• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
پارس وی دی اس
6

زندگی در میانه ابر تورم با چاشنی تشویق به فرزندآوری

  • کد خبر : 5944
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
زندگی در میانه ابر تورم  با چاشنی تشویق به فرزندآوری
صدای خاوران-هرچند بیش از یک‌سال از هدف‌گذاری بانک مرکزی برای رسیدن به نرخ تورم۲۰درصدی می‌گذرد اما آمارهای رسمی نشان می‌دهد تورم همچنان بیش از ۴۵درصد است و بهتر است دچار خوش‌بینی و تقلیل‌گرایی نباشیم

در این هشت‌روز اگرچه طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» از تصویب نهایی شورای‌نگهبان گذشت و برخی اصولگرایان اظهار امیدواری کردند؛ با این طرح شاهد وفور جمعیت باشیم و حتی منتظر ۴ یا ۵ فرزند نیز هستند. اما انگار آقایان غافل از افزایش افسارگسیخته قبوض و ده‌ها قلم کالای مورد نیاز خلق‌ا… هستند که داد مردم را درآورده است.

در اوضاعی که قطار تورم با شتاب بسیاری در حال پیشتازی است و گویا به هیچ‌وجه قصد ایستادن ندارد. ده‌ها خبر ریزودرشت از احیای برجام و انتصابات فامیلی و… خط‌ونشان رئیس اداره تبلیغات شهرستانی به منع آوردن نام زنان در آگهی‌های ترحیم، داشتیم که آن‌قدر این اخبار اهمیت دارند که ترجیح دادیم از کنار تحرکات عده‌ای برای ایجاد استان سربداران که از قضا نام شهر ما را هم در ذیل این استان قرار داده بگذریم و به‌قدر مجال این ستون بدان‌ها بپردازیم.

*فرزندآوری از طریق قانون‌نویسی!!

در این اوضاع‌واحوال در زمینه میزان تورم بازهم رکورد زده‌ایم! هرچند بیش از یک‌سال از هدف‌گذاری بانک مرکزی برای رسیدن به نرخ تورم۲۰درصدی می‌گذرد اما آمارهای رسمی نشان می‌دهد تورم همچنان بیش از ۴۵درصد است و بهتر است دچار خوش‌بینی و تقلیل‌گرایی نباشیم و بپذیریم تورم واقعی و ملموس زندگی مردم بالای۵۰ درصد است و در واقع، ما امروز در میانه‌ی یک «ابرتورم» به سر می‌بریم و حقوق یک کارگر فقط کفاف هزینه‌های10 روز از ماه را می‌کند چگونه می‌توان به طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» که این روزها به تصویب شورای نگهیان هم رسیده امید بست و منتظر افزایش فرزندآوری شد؟ هرچند کاهش فرزندآوری به‌عنوان یک معضل قابل‌قبول است، اما برای حل آن باید منطقی و حساب شده کار کرد نه از طریق اصل ۸۵ که قانون‌نویسی پشت در‌های بسته و به دور از چشم مردم است. در این گیرودار گویا در سیاست خارجی‌مان در برابر کشورهای همسایه هم تغییراتی در حال وقوع است و شاهدیم  عربستان و ایران با میانجی‌گری عراق مذاکرات با یکدیگر را از سر گرفته‌اند و این‌گونه به نظر می‌رسد که یخ روابط ایران و عربستان در حال آب شدن است و گویا بعد از گذشت بیش از۴۰ سال جنگ سرد و پنج‌سال قطع روابط دیپلماتیک؛ زمان آشتی عربستان و ایران فرارسیده است و البته روابط دیپلماتیک‌مان با آذربایجان هم به حالت عادی بازگشته است.

*میراث مثبت دولت سیزدهم درگرو لغو تحریم‌ها

در این اوضاع‌واحوال که کشور ما درگیر خشک‌سالی شدید و بحران منابع آبی است یک نماینده مجلس از ظرفیت تولید غذا برای۷۰۰ میلیون نفر در کشور خبر داد و چنین اظهارنظری بسیاری از کنشگران اجتماعی و زیست‌محیطی را برافروخت و آنان مدعی شدند؛ “این اندازه توهین به شعور جامعه در سیاست ایران بی‌سابقه است. در این گیرودار در حالی‌که یکی از اتهامات وارده به دولت روحانی از سوی جریان تندرو اصولگرا این بود که می‌گفتند او همه‌چیز را به برجام گره زده، مسئولان فعلی که قصد نداشتند حل مسائل کشور را به برجام گره بزنند؛ چشم‌انتظار احیای برجام شده‌اند. جالب این‌که دولت آقای رئیسی منتظر برجام هستند اما پیشرفتی هم ندارند؛ چون کارشناسی مانند ظریف ندارند و فن مذاکره را نمی‌دانند اما به گمانم خوب می‌دانند برجام برای موفقیت چشم‌انداز اقتصادی دولت سیزدهم ضروری است. به‌طوری‌که دولت ابراهیم رئیسی برای اولین بار رودربایستی با ملت و جهان را کنار گذاشته و پرده از بخشی از واقعیت ارزی برداشت  و مشاور اقتصادی‌اش اعلام کرد؛ در دوران تحریم تمامی مبادلات رسمی بانکی جهانی ایران مسدود بوده و امکان فروش نفت وجود نداشته است و نفت قاچاقی به فروش می‌رسد و ارز به‌صورت مخفیانه وارد کشور می‌شود.

از این‌رو به حداکثر رساندن پتانسیل اقتصادی ورود اخیر ایران به سازمان همکاری شانگ‌های و باقی‌گذاشتن میراث مثبت برای دولت سیزدهم مستلزم لغو تحریم‌های ثانویه ایالات‌متحده است .در این اوضاع‌واحوال آش انتصابات در فلان وزارت‌خانه و نهاد و … به‌قدری شور شد که صدای رئیس دولت هم درآمد و گفت: بنده تلاش کردم همکارانم را از میان افراد پاک‏دست و ضد فساد انتخاب کنم و بنده هیچ خط قرمزی ندارم؛ نه معاونینم و نه وزرا هیچ‌کدام خط قرمزی برای بنده نیستند. این در حالی است که هر روز خبرهای جدیدی از  انتصاب داماد تا خواهرزاده فلان مسئول در اغلب وزارتخانه‌ها و… ، به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد عده‌ای از بستگان افراد مشهور و مسئول اصولگرا این روزها خوشبخت شده‌اند و پست‌های جدید دریافت می‌کنند. این موضوع به‌قدری شایع شده که به نظر می‌رسد «شایسته‌سالاری» نزد این جناح سیاسی همان «فامیل سالاری» است و تازه مردم دارند معنای واقعی آن را متوجه می‌شوند.

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5944
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.