• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
10
هشدار

رهاسازی سالانه 200 تن مواد پلاستیکی در طبیعت

  • کد خبر : 3176
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
رهاسازی سالانه 200 تن مواد پلاستیکی در طبیعت
در کاشمر برابر آمار تقریبی، روزانه بالغ بر60 تن زباله تولید می‌شود که همین آمار نشان دهنده سرانه بیشتر تولید زباله در این شهرستان نسبت به سرانه کشوری است.

روند صعودی تولید زباله شامل مصرف‌گرایی هرچه بیشتر، وابستگی به ظروف یکبار مصرف و پلاستیک‎ها از یک طرف و دفن و دفع غیربهداشتی زباله از طرف دیگر، معضلات جدی به محیط زیست وارد نموده و با وجود تلاش زیادی که برای دفن بهداشتی انجام می‌گیرد، ولی در دفن بهداشتی نیز ورود حجم فراوانی از زباله در خاک علاوه بر ایجاد مناظر زشت و نامطلوب در طبیعت، آثار زیان‌باری را به محیط زیست و خاک وارد نموده و موجبات آلودگی منابع زیستی را فراهم می‌کند.

در موضوع زباله نکته اصلی این است که زباله‌ها و فاضلاب‌های مختلف در عین حال که می‌توانند آهسته در دل طبیعت رخنه کنند و آن‌را نابود نمایند از طرف دیگر می‌توانند به منبعی پول‌ساز تبدیل شوند به طوری‌که برخی کشورها با توجه به درآمدزایی زباله اقدام به واردات آن می‌نمایند.

در حوزه پلاستیک و ظروف یکبار مصرف که جزئی از زباله‌های تولیدی است قریب به 40 مرکز فروش پلاستیک و ظروف یکبار مصرف در کاشمر فعالیت می‌کند که آمار تقریبی200 تن در سال مواد پلاستیکی و مشتقات آن بوده که به دلیل یکبار مصرف بودن آن، در صورت عدم بازیافت در طبیعت رها شده و نظر به عدم تجزیه‌پذیری و یا زمان بسیار بالای تجزیه آن (بالغ بر 200سال) صدمات عمده‌ای به محیط زیست وارد می‌نماید.

اگر بخواهیم معضلات حاصل از پسماند که روند تولید افزایشی در پیش گرفته را به حداقل برسانیم باید به 4 اصل شامل؛ “کاهش تولید زباله” که مهمترین اصل است، “استفاده مجدد از تولیدات”، “بازیافت” و “احیای انرژی” توجه ویژه شود.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=3176
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.