• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
4
حجت‌الاسلام نیک‌بین در نشست خبری مطرح کرد:

صفر؛ سهم ترشیز از حقوق دولتی معادن

  • کد خبر : 7886
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
صفر؛ سهم ترشیز از حقوق دولتی معادن
نماینده کاشمر در مجلس گفت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی و برخی پزشکان استانی به دلیل این‏که اگر دانشگاه علوم پزشکی ترشیز مستقل شود سهم آن‌ها از اعتبارات کاهش پیدا می‌کند، مخالف این طرح هستند.

هر مسئولی که لایحه بودجه را دیده و خوانده و برای اعتباری که حق مردم است، پیگیری و جذب نکرده باشند؛ مسئول ضعیف و بی‌عرضه‌ای است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد نیک‌بین نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ برای بیان گزارش عملکرد و پاسخگویی به سئوالات اصحاب‌رسانه دیار ترشیز در نشست خبری شرکت کرد.

وی ضمن محکومیت حمله تروریستی عناصر تکفیری در به شهادت رساندن تعدادی از زائران حرم حضرت احمدبن موسی الکاظم در شیراز، از برخی مسئولان که پیگیر مصوبات برای دریافت اعتبارات نیستند، گله کرد.

نیک بین که بر هم‌افزایی انرژی‌ها برای ارتقاء دیار ترشیز تأکید داشت؛ از پیگیری‌هایی جهت جذب اعتبار برای شهرداری‌ها و تأمین اعتبار در حوزه تأمین آب، ایجاد صنایع تبدیلی، بازگشت سهمی از حقوق دولتی معادن به منطقه و مواردی دیگر سخن گفت و در پایان از خبرنگاران شهرستان تجلیل کرد.

اتحاد جناح‌های سیاسی، رمز پیشرفت منطقه

نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در این نشست خبری به خبرنگاران و اصحاب رسانه توصیه کرد؛ در خبررسانی و تصمیم‌سازی همه خبرنگاران و جناح‌های سیاسی با هم متحد باشند تا در سایه تلاش و اتحاد همگی‌مان در این مسیر، منطقه ترشیز ارتقاء یابد.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین نقش رسانه‌ها در عرصه روشنگری را بسیار مهم بیان کرد و از آنان خواست باجدیت بیشتری به موضوع جهاد تبیین بپردازند.

وی عنوان کرد: برای انجام مصاحبه اغلب در برنامه‌های زنده حضور پیدا می‌کنم چون فضای این برنامه‌ها بهتر و با واقعیت‌های بیشتری مواجه است.

دستاوردهای سفر مسئولین به ترشیز و ناتوانی برخی از مدیران

نیک‌بین گفت: دعوت از وزرا و مسئولین کشوری و استانی به منطقه، یکی از اقداماتی است که در کنار وظیفه قانون‌گذاری بر عهده‌ دارم؛ که البته این سفرها و حضور مسئولین کشوری در منطقه به‌راحتی انجام نمی‌گیرد.

وی با بیان این‌که هرگونه هماهنگی جهت دیدار مسئولین منطقه با وزیر و معاونین آن‌ها در مرکز کشور و حتی در استان انجام داده‌ام تا پیگیری امور صورت گیرد؛ تصریح کرد: ترتیب دادن برنامه حضور و دیدار با من است، ولی پیگیری مصوبات و جذب بودجه تخصیص یافته با مسئول مربوطه است تا کار را به اتمام برساند.

نماینده مردم ترشیز گفت: در این منطقه، برخی مسئولین در حوزه جذب اعتبارات قوی عمل می‌کنند، البته شهرداران، فرمانداران و روسای اداراتی نیز وجود دارند که این کار را به خوبی انجام نمی‌دهند، حال آن‌که جذب بودجه بر عهده من نیست.

وی با بیان این‌که باید مسئولین لایحه بودجه را بخوانند و نسبت به بودجه ادارات خود حساس باشند، گفت: هر مسئولی که لایحه بودجه را دیده و خوانده و برای اعتباری که حق مردم است، پیگیری و جذب نکرده باشند؛ مسئول ضعیف و بی‌عرضه‌ای است.

وی به سفر مدیران کشوری به منطقه اشاره کرد و گفت: در سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مصوباتی مربوط به موضوع کتاب و ملزومات مدارس داشته‌ایم، همچنین اخذ مصوبه اختصاص ردیف اعتباری برای بقعه شهیدمدرس و اختصاص بودجه برای جاده کاشمر به شادمهر به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان و همچنین ۶۴ میلیارد تومان برای جاده خلیل‌آباد به درونه از دستاوردهای سفر رئیس قوه مقننه به کاشمر بوده که البته شرط اختصاص ردیف اعتباری برای زیارتگاه شهیدمدرس، اخذ ماده ۲۳ است که در این رابطه باید مسئولان زیارتگاه شهیدمدرس و آستان قدس‌رضوی به‌عنوان متولی این مجموعه پاسخ دهند.

نیک‌بین در خصوص وضعیت راه‌اندازی جایگاه سی‏ان‏جی شهر ریوش اظهار کرد: اگرچه دستورات و اعتبارات لازم برای راه‌اندازی جایگاه سی‏ان‏جی ریوش گرفته‌شده و تاکنون باید افتتاح می‌شد، اما در این خصوص کم‌کاری صورت گرفته است.

وی هم‌چنین به وضعیت سالن ورزشی روستای ایور اشاره و تصریح کرد: پارسال برای سالن ورزشی این روستا مبلغ یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان اعتبار گذاشته‌شده و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، مقررشده پیمانکار قبلی خلع ید و پیمانکار جدید، این پروژه را تکمیل کند؛ که متاسفانه به دلیل عدم جذب اعتبارات و هزینه آن‌ها، به خزانه برگشت داده‌شده است.

نیک‌بین اشاره کرد: با حضور کمیته ورزشی کمیسیون فرهنگی مجلس به منطقه ترشیز و بازدید از پروژه‌های ورزشی مصوباتی نیز این سفر داشت که با عدم پیگیری اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی مبلغ۱۰میلیارد تومان از بودجه ورزش استان به خزانه برگشت کرد که بخشی از آن مربوط به پروژه‌های ورزشی منطقه ترشیز بود، که این بی‌تفاوتی‌ها و کم‌کاری‌ها در زمینه جذب اعتبارات، کمترین دلیل برای عزل برخی مدیران به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: یکی از مسائلی که شاید مطرح شود هزینه‌های سفر مسئولین به شهرستان است که باید عنوان کنم هزینه رفت‌وبرگشت آن‌ها بر عهده خودشان می‌باشد. حتی وقتی رئیس مجلس به شهرستان سفر کرد هزینه این سفر بر عهده ایشان بوده و فقط شهرستان هزینه پذیرایی را متحمل شده است.

وی با اشاره به برخی حرف‌وحدیث‌ها در خصوص پرداخت سکه و ارائه هدایای مختلف به مهمانان شهرستان گفت: در سفر اخیر وزیر اقتصاد به شهرستان من فقط چند کیلو کشمش از محصولات منطقه به ایشان سوغات دادم و هیچ هدایای دیگری به هیچ مسئول دیگری ندادیم.

وی گفت: پارسال برای معرفی کشمش منطقه به نمایندگان 280 بسته 300 گرمی کشمش دادم تا طعم کشمش منطقه را بچشند و دیگر شهرستان‌ها را فقط به‌عنوان تولیدکننده کشمش معرفی نکنند که این امر باعث بهبود قیمت فروش کشمش منطقه شد.

چشم‌انداز 50 ساله برای توسعه ترشیز

نیک‌بین گفت: سه حوزه حمل‌ونقل، انرژی و آب برای توسعه و پیشرفت منطقه ترشیز نیاز به توجه ویژه دارد که با چشم‌انداز ۵۰ ساله اقدامات خوبی در این حوزه‌ها در حال انجام است.

وی با اشاره به لزوم پیگیری مسئولان جهت اجرای پروژه‌های درخواست شده به وزیر نیرو عنوان کرد: درخواست اصلاح شبکه فرسوده شهر به طول 20 کیلومتر با مبلغ 40 میلیارد ریال، اصلاح 20 کیلومتر شبکه فرسوده روستا به مبلغ 35 میلیارد ریال، تکمیل پروژه ناتمام آب‌رسانی به 6 حلقه چاه آب‌رسانی به شهرستان کاشمر به مبلغ 110 میلیارد ریال، احداث مخزن 5 هزار مترمکعبی مجتمع بالاولایت به مبلغ 120میلیارد ریال و احداث مخزن 3 هزار مترمکعبی مجتمع پایین ولایت به مبلغ 65 میلیارد ریال که همگی این درخواست‌ها دستور وزیر از محل اعتبارات جهاد آب‌رسانی را دارد.

وی ادامه داد: درخواستی برای طرح کنترل سیلاب مسیل دهان قلعه شهرستان بردسکن و مدیریت جامع سیلاب رودخانه شش‌طراز و خارزنج شهرستان خلیل‌آباد و ساماندهی مسیل‌های شرقی و غربی شهر کاشمر و استقرار سامانه هشدار سیلاب و طرح جمع‌آوری فاضلاب شهر ریوش و کوهسرخ و طرح کنترل مسیل آب رو روستای طاهرآباد شهرستان خلیل‌آباد نیز از وزیر نیرو صورت گرفته و ایشان دستور مساعدت داده است.

نیک‌بین عنوان کرد: یکی دیگر از درخواست‌ها اقدام برای روشنایی ورودی‌های شهر کاشمر از مشهد، کوهسرخ و خلیل‌آباد و تقاضای انشعاب غیردائمی به خانه‌هایی که قبل از سال 96 ساخته‌شده است را داشتیم که وزیر مربوطه دستور بررسی موضوع را داده است.

وی گفت: علی‌رغم این‏که بیش از 40 سال از انقلاب می‌گذرد اما هنوز دو روستای کلاته نای و هندآباد دارای آب شرب نیستند که هزینه اولیه آب‌رسانی به این دو روستا 120 میلیارد ریال است که وزارت نیرو هزینه آن را از محل اعتبارات جهاد آب‌رسانی تأمین می‌کند.

وی گفت: تقاضای تأمین روشنایی محوطه سایت 200 هکتاری سیدمرتضی برای استفاده بهتر زائرین و مجاوران در این مجموعه را داشتیم که وزیر دستور بررسی و ارائه گزارش را به زیرمجموعه خود داده است.

نیک‌بین با بیان این‌که یکی از مواردی که طی چندین سال کشاورزان ما را آزار داده، قطعی برق و خاموشی چاه‌های آب کشاورزی در زمان تولید محصول است، گفت: در همین زمینه درخواستی از طرف کشاورزان روستاهای مختلف از جمله جابوز و ارغا از توابع شهرستان خلیل‌آباد که اغلب خرده‌مالک هستند و در این خاموشی‌ها بیشترین زیان را متحمل می‌شوند داشتیم که جهت احداث نیروگاه خورشیدی متناسب با ظرفیت موردنیاز منطقه اقدام شود که خوشبختانه وزیر نیرو دستورات لازم را در این خصوص داده است.

نماینده مردم دیار ترشیز تصریح کرد: در حوزه انرژی بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارخانه‌های بزرگ متقاضی برق در منطقه هستند و حتی برخی صنایع موجود نیز با کمبود برق مواجه‌اند که در این زمینه موضوع احداث نیروگاه 100 مگاواتی، تبدیل به 500 مگاواتی شده و مناقصه آن برگزار و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است که در این صورت مشکل کمبود برق منطقه حل خواهد شد.

لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه معادن

وی در این نشست در خصوص بازگشت سهمی از حقوق دولتی معادن به منطقه گفت: اگرچه بر اساس قانون بودجه باید ۱۵ درصد درآمد حاصل از معدن در محل استخراج همان معدن هزینه شود؛ اما این قانون تابه‌حال اجرا نشده و سهم این قانون صفر بوده است.

وی با بیان این‏که معاونت برنامه‌وبودجه کشور، تاکنون تخصیصی به این حوزه نداده است، افزود: اگر قانون اجرایی شود، حوزه معادن بیشترین درآمد و بازگشت سرمایه به منطقه را دارند.

نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ با تأکید بر ایجاد صنایع تبدیلی برای معادن منطقه خاطر نشان کرد: برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و ایجاد اشتغال در معادن منطقه، کارهای خوبی به‌خصوص در بردسکن انجام‌شده است.

نیک‌بین همچنین تصریح کرد: با مستقر شدن دو شرکت فرآوری در حوزه معادن کوهسرخ، پیش‌بینی می‌شود؛ تا پایان سال ۱۴۰۲ سطح اشتغال در این بخش، افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.

حفظ منافع شخصی دلیل مخالفت برخی مسئولان با استقلال دانشگاه علوم پزشکی ترشیز

این نماینده مجلس در ادامه در خصوص استقلال دانشگاه علوم پزشکی ترشیز تصریح کرد: اگرچه وزیر بهداشت با استقلال دانشگاه علوم پزشکی ترشیز موافقت کرده اما باید موضوع در شورای گسترش مورد بحث قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی و برخی پزشکان استانی به دلیل این‏که اگر دانشگاه علوم پزشکی ترشیز مستقل شود سهم آن‌ها از اعتبارات کاهش پیدا می‌کند، مخالف این طرح هستند.

نیک‌بین در ادامه با انتقاد از کمبود بسیاری از داروهایی که همه تولید داخل هستند، گفت: طرح استیضاح وزیر بهداشت به جهات مختلف در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس در پایان به تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اشاره کرد و مدعی شد: تحریم‌ها ۲۰ درصد بر مسائل اقتصادی کشور تأثیر دارد، و 80 درصد عامل بروز مشکلات اقتصادی ناشی از مشکلات داخل کشور است هرچند خلأ قانونی برای صادرات نداریم اما تصمیم‌های نادرست برخی مسئولان مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7886
  • نویسنده : غلامحسین دباغ
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.