• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
پارس وی دی اس
8

سیل با ابنیه تاریخی منطقه ترشیز چه کرد؟

  • کد خبر : 518
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۹:۳۸
سیل با ابنیه تاریخی منطقه ترشیز چه کرد؟
سال تازه با وقوع سیل در نواحی متعددی از كشور همراه شد. علاوه بر تلفات جانی و خسارات مالی چشم‌گیر و جبران‌ناپذیر، در برخی نقاط کشور، سیلاب به چندین بنای تاریخی در شهرهای کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن آسیب جدی وارد کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خلیل‌آباد در این رابطه اظهار کرد: متأسفانه طی بارندگی‌های اخیر، خسارت‌های جدی به برخی ابنیه تاریخی شهرستان وارد شده است.

محمدجواد بلبلی عنوان کرد: به قلعه تاریخی بزنجرد، دیوار پیرامونی یخدان گلی و امامزاده قاسم ارغا در سیل اخیر خسارت وارد شده است.

وی گفت: در گذشته قلعه تاریخی بزنجرد شکافی داشته اما در بارندگی‌های اخیر این شکاف بسیار بیشتر شده که مجبور به تخلیه دو خانه مجاور این اثر شده‌ایم تا در صورت ریزش خسارت جانی در پی نداشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خلیل‌آباد افزود: با توجه به این‏که قلعه بزنجرد بالغ بر هزار سال قدمت دارد، برآورد خسارت باید توسط کارشناسان انجام شود اما در بازسازی و مرمت آثار دیگر نیازمند 200 میلیون ریال اعتبار هستیم.

وی با اشاره به این‏که اکنون 53 اثر تاریخی در شهرستان شناسایی شده که 11 اثر به ثبت رسیده است، اظهار کرد: همه آثار به‌نوعی نیازمند مرمت و بازسازی هستند اما برخی بناها به‌صورت اضطراری نیازمند مرمت‌اند که یخدان گلی و خانه تاریخی در روستای جعفرآباد از آن جمله است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بردسکن هم گفت: براثر شدت بارندگی در منطقه، به پنج اثر تاریخی ثبت ملی شده برج کشمر، رباط کبودان، مسجد جامع یوسف‌آباد، خانه قدیمی علوی در باب‏الحکم و خانه قدیمی شازده در زمان‏آباد به میزان 310 میلیون تومان خسارت وارد شده است.

احمد صابری زارع بیان کرد: به دلیل جلوگیری از خطرات احتمالی درخواست مرمت اضطراری برای دو بنای برج کشمر و رباط کبودان شده و برای هرکدام نیازمند ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار هستیم.

وی با اعلام این‏که 80 درصد بناهای تاریخی شهرستان بردسکن نیاز به مرمت دارند، اظهار داشت: از مجموع 220 جاذبه گردشگری شهرستان بردسکن120 اثر آن جزو بناهای تاریخی است که بیش از 30 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

در همین خصوص رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر گفت: به‌رغم بارش‌های فراوانی که داشتیم اما در بررسی‌های میدانی خوشبختانه جز در یک اثر خسارت خاص دیگری نداشته‌ایم.

رضا یوسفی با بیان این‏که تنها اثر مقبره سید اسماعیل نبوی دچار نم‌زدگی شده اما به نمای اثر خسارتی وارد نشده است، افزود: تاکنون در سطح شهرستان حدود 80 اثر شناسایی شده و 26 اثر ثبت ملی شده است. وی بیان کرد: بسیاری از آثار تاریخی شهرستان نیازمند مرمت هستند که مدرسه تاریخی سلطان‏العلما، مسجد جامع و سرای امین‌التجار از آن جمله است.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=518
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.