• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
پارس وی دی اس
10
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

خشکسالی در خراسان رضوی طی نیم قرن اخیر بی سابقه است

  • کد خبر : 5042
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۱۸
خشکسالی در خراسان رضوی طی نیم قرن اخیر بی سابقه است
صدای خاوران- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به وجود ۵ میلیون مترمکعب آب در سدهای استان گفت: خشکسالی طی نیم قرن اخیر در خراسان رضوی بی سابقه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به وجود ۵ میلیون مترمکعب آب در سدهای استان گفت: خشکسالی طی نیم قرن اخیر در خراسان رضوی بی سابقه است.

محمد علایی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ خشک‌ترین سال استان در ۵۰ سال اخیر است، افزود: سال گذشته تا اول اردیبهشت بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شد اما امسال تنها ۵ میلیون مترمکعب آب به سدهای استان وارد شده است.

وی اظهار کرد: میانگین بارش ۵۰ ساله در خراسان رضوی ۲۲۱ میلی‌متر است، از ۲۰ مهر سال ۹۸ تا اول اردیبهشت سال ۹۹، ۲۴۱ میلی‌متر میزان بارندگی بوده است، اما امسال در همین بازه زمانی تنها ۸/۷۳ میلی‌متر بارندگی صورت گرفته است.

وی افزود: میزان بارندگی امسال ۶۹ درصد نسبت به سال گذشته و ۵۲ درصد نسبت به دراز مدت کاهش داشته است، اکنون خشک‌ترین منطقه در خراسان رضوی با ۸۲ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و ۷۱ درصد کاهش نسبت به دراز مدت، شهرستان گناباد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تصریح کرد: کاهش بارندگی باعث می‌شود نیاز گیاهان و باغ‌ها به آب بیشتر شود، سال گذشته تا اواخر اردیبهشت هیچ چاه‌موتوری روشن نشد اما از ۱۰ اسفند سال ۹۹ چاه موتورها روشن شده، بنابراین اولین مشکلی که کمبود بارندگی ایجاد می‌کند این است که باید از زمان زودتری آب‌دهی مزارع و باغ‌ها شروع شود و این موضوع خطرناکی است.

علایی افزود: مسئله بعدی که بسیار خطرناک است و پیامد دراز مدتی دارد، این است که تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی نیز در این شرایط بسیار کم می‌شود.

وی درباره ذخیره آب موجود در سدهای استان نیز گفت: یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون متر مکعب حجم ۱۹ سد اصلی استان است و ظرفیت قابل تضمین این سدها ۹۰۰ میلیون متر مکعب است، سال گذشته ذخیره سدهای استان ۶۹۱ میلیون متر مکعب بوده است اما امسال ۴۹۷ میلیون متر مکعب آب ذخیره در سدها وجود دارد، یعنی در سال گذشته ۵۹ درصد و امسال ۴۹ درصد سدها پر از آب شده است.

علایی با بیان اینکه سال گذشته تا اول اردیبهشت بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد سدها و ذخیره شده اما امسال تنها ۵ میلیون متر مکعب آب به سدهای استان وارد شده است، تاکید کرد: این موارد نشان‌دهنده خشکسالی بسیار شدید است و ما در ۵۰ سال گذشته خشک‌ترین سال را تجربه خواهیم کرد.

وی ضمن تاکید بر همراهی مردم برای مقابله با خشکسالی افزود: از عموم مردم، کشاورزان، صنعتگران و خدمتگزاران خدماتی تقاضا داریم تا در حوزه مصرف آب و بهداشت متناسب با کاهش بارندگی مصرف آب را مدیریت کنند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تصریح کرد: با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی‌ها طی امسال، حفر چاه غیر مجاز و بهره‌برداری و اضافه برداشت غیر مجاز از چاه‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5042
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : مهر
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.