عبور از تونل وحشت، شکاف میان مردم و قدرت

  • کد خبر : 9442
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۱۴
عبور از تونل وحشت، شکاف میان مردم و قدرت
با وجود همه این دغدغه‌های اقتصادی و گرفتاری‌های معیشتی، ایجاد تونل در راهرو‌های مترو برای عبور زنان و استخدام نیروهایی به‌عنوان "حجاب‌بان" هم از آن طنزهای تلخی است که به گفته کارشناسان منجر به تشدید شکاف میان مردم و قدرت می‌شود. در این خصوص...

عبور از تونل وحشت، شکاف میان مردم و قدرت

به قلم-لیلا قرایی

در این هشت‌روز هفته در حالی هنوز شاهد کشتار بی‌سابقه غیرنظامیان در غزه هستیم و دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: “تعداد غیرنظامیان کشته شده در غزه در مقایسه با هر درگیری از سال ۲۰۱۷ میلادی بیشتر بوده و شاهد کشتاری بی‌سابقه هستیم” که مجامع بین‌المللی هنوز نتوانسته‌اند چشم‌اندازی برای پایان جنگ در غزه متصور شوند. در این میان خبرهای اقتصادی غمناکی در مملکت گل و بلبل‏مان رقم خورد از تصویب مجلس برای بالا بردن سن بازنشستگی تا افزایش حقوق20 درصدی با وجود تورم دستِ‏کم 35 درصدی و اخبار مربوط به انتخابات مجلس دوازدهم هم این روزها که موضوع ردصلاحیت‏ها مطرح‌شده از جمله اخبار داغی است که به‌قدر مجال این ستون به آن‌ها می‌پردازیم؛

خطر انحراف در انقلاب

در این اوضاع‌واحوال که یک اصولگرای دو آتشه که خواستار خالص‌سازی بیشتر در دولت شد و برای آن‌که بر این خواسته انحرافی خود سرپوش ظاهرپسندی بگذارد این را هم چاشنی سخنان خود کرده که تعدادی از مسئولین و وزرا انقلابی نیستند و باید کنار بروند و جای خود را به افراد انقلابی بدهند؛ اما روزنامه جمهوری‌اسلامی در سرمقاله‌اش به این موضوع واکنش نشان داد و خطر انحراف در انقلاب را گوشزد کرد و مدعی شد؛ فلسفه انقلاب‌اسلامی مبارزه با سلطه خانواده سلطنتی و عناصر وابسته به سلطنت بر کشور بوده زیرا در آن دوران، شاه می‌خواست حاکمیت در کشور به‌صورت یکدست در اختیار او باشد و تمام کارگزاران مطیع فرمانش باشند اما انقلاب اسلامی، این بساط را بر هم زد و نظام مردمی جمهوری‌اسلامی را به وجود آورد. اما موضوع انتخابات و ردصلاحیت‌ها در حالی‌که برخی از نمایندگان مجلس کنونی هم ردصلاحیت شده‌اند؛ نشان ‌داد که مجلس یکدست هم کامیاب نبوده است. جالب این‌که بعد از وقایع سال ۱۴۰۱ انتظار می‌رفت دولت و نهاد‌های رسمی نرمش بیشتری در انتخابات مجلس نشان بدهند، اما نه‌تنها این امر رخ نداد، بلکه شاهد فضای بسته‌تری از سوی برگزارکنندگان انتخابات هستیم.

افزایش حقوق20 درصد، تورم 35 درصد!

در این اوضاع‌واحوال کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ دولتی‌ها به علت ضعف مدیریتی و اقتصادی در صندوق‌های بازنشستگی، نتوانستند سرمایه‌گذاری لازم را برای حفظ منابع و ایجاد سود جهت پرداخت حقوق‌های بازنشستگی داشته باشند و در کنار آن بدهکاری 700 همتی دولت به تأمین‌اجتماعی و نا ترازی شدید صندوق‌ها، مجلس را درگیر اصلاح قانون بازنشستگی و به تعویق انداختن ابر بحران صندوق‌ها کرد. کانون عالی شورا‌های‌اسلامی کار کشور در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از مصوبه مجلس در افزایش سن بازنشستگی آن را ضربه‌ای غیرقابل‌ ترمیم به جامعه کارگری توصیف کرد و در نامه‌ای از شورای‌نگهبان خواست با رد این مصوبه غیرشرعی التیامی بر نگرانی‌های عمیق وارد شده بر پیکر کارگران باشند. در این میان باخبر شدیم در لایحه بودجه ۱۴۰۳ ضریب افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان به ترتیب ۱۸ درصد و ۲۰ درصد پیش‌بینی شد و این‌گونه سالی که نکوست از بهارش پیداست. در حالی‌که امسال۳۵ درصد و بیشتر تورم داریم افزایش حقوق افراد هم برای دومین سال نصف تورم است و این غیرقانونی و ناعادلانه است. در این گیرودار اما شاهد سکوت مسئولان درباره سرانه مصرف گوشت هستیم و این سکوت به نظر می‌آید که آمار در این خصوص آبرومندانه نیست.

با وجود همه این دغدغه‌های اقتصادی و گرفتاری‌های معیشتی، ایجاد تونل در راهرو‌های مترو برای عبور زنان و استخدام نیروهایی به‌عنوان “حجاب‌بان” هم از آن طنزهای تلخی است که به گفته کارشناسان منجر به تشدید شکاف میان مردم و قدرت می‌شود. در این خصوص یک روزنامه‌نگار قدیمی مدعی شد؛ تونل وحشت مترو، خشم و نفرت مردم را افزایش می‌دهد. استقرار حجاب‌بان و فیلم‌بردارهای ناشناس در مترو برای برخورد با بی‌حجابی و فیلم‌برداری از مردم به خاطر برخورد با بی‌حجابی؛ نه قانونی است و نه عقلانی! در واقع به کار گرفتن فیلمبردار در ایستگاه‌های مترو برای ثبت و ضبط وضعیت حجاب زنان، بیش از آن‌که شأن شهروندان را مخدوش کند، عامل تنزل شأن قانون و متولیان قانون در کشور است.

تا هشت روز بعدی خدانگهدار!

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9442
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.