• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
پارس وی دی اس
7

سخنی كوتاه با  شورای‌ششم

  • کد خبر : 5492
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۳۲
سخنی كوتاه با  شورای‌ششم
صدای خاوران-علاوه بر این، شورای‌شهر جدید باید به‌طور مشخص بداند شهروندان از مجموعه مدیریت شهری چه انتظاراتی دارند؟ این موضوع از این جهت اهمیت دارد که اگر قرار باشد پایگاه اجتماعی خود را به لحاظ اعتماد شهروندان تقویت کنند، باید در مسیر تحقق خواسته‌های آنها حرکت کنند.

با آغاز به کار شورای‌ششم و انتخاب هیئت‌رئیسه جدید، شهر از فضای انتخاباتی خارج شد و به نظر می‌رسد هفت عضو شورای‌اسلامی شهر کاشمر اینک با خیالی آسوده‌تر برای اداره بهتر امور شهر می‌توانند برنامه‌ریزی کنند و به دنبال پاسخ به افکارعمومی و تحقق شعارهای انتخاباتی‌شان باشند.

در گام نخست، انتخاب هيئت‌رئیسه شوراي‌جدید اين نويد را داد كه شورای‌ششم قصد دارد از حاشیه‌سازی‌های پیشین فاصله بگیرد تا چالش‌هایی که در دوره قبل برای شهر ایجاد شده بود، مجدد تکرار نشود. از این‌رو در اولین اقدام اکثریت شورائیان با درک این نکته که رفتارها و گفتارهای عضو حاشیه‌ساز شورا قابل اعتماد نیست و برای شهر و شورا می‌تواند هزینه‌ساز باشد، انتخاب هیئت‌رئیسه را برگزار نمودند. اینک نوبت به انتخاب شهردار به عنوان اصلی‌ترین وظیفه شورا رسیده تا با ارزیابی معیارها و شاخص‌های مورد نیاز بتوانند مسیر مناسب مدیریت‌شهری را برای مدت چهارسال مشخص كنند.

البته پیش از پرداختن به موضوع انتخاب شهردار، شورای‌ششم باید چالش‌ها و نیازهای شهر و شهروندان را بررسی نموده و تکلیف خود را در چند حوزه روشن کند. اولین حوزه آن است که شورائیان باید هدف خود را از ورود به شورای‌شهر مشخص نموده و چشم‌انداز روشنی برای موضوعات متنوع مدیریت شهری تعریف نمایند. حوزه دیگر این است که شورای‌شهر جدید باید مشخص‌کند قرار است چه برنامه‌ریزی اصولی برای اداره بهتر شهر داشته باشد؟ قرار است سهم درآمدهای پایدار در چهارسال پیشِ‌رو در چه جایگاهی تعریف گردد؟

علاوه بر این، شورای‌شهر جدید باید به‌طور مشخص بداند شهروندان از مجموعه مدیریت شهری چه انتظاراتی دارند؟ این موضوع از این جهت اهمیت دارد که اگر قرار باشد پایگاه اجتماعی خود را به لحاظ اعتماد شهروندان تقویت کنند، باید در مسیر تحقق خواسته‌های آنها حرکت کنند.

تردیدی نیست که مبنای تصميم‌گيری شورای‌ششم در برنامه‌ریزی و سیاست‌گزاری برای شهر باید رويكرد فنی و براساس قانون باشد و هیچ عضو شورا اجازه ندهد مسايل قومی و قبيله‌ای بر تصميمات‌ اداره امور شهر تاثيرگذار باشد، بلکه همه بايد تلاش كنند تا با ضابطه‌مندی و بر اساس قانون تصميم گرفته و در راستای رفع مشكلات جامعه گام بردارند. لذا با درک همه نگرانی‌های جامعه نسبت به عملکرد شورا، شورائیان بدون آن‌که تسلیم سهم‌خواهان، منفعت‌طلبان و زمین‌خواران و بدهکاران به شهرداری شوند و در مسیر نادرست و غیرقابل برگشت قدم بگذارند، باید به گونه‌ای رفتار کنند که منفعت‌طلبان و افراد مساله‌دار و هتاکان و فحاشان، از بيرون برای شورا تصميم نگيرند و یا مسیر تصمیم‌گیری شورا را تغییر ندهند.

اعضای شوراي‌جديد بايد بدانند؛ عدم استفاده از ظرفیت “مهندس سلیمانی” برای ادامه آبادانی شهر، می‌تواند به مسیر توسعه شهر کاشمر لطمه بزند، به‌ویژه اگر در انتخاب شهردار به برخی نگاه‌های قبیله‌ای و قومیتی بیشتر از شاخص‌های اصلی در انتخاب سکان‌دار مدیریت شهری اهمیت دهند، به ویژه آن‌که افکارعمومی نگاه مثبتی به عملکرد مهندس سلیمانی شهردار منتخب شورای‌چهارم و پنجم دارد و بسیاری معتقدند؛ شاید یکی از معقولانه‌ترین تصمیمات اعضای شورای‌جدید شهر می‌توانست ابقاء “سلیمانی” در شهرداری و تداوم فعالیت‌های عمرانی او در راستای توجه به خواست اکثریت مردم شهر باشد.

اینک شورای جديد با عبور از “مهندس سلیمانی” خود را با چالش سنگینِ تعیین جایگزین مناسب مواجه ساخته است، لذا از یک سو در انتخاب شهردار، نگاه شورای ششمی‌ها باید به توان و تجربه مدیریت شهری باشد و از سوی دیگر راهکار عملیاتی برای مقابله با پیشگیری از زیاده خواهی اطرافیان و حامیان اعضای شورا، برقراری مکانیسم شفافیت کامل به شکل واقعی و نه کاریکاتوری و شعاری است.

تردیدی نیست که انتخاب شهرداری توانمند و شایسته برای تداوم عمران و آبادانی کاشمر، امری پیچیده و سنگین است که شورائیان باید بتوانند بخوبی از عهده آن برآیند و در این موضوع باید از نگاه‌های سیاسی و باندی و قومی و قبیله‌ای پرهیز نمایند.

بی‌گمان اداره هر شهر به تناسب وسعت و جمعیتی كه در خود جای می‌دهد، مسائل و راهكارهای خاص خود را می‌طلبد؛ لذا شهر کاشمر در مقیاس شهری قریب 100 هزار نفر نیازمند حضور فردی در راس مدیریت شهری است که بتواند نگاه همه جانبه به شهر داشته باشد و رویكردهای اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی، امنیت و سلامت روانی حاكم بر شهر را در نظر بگیرد. همچنین نظر به‌ آن‌که شهرداری با توجه به تنوع وظایفش با دستگاه‌های مختلفی در ارتباط است، بنابراین شهردار باید اهل تعامل باشد و بتواند با مسئولین دستگاه‌های مختلف اجرایی ارتباط خوبی برقرار كند.

اميد آن‌که در شرایط فعلی که به برکت حذف گزینه‌های اصلاح‌طلبان از حضور در رقابت انتخابات شورای‌شهر و کاهش مشارکت مردم در انتخابات، شورایی با اکثریت کوهسرخی‌ها و اصولگرایان شکل گرفته، شورائیان راه را بر برخی گروه‌های ویرانگری كه برنامه‌های فراوانی برای چپاول شهر دارند، ببندند تا اتفاقات تلخی رخ ندهد!

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5492
  • نویسنده : علیرضا افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.