• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
پارس وی دی اس
3

خسارت 30 هزار میلیارد تومانی به محصولات کشاورزی

  • کد خبر : 9452
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۷:۰۵
خسارت 30 هزار میلیارد تومانی به محصولات کشاورزی
صدای خاوران-ساربان بیان کرد: حاضریم 377 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی را ناراضی کنیم، ولی نگفتیم فولاد برق مورد نیازش را خودش تامین کند. وی با اظهار تاسف از این‌که با خاموشی چاه موتورها کیفیت محصول به شدت آسیب می‌بیند، از افزایش شدید درصد پوکی در محصول پسته به همین دلیل خبر داد و گفت: علیرغم این‌که فقط عامل 5 تا20 درصد پوکی پسته به دلیل شرایط طبیعت است، اما الان در برخی مناطق میزان پوکی به 40 درصد رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد‌کشاورزی خراسان‌رضوی خسارت وارده ناشی از یخبندان، خشکسالی و سرمازدگی به محصولات کشاورزی استان را 30 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بالغ بر 18 هزار و 100 میلیارد تومان فقط خسارت یحبندان بوده است.

غلامحسین ساربان در کارگروه بررسی و برنامه‌ریزی شهرستان خلیل‌آباد که برای کاهش قطعی برق چاه‌های کشاورزی برگزار شد، افزود: برای عبور از بحران خاموشی چاه‌موتورها نیازمند چاره‌اندیشی و ارائه راهکارهای کارشناسی هستیم.

وی با بیان این‌که کشاورزی کشور و به خصوص خراسان‌رضوی دچار حوادث اقلیمی بسیار جدی است، اظهار کرد: براساس پیش بینی فائو تا سال 2050 درجه حرارت 1.7 تا 2.2 دهم درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

ساربان افزود: یکی از مشکلاتی که اخیراً به بخش کشاورزی اضافه شده مربوط به حوزه برق است، علی‌رغم این‌که در پیک مصرف به70 هزار مگاوات برق نیاز داریم اما فقط 56 هزار مگاوات تولید می‌کنیم، این ناترازی در برق کشور موجب بروز مشکلات جدی برای بخش کشاورزی شده است.

وی با اشاره به این‌که اگرچه تمامی کشاورزی خراسان‌رضوی به جز مشهد، طرقبه و شاندیز 578 مگاوات مصرف برق دارند، اما فقط فولاد خراسان320 مگاوات برق مصرف می‌کند، حتی پارسال مجدد 70 تا80 مگاوات برق به فولاد فروختیم؛ تصریح کرد: فولاد خراسان تمامی هزینه‌هایش را از جمله برق، آب، گاز، نیرو کارگر و… را به ریال پرداخت می‌کند، اما فولادش را به دلار به ما می‌فروشد.

ساربان بیان کرد: حاضریم 377 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی را ناراضی کنیم، ولی نگفتیم فولاد برق مورد نیازش را خودش تامین کند.

وی با اظهار تاسف از این‌که با خاموشی چاه موتورها کیفیت محصول به شدت آسیب می‌بیند، از افزایش شدید درصد پوکی در محصول پسته به همین دلیل خبر داد و گفت: علیرغم این‌که فقط عامل 5 تا20 درصد پوکی پسته به دلیل شرایط طبیعت است، اما الان در برخی مناطق میزان پوکی به 40 درصد رسیده است.

وی در ادامه همچنین از کاهش تولید 150 تن زعفران و وارد شدن 9 هزار میلیارد تومان خسارت به این محصول خبر داد و تصریح کرد: این میزان خسارت‌ها به جز باغات اناری هستند که به دلیل سرما کف‌بر شدند و میوه‌های هسته داری که به عمل نیامدند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9452
  • نویسنده : بنیامین افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.