• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
پارس وی دی اس
11

شاهکارهای دولت سیزدهم

  • کد خبر : 5879
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۴۷
شاهکارهای دولت سیزدهم
صدای خاوران-در این اوضاع‌واحوال که موضوع طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به‌عنوان یک گزینه روی میز کمیسیون فرهنگی مجلس است، برخی حقوق‌دانان مدعی‌اند این طرح با حقوق اساسی ملت در قانون اساسی تعارض‌های فراوانی دارد و شدیدترین و گسترد‌ه‌ترین محدودیت‌ها به آزادی بیان را تحمیل می‌کند.

در این هشت‌روز هفته در حالی موضوع محرمانه بودن اموال مسئولان همچنان به‌عنوان یکی از مسائل داغ و بحث‌برانگیز در میان سیاسیون و کاربران فضای مجازی مطرح شد که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی هم جنجال‌هایی به پا کرده به‌طوری‌که از تشدید تنش میان تهران و باکو و خطر کشانده شدن ترکیه به رویارویی احتمالی و خالی بودن کابینه رئیسی از نیروهای منتسب به جناح رقیب جریان حاکم بر دولت و ادعای فراجناحی بودنش از یادمان رفت. اما در کنار این مسائل اتفاقات ریزودرشت دیگری سروصداهایی به پا کرد. از اظهارنظر جانانه وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران و شاهکار عزت‌ا… ضرغامی که گفت: امروز مردم پاسارگاد به‌دلیل مقبره کوروش نمی‌توانند کشاورزی کنند گرفته تا فروش نفت به‌صورت تهاتری یعنی صادرات به سریلانکا که فقط تولیدکننده چای است و ما در قبال نفت فقط می‌توانیم چای از آن‌ها بگیریم و این‌قدر چای بخوریم که دیگر جایی برای خوردن برنج و مرغ و گوشت قرمز و… نداشته باشیم و هشدار در مورد گرسنگی پنهان خلق‌ا… در سایه گرانی مایحتاج اولیه خانوارها هم آن موقع چندان جدی نخواهد بود که به‌قدر مجال این ستون به آنها می‌پردازیم.

*از محاکمه روحانی تا جنجال محرمانه‌گی اموال مسئولان

در این گیرودار که گویا بهارستان‏نشین‌ها کمر به محاکمه روحانی و کابینه او بسته‌اند به‌طوری‌که در چند روز گذشته 195نماینده مجلس، دولت روحانی را به خاطر تأخیر در ترخیص کالا‌های اساسی متخلف شناختند و گزارش کمیسیون اقتصادی در این زمینه را برای بررسی به قوه قضائیه فرستادند؛ موضوع محرمانه بودن اموال مسئولان جنجال به پا کرد و طرح این مصوبه محرمانه بهانه‌ای شد تا افراطیون و دلواپسان دست به تخریب آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بزنند و عامل تصویب این مصوبه را ایشان معرفی کنند. هرچند محسن هاشمی در واکنش به این بهانه‌تراشی‌ها گفت؛ این‌که برخی بخواهند مسئولیت مخالفت با شفافیت و ایجاد محرمانه‌گی در اطلاعات را متوجه آیت‌الله هاشمی‌ بدانند، گام دیگری در جهت سناریوی تخریب که حتی پنج بعد سال از درگذشت ایشان نیز ادامه دارد، تلقی می‌شود.

*پیش به‌سوی شدیدترین محدودیت‌ها برای آزادی بیان

در این اوضاع‌واحوال که موضوع طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به‌عنوان یک گزینه روی میز کمیسیون فرهنگی مجلس است، برخی حقوق‌دانان مدعی‌اند این طرح با حقوق اساسی ملت در قانون اساسی تعارض‌های فراوانی دارد و شدیدترین و گسترد‌ه‌ترین محدودیت‌ها به آزادی بیان را تحمیل می‌کند. گویا رئیس دولت سیزدهم توافق هسته‌ای را با خطرات زیادی روبرو دانسته و چون هیچ اتفاق‌نظری در بین مسئولان درباره آن وجود ندارد، لذا او ترجیح داده بر سیاست داخلی تمرکز کند. به همین خاطر به خوزستان و سیستان و بلوچستان رفته که از کمبود آب و ضعف زیرساخت‌ها رنج می‌برند. شاید دغدغه آیت‌ا… رئیسی پیشگیری از بروز دوباره اعتراضات است زیرا در شرایط اقتصادی ضعیف کنونی با شیوع کرونا جرقه‌ای کوچک می‌تواند آتش اعتراضات شدیدی را ایجاد کند. در این میان روابط یخ‌زده و سرد میان عربستان در حال گرم‌تر شدن است و ممکن است منجر به احیای روابط دوجانبه شود. در واقع، ممکن است کنسولگری‌ها و دفاتر دیپلماتیک میان دو کشور به‌زودی افتتاح شوند اما بعید به نظر می‌رسد که این دو کشور به متحدان نزدیک یکدیگر تبدیل شوند. اما گویا این گرمای برقراری رابطه به افغانستان هم رسیده و مولوی محمد داوود مزمل، والی ننگرهار با مجید صادقی دولت‌آبادی کفیل کنسول ایران در جلال‌آباد افغانستان دیدار کرد. در این دیدار، هر دو طرف در مورد توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، علمی، اجتماعی، تجاری و مسائل دیگر بحث و گفتگو کردند و مقام ایرانی به والی طالبان، هدایایی تقدیم کرد!

در این اوضاع مدیرمسئول روزنامه جمهوری‌اسلامی هم به بیان چرایی مقایسه طالبان و جمهوری‌اسلامی پرداخت و در واکنش به این‌که در روز‌های اخیر بعضی از مسئولین حاکمیتی کشورمان با توسل به مقایسه میان طالبان افغانستان و نظام جمهوری‌اسلامی ایران، تلاش می‌کنند امتیازات نظام جمهوری‌اسلامی را برجسته کنند و به این نتیجه برسند که رفتار‌های جاری حکمرانان در ایران بدون اشکال است، گفت: خدا کند کار به‌جایی نرسد که برای نجات دادن خود از فشار افکارعمومی، به مقایسه نظام جمهوری‌اسلامی با گروه تکفیری تروریستی و متحجر طالبان پناه ببریم! اگر می‌خواهید نظام جمهوری‌اسلامی مستقر بماند، به بی‌عدالتی‌ها، تبعیض‌ها، رانت‌خواری‌ها، بالانشینی‌ها و نادیده گرفتن حقوق مردم پایان دهید.

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5879
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.