• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
5
یادداشت

شورای شهر کاشمر می‌توانست بهتر از این باشد

  • کد خبر : 3122
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
شورای شهر کاشمر می‌توانست بهتر از این باشد
شورای شهر پنجم، بیش از نیمی از عمر کاری خود را به اتمام رسانده است. اینک اگرچه در این یادداشت، مجال مناسبی برای پرداختن دقیق به علل عدم موفقیت شورای پنجم نیست، اما با نگاهی اجمالی به عملکرد این مجموعه، بیراه نیست اگر بگوییم این پارلمان محلی نتوانست در مدت سه سال اخیر، کارنامه قابل قبولی از خود ارائه دهد.

در واقع اختلاف نظر و تفاوت سلیقه و سیاست‌زدگی و از همه مهم‌تر برخی لجبازی‌های شوراییان، اجازه نداد این نهاد مردمی که باید متولی مدیریت شهر و نظارت بر تمام نهادهای مرتبط با مدیریت شهری باشد، با توانمندی در حوزه تصمیم‌گیری و مدیریت جامع شهری نقش آفرینی کند. در این میان، ایجاد حاشیه و لجاجت و کارشکنی برخی افراد در جایگاه هیئت‌رئیسه به جای برنامه‌ریزی و رایزنی با مسئولان فرادستی جهت جذب اعتبار و کمک‌های دولتی به شهرداری و فرصت سوزی‌های پرشمار، مزید بر علت شد و شهر کاشمر در طی این مدت مسیر عقب‌گرد در پیش گرفت. این در حالی است که در ماه‌های اخیر، با تغییر رئیس شورا و اندک تغییر رویه در رفتار این پارلمان محلی، چنین به نظر می‌رسد که شورائیان بنا دارند شورای شهر را به مسیر درست هدایت کنند.

به عبارت دیگر، این روزها در نگاه اکثریت شورائیان، تلاش برای پرهیز از حاشیه و جبران فرصت‌سوزی‌های قبلی در اندک عمرِ باقیمانده شورا، موج می‌زند و اکثر اعضا به بررسی طرح‌ها و لوایح با نظر کارشناسی و بهره‌گیری از دیدگاه صاحب‌نظران می‌پردازند، اما برخی همچنان به دنبال حاشیه‌سازی و جنجال هستند. به عنوان مثال، اخیراً درخواستی از سوی مدیر تنها فرودگاه فوق سبُک شرق کشور که در شهرمان چندسالی است سرمایه‌گذاری کرده، در شورا مطرح و در دست بررسی قرار می‌گیرد تا شورائیان برای مشارکت شهرداری در پروژه بتن‌ریزی باند این فرودگاه به ابعاد سه کیلومتر با عرض 45 متر اظهارنظر کنند، اما در این میان برخی سُرنا را از سرگشادش باد می‌کنند و مخالفِ موافقند! و به مدد اشخاصی که اظهارنظرهای‌شان همچون بادهای موسمی است و برای تخریب و تضعیف مدیریت شهری به تکرار رنگ عوض می‌کنند، در فضای مجازی فریاد واویلا و وا اَسفا سر می‌دهند و چرتکه می‌اندازند که از این تصمیم شورا چه رقم‌های میلیاردی، شهر و شهروندان متضرر می‌شوند، بدون در نظر گرفتن این‌که هنوز موضوع در دست بررسی است و نیز وظیفه نهادی چون شورای شهر که برآمده از مردم است؛ این است که برای توسعه و آبادانی شهر، سیاست‌گزاری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایی انجام دهد که ضمن صرفه و صلاح شهروندان، منافع شهر نیز تامین شود و چه بسا ممکن است نظر اعضا با در نظر گرفتن جمیع شرایط، براین قرار گیرد که موضوع مشارکت در اجرای پروژه و رونق گرفتن فرودگاه کاشمر، می‌تواند به پیمودن سریع‌تر مسیر توسعه شهر بینجامد، زیرا وجود زیرساخت‌های مطلوب اعم از جاده، راه‌آهن و فرودگاه خود به کمک سایر بخش‌ها آمده و توسعه را سرعت می‎‌بخشد. اما این پرسش مطرح است که چرا مدعیان سواد اقتصادی، که خود هیچ طرح و برنامه‌ای برای رونق اقتصادی شهر ارائه نداده‌اند، در برابر هر طرح‌ و پیشنهادی که می‌تواند بستری برای رونق اقتصادی و گردشگری و خدمات‌رسانی باشد، مقاومت می‌کنند و به جای اظهارنظر منطقی و کارشناسانه که موجب اقناع سایر اعضای شورای‌شهر شود، به جنجال در فضای مجازی می‌پردازند؟ کسی نیست بگوید چوب ضرر تنگ نظری‌های این آقایان را تا کی باید مردم بخورند؟ زیرا همین اختلاف افکنی‌ها و جنجال آفرینی‌ها در شورای پنجم و لجبازی و سنگ‌اندازی پیشِ‌روی مدیریت شهری، همه و همه منجر به اعتبارزدایی از شورا و شخصیت شورائیان شده و مقبولیت جامعه نسبت به این نهاد را به شدت کاهش داده است. بدون شک، تاکنون طرح برخی مباحث داخلی شورا در فضای بیرونی نه تنها به شفافیت امور شورا و شهرداری نینجامیده، بلکه اوضاع را به برخی سوء‌استفاده‌ها سوق داده و حتی برخی از شهروندان بر این عقیده خود پافشاری کردند که وقتی یک مجموعه هفت نفره نتوانند در خصوص مسائل مبتلابِه شهر در راستای صرفه و صلاح شهر و شهروندان به یک جمع‌بندی برسند و بعضی بر نظرات شخصی خود به جای تصمیمات کارشناسی و متکی برخرَد جمعی، اصرار دارند و در میان لجبازی‌ها و عنادورزی‌های عده‌ای منافع شهر گم می‌شود؛ چرا باید از جیب بیت‌المال ماهانه مبالغی برای فعالیت شورا پرداخت شود، بی‌آن‌که امور شهر و شهروندان سامان یابد؟

اگر باور داشته باشیم که توسعه شهر منوط به اصلاح رویه شورای‌شهر در سال‌های اخیر است و در این اصلاح، دوراندیشی و درک مقوله آینده پژوهی شورائیان نقش مهم و کلیدی دارد، می‌توان به موضوع پیشنهادی در شورای شهر برای مشارکت شهرداری در پروژه بتن‌ریزی باند فرودگاه خصوصی کاشمر نگاه ویژه‌ای داشت. حتی انتظار می‌رود علاوه بر شورای‌شهر، سایر نهادهای ذیربط هم به این موضوع و موضوعات مرتبط با توسعه منطقه و در راستای فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای تعالی و بالندگی شهرستان، ورود کنند و بیش از گذشته به تصمیم‌سازی و سیاست‌گزاری صحیح بپردازند تا ثمره پی‌گرفتن این رویه، به پیمودن مسیر توسعه شهر بینجامد، مثل همین پروژه دوبانده کردن محور کاشمر به شادمهر که شهرداری به آن ورود کرد و به رغم همه حرف و حدیث‌ها با اجرای موفق آن چند ماهی است مردم از این پروژه منتفع شده‌اند.

با این حال امید می‌رود؛ اختلاف‌نظر شورائیان در جلسات هفتگی و نه در فضای رسانه‌ای قابل حل باشد، زیرا برخی اشتباهات و بازی کردن در زمین دیگرانی که از هم اکنون برای شورای بعدی خیز برداشته‌اند و با اظهارنظر در فضای مجازی و سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی به فکر راهیابی به شورای شهر هستند، و نیز ادامه فرصت سوزی و ضربه زدن به مدیریت شهری، پیامد دیگری نخواهد داشت.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=3122
  • نویسنده : علیرضا افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.