• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
13

سرمای زمستان؛ هم‌نشین روستائیان بدون گاز!

  • کد خبر : 3965
  • ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
سرمای زمستان؛ هم‌نشین روستائیان بدون گاز!
به گزارش صدای خاوران- برخورداری از نعمت گاز طبیعی در حال حاضر، مطالبه اصلی مردم روستاهای منطقه ترشیز است. این روزها 38 روستا فاقد نعمت گاز طبیعی هستند و از این محرومیت رنج می‌برند.

صدای خاوران- برخورداری از نعمت گاز طبیعی در حال حاضر، مطالبه اصلی مردم روستاهای منطقه ترشیز است. این روزها 38 روستا فاقد نعمت گاز طبیعی هستند و از این محرومیت رنج می‌برند. هرچند اگر وعده‌های داده‌شده عملی می‌شد قبل از شروع سرمای امسال، روستاهای منطقه کوهپایه بردسکن از سرما نجات پیدا می‌کردند اما این قول‌ها در حد حرف باقی‌مانده و 11 روستای این شهرستان امسال را هم باید با سرما دست‌وپنجه نرم کنند. منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ، 153 روستا دارد و تاکنون 138 روستا واجد شرایط بهره‌مندی از گاز طبیعی در این حوزه انتخابیه شناخته شده‌اند که از این تعداد 115 روستا با جمعیت 39 هزار و 450 خانوار به شبکه سراسری گاز کشور متصل شده‌اند. از این تعداد 40 روستا با 9949 خانوار در بردسکن، 51 روستا با 19050 خانوار در کاشمر و 24 روستای دیگر هم با جمعیتی بالغ‌بر 10451 خانوار در شهرستان خلیل‌آباد هستند. اگرچه بر اساس قول‌های شرکت گاز قرار بود در هفته دولت امسال روستاهای کوهپایه بردسکن گازدار شوند، اما به دلیل نبود بودجه کافی و گرانی اقلام این پروژه امسال اجرایی نشد.

33 روستا محروم از گاز

اگرچه 100 درصد جمعیت شهرهای بردسکن از نعمت گاز برخوردارند اما از 71 روستا تاکنون به 38 روستا گازرسانی شده است.

معاون امور برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار بردسکن در این خصوص گفت: 71 روستا در شهرستان وجود دارد که از نظر جمعیتی 80 درصد جمعیت شهرستان در 38 روستای دارای نعمت گاز، زندگی می‌کنند.

سیدمهدی عصمتی‏مقدم بیان کرد: در فاز چهار گازرسانی به شهر بردسکن تعداد 11 روستا در حال گازرسانی هستند که اگر انجام شود 92 درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

وی افزود: اگرچه کلنگ پروژه گازرسانی به11 روستای منطقه کوهپایه بردسکن و بخش انابد هفته دولت پارسال به زمین زده شد و مقرر بود امسال به بهره‌برداری برسد اما به دلیل مشکلاتی این وعده در موعد مقرر اجرایی نشد و مردم این روستاها زمستان امسال هم از نعمت گاز محروم‌اند.

وی مطرح کرد: علی‌رغم این‏که در حال حاضر خط انتقال گاز در دست انجام است و در داخل روستاها اَلمک‎های بسیاری نصب‌شده ولی زمستان امسال هم گاز نخواهند داشت.

معاون امور برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار بردسکن ابراز امیدواری کرد؛ تا فروردین و اردیبهشت‌ماه سال آینده 11 روستای منطقه کوهپایه بردسکن از نعمت گاز برخوردار شوند.

وی با بیان این‏که اکنون روستاهای فاقد گاز بردسکن برای گرمایش از نفت سفید استفاده می‌کنند، بیان کرد: برای هر خانوار روستایی در ماه 220 لیتر نفت سفید در نظر گرفته شده که مشکلی برای تأمین آن نداریم، البته گاز مایع هم به‌موقع وارد شهرستان می‌شود اما در موعد مقرر توزیع نمی‌شود و این موجب ایجاد مشکل برای مردم و ایجاد صف می‌شود.

عصمتی افزود: گازرسانی به ۴ روستای خوشاب و زیروقت، کلاته آقامهدی و خنجری از مطالبات مردم منطقه است.

سرعت لاک‌پشتی گازرسانی

اگرچه مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌رضوی قول داده بود تا30 آبان ماه امسال روستاهای کوهپایه به‌استثناء سه روستای سنگ پیر، زیروقت و شمس‌آباد از نعمت گاز برخوردار شوند اما این وعده محقق نشد و این موجب انتقادات نماینده مردم ترشیز در مجلس شورای اسلامی شد.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین سرعت گازرسانی به روستاهای بردسکن را رضایت‌بخش ندانست و گفت: متأسفانه روند پیشرفت پروژه بسیار کُند و لاک‌پشتی است.

وی تصریح کرد: روند کار پیمانکار پروژه بسیار کند است و مقررشده مجدد با مدیرعامل شرکت گاز استان در این خصوص جلسه‌ای داشته باشم.

وی با اشاره به این‏که مردم منطقه از نبود گاز رنج می‌برند، گفت: هرچند از 153 روستا تاکنون فقط 138 روستا واجد شرایط بهره‌مندی از گاز طبیعی در این حوزه انتخابیه شناخته شده که از این تعداد تاکنون 115 روستا به شبکه سراسری گاز کشور متصل شده‌اند اما برای 12 روستای دیگر که واجد شرایط نیستند با وزیر نفت صحبت‌هایی شده و مقرر گردید در سال 1400 به این روستاها گازرسانی شود.

نیک‌بین مطرح کرد: اگر اسامی این تعداد روستا در پیمان اولیه نیامده چون جمعیت‎شان به حد نصاب نرسیده است، البته وقتی به قول‌های داده شده برای روستاهای امسال عمل نشده چگونه می‌توان انتظار داشت 12 روستای دیگر در سال 1400 گازرسانی شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس وعده اعلام شده از سوی مسئولان مردم برای گرمایش خانه‌های‏شان بخاری گازی تهیه کرده و نفت ذخیره نکردند به همین جهت امسال با مشکل کمبود نفت مواجه می‌شوند، از سویی چون اعلام کرده بودند از 30 آبان ماه گاز این تعداد روستاها وصل می‌شود به همین جهت شرکت ملی نفت در برخی روستاها برای حواله‌های نفت مشکل دارد و نفت موردنیاز تهیه نشده است.

بهره‌مندی از نعمت گاز طبیعی حق مسلم و هم حتی روستاهای محروم است و انتظار این بود که تا الان تمامی روستاهای منطقه ترشیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شدند و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر مطالبات مردم روستاهای محروم و دورافتاده برطرف شود.

این روزها همه خانواده‌های روستاهای منطقه ترشیز نیاز دارند محافل خانواده‌های‏شان با گرمای خاصی همراه باشد و گازرسانی به‌تمامی روستاها ضروری است.

امید داریم روزی برسد که دیگر شاهد هیچ‌گونه مشکلی حداقل در راستای خدمات‌دهی به مردم مناطق روستایی، عشایر و محروم نباشیم اما لازمه تحقق این آرزو فقط و فقط همت و تلاش مسئولان منطقه و تعامل با یکدیگر است.

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=3965
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.