• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
پارس وی دی اس
2

شکوه یک بدرقه

  • کد خبر : 9990
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۷:۳۹
شکوه یک بدرقه
صدای خاوران-خباز به خاطر منافع جناحی و سیاسی هرگز با تندروی‌ها، حرمت شکنی‌ها و تخریب دیگران همراهی نکرد بلکه مانع و مخالف همیشگی رفتارحذفی به شمار می‌آمد. مرحوم خباز فعالیت‌های اجتماعی و شغلی خود را از معلمی آغاز کرده بود و همه عمرش به شیوه معلمی زیست و تا آخرین لحظات حیاتش هم خودش را معلم می‌دانست. البته مثل عده‌ای هرگز برای فرهنگیان و معلمان عزیز سفره سیاسی و سود جویانه پهن نمی‌کرد و هرگز از این موقعیت و عنوان معلمی کاسبی و سؤاستفاده  نکرد.

دوشنبه بیست و سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ مراسم بدرقه “مرحوم دکتر محمدرضا خباز” همراه با حزن اندوه و ماتم با حضور گسترده مردم فهیم و قدرشناس کاشمر برگزار و جسم بی‌جانش به سوی جایگاه ابدی بدرقه شد.

دوستان، همفکران و همراهان و فعالان سیاسی از راه دور و نزدیک آمده بودند تا پیکر آرمیده مرحوم خباز را تشييع و بدرقه و برای آخرین بار با وی وداع کنند. مراسم تشييع جنازه بدون تشریفات و باشکوه، همراه با زمزمه ناله‌های دل و اشک‌های مردم کاشمر همراه بود.

جمعیت قابل توجهی که کمتر در این روزها در مراسم تشييع دیده می‌شوند برای وداع با انسانی که اکنون هیچ مسئولیت اداری و حکومتی ندارد، حضور داشتند. مردمی که به احترام تمامی خوبی‌هایش با بستن مغازه‌های‌شان در خلق این شکوه شرکت کردند.

این بدرقه نشان داد در جامعه‌ای که بی‌اخلاقی و بداخلاقی در آن موج می‌زند و بی‌داد می‌کند و از مرام، مروت و انسانیت کمتر خبری است، مرحوم خباز هنوز از این پشتوانه ارزشمند برخوردار بود.

آن مرحوم انسانی بود مهربان با اخلاق و متواضع و دارای درک و فهم بسیار بالا ولی بی‌ادعا. او همیشه با متانت، سعه‌صدر و شکیبایی و با روی خوش با دیگران برخورد می‌کرد و دلها را به زیبایی جذب و همگان را شیفته خود می‌کرد.

مرحوم خباز سخنوری توانا و خوش بیان و انسانی فهیم و مودب بود. کسی ندیده بود در هیاهوی ملتهب مجلس شورای اسلامی از چهارچوب ادب و متانت خارج شود و این یکی از امتیازات او بود.

با وجود اینکه یک چهره سیاسی و عضو یک حزب سیاسی بود اما همیشه مراقب بود در دام سیاست بدون اخلاق و سیاسی کاری‌های بی در و پیکر رایج محافل سیاسی گرفتار نشود و سیاست را با ادب، تواضع، انسانیت و صداقت و دیانت همگام و همراه بود و با عمل خود رفتار سیاسی مبتنی بر اخلاق را معنی کرد.

خباز به خاطر منافع جناحی و سیاسی هرگز با تندروی‌ها، حرمت شکنی‌ها و تخریب دیگران همراهی نکرد بلکه مانع و مخالف همیشگی رفتارحذفی به شمار می‌آمد.

مرحوم خباز فعالیت‌های اجتماعی و شغلی خود را از معلمی آغاز کرده بود و همه عمرش به شیوه معلمی زیست و تا آخرین لحظات حیاتش هم خودش را معلم می‌دانست. البته مثل عده‌ای هرگز برای فرهنگیان و معلمان عزیز سفره سیاسی و سود جویانه پهن نمی‌کرد و هرگز از این موقعیت و عنوان معلمی کاسبی و سؤاستفاده  نکرد.

او چهار دوره شرافتمندانه نمایندگی مردم ترشیز در مجلس شورای‌اسلامی را برعهده گرفت و با سرافرازی امانتداری کرد. در حوزهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و برنامه‌ریزی و توسعه در کشور از بینش و تفکر بالا و عمیقی برخوردار بود و حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و در طول عمر با برکتش همیشه انسانی تاثیرگذار بود و آثار خدمات قابل‌توجهی از خود به یادگار گذاشت که بخش عمده خدمات و یادگاری‌هایش در کاشمر و توابع در پیش چشم مردم قدرشناس منطقه قرار دارد و بخشی از خدمات و نظرات کارشناسی وی در لوایح و طرح‌های ملی به ثمر نشسته که برکات آن تا سال‌ها عاید کشور خواهد شد. هرگز در حفظ منافع ملی با حُب بغض از دیگران اظهار نظر نمی‌کرد.

مرحوم خباز با انگیزه خدمت‌گذاری به مردم و کشور برای شرکت در انتخابات چند روز  آينده ثبت‌نام می‌کند. گرچه فقیهان و حقوقدانان شورای‌نگهبان رای بر عدم صلاحیت او صادر و وی را از شرکت در انتخابات به عنوان نامزد محروم کردند، اما روح بلند این مرد صالح، صادق، مومن و خدمت‌گذار شاهد و ناظر بود که مردم کاشمر به جای ۱۱ اسفندماه در روز ۲۳ بهمن ماه به جای صندوق رای به پای صندوق جنازه‌اش با چه شور و هیجانی به عزا و ماتم آمده بودند و بار دیگر صلاحیتش را تایید و یکپارچه با بدرقه جنازه بی‌جانش نشان دادند که او همیشه امین و مورد وثوق مردم بود.

این تشییع جنازه و بدرقه باشکوه همچنین گواه بر این بود که اگر ردصلاحیت هم کنید اما نمی‌توانید عزت افراد را بگیرید.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9990
  • منبع : -
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.