• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
پارس وی دی اس
4

سگ‌های ولگرد؛ عامل افزایش بیماری‌ هاری

  • کد خبر : 8957
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
سگ‌های ولگرد؛ عامل افزایش بیماری‌ هاری
صدای خاوران-مدیرکل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی بیان کرد: متولی کشتارگاه‌های سنتی استان، شهرداری‌ها هستند که متأسفانه اقدامات قابل‌توجهی برای این کشتارگاه‌ها انجام نمی‌دهند. وی افزود: کشتارگاه‌ها ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارند و اگر مسئله بهداشت در کشتارگاه‌ها رعایت نشود، سلامت مردم به خطر می‌افتد و شاهد افزایش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام خواهیم بود.

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی، گفت: سگ‌های ولگرد و بلاصاحب متأسفانه انتقال بیماری‌ هاری را افزایش داده‌اند.

جواد اعلمی افزود: یکی از نگرانی‌های دامپزشکی استان ازدیاد جمعیت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب است که متأسفانه انتقال بیماری‌ هاری را افزایش داده و اگر تدبیر اساسی برای کنترل آن‌ها اتخاذ نشود، استان با خطر جدی مواجه خواهد شد.

وی با بیان این‏که دستورالعمل کنترل جمعیت‌ سگ‌های بلاصاحب، از وزارت کشور ابلاغ شده است؛ اظهار کرد: شهرداری‌های استان باید این دستورالعمل را اجرایی و در زمینه عقیم‌سازی و واکسیناسیون سگ‌های ولگرد اقدام کنند که متأسفانه خراسان‌رضوی در این حوزه ضعیف عمل کرده است.

اعلمی به کاهش ۴۰ درصدی جمعیت دام استان طی دوسال اخیر اشاره کرد و گفت: متأسفانه خشک‌سالی‌ها و گرانی نهاده‌های دامی و  هزینه‌های بالای درمان بیماری‌های دام باعث شده است جمعیت دام استان ۴۰ درصد کاهش یابد.

وی کاهش دام را زنگ خطری برای استان دانست و افزود: اگر این روند ادامه یابد، شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز در استان خواهیم بود.

اعلمی بیان کرد: به دلیل افزایش هزینه‌ درمان، دامداران رغبتی به نگهداری دام‌های خود ندارند و سازمان دام‌پزشکی حمایت‌هایش را در حد انجام واکسیناسیون و درمان‌های ضدانگلی رایگان انجام می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی بیان کرد: متولی کشتارگاه‌های سنتی استان، شهرداری‌ها هستند که متأسفانه اقدامات قابل‌توجهی برای این کشتارگاه‌ها انجام نمی‌دهند.

وی افزود: کشتارگاه‌ها ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارند و اگر مسئله بهداشت در کشتارگاه‌ها رعایت نشود، سلامت مردم به خطر می‌افتد و شاهد افزایش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8957
  • نویسنده : سعید علیخانی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.